راس گیری چک

چک چیست؟

بازار داغ جامعه در انجام کار ها با سرعت و دقت زیاد است . اسناد تجاری هم یکی از آن آپشن هایی است که مزایای مخصوص به خود را دارد ، و یکی از آن مزایا مربوط به چک و استفاده از آن در معاملات و مبادلات اقتصادی و مالی می باشد . به دلیل کاربردی و در دسترس بودن چک ، هر روزه بیشتر از روز قبل آمار استفاده از آن افزایش می یابد در این شرایط باید هر فردی که از آن استفاده می کند به طور کامل در مورد تعهدات و حقوق مربوط به چک آشنا شود . به این دلیل که در برطرف نمودن ابهامات و مشکلات مربوط به آن را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کند . با این وجود ، باز هم تمام افرادی و شرکت هایی که تبادلات پولی و مالی زیادی دارند ، ناچار به استفاده از اسناد تجاری ( چک ) هستند و هنگامی که از چک کنند کم گم با روش رأس گیری چک هم آشنا می شنوند .

فرآیند رأس گیری در رشته حسابداری به عنوان ابزاری بسیار رایج است که اغلب برای هماهنگی و یکسان سازی سر رسید چک ها مورد استفاده قرار می گیرد . تا اینجای متن مقدمه به طور مختصر در مورد راس گیری چک ها نکاتی را متذکر شدیم و شما مخاطبان گرامی هم با آن ها آشنا شده اید ، سپاس گذاریم از شما که تا پایان با ما همراه باشید و با ابزار و کاربرد های رأس گیری در شرکت ها هم اطلاعات کسب کنید .

در جامعه کنونی همانطور که مشاهده می کنید ، سطح جهانی فعالیت های تجاری با تغییرات بسیاری مواجه شده است و هر چه بیشتر رشد می کند و زمان می گذرد ، بیشتر شاهد ارتقا و ترقی آن هستیم . قوانین و دستورالعمل های تجاری در هر کشوری تفاوت دارد و این وجه تفاوت به نوع کسب و کار و مشاغل هر کشور بستگی دارد . اما توجه داشته باشید که آنچه در همه تجارت ها باهم یکسان است ، گام برداشتن در جهت رفع نیاز های مشتریان می باشد . از زمان گذشته تا کنون که فرآیند تجارت رونق گرفته است ، اسناد تجاری هم در این حوزه بسیار اهمیت پیدا کرده است . چک ، از اسناد تجاری معتبری است که تقریباً در همه ی کشور ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و نکته مهم اینجاست که اغلب برای پرونده های حقوقی با عناوین مختلف در دادگاه ها مطرح می شود .

  • چک چیست ؟

جهت مرور مطالب پیشین و تسلط بر مطلب کنونی ، مفهوم چک را در ابتدا مرور خواهیم کرد . در واقع چک برگه‌ یا سندی است با اعتبار و ارزش قانونی برابر با اسکناس و پول است که برای خرید و فروش در زمان آینده از آن استفاده می‌کنند. این اعتبار و ارزش به واسطه نوشتن مبلغ بر روی کاغذ چک به آن اعطا می ‌شود. بر اساس استناد به قوانین چک در ایران، چک ها نوشته‌ هایی هستند که به موجب آن، فرد صادر کننده قادر است تمام یا بخشی از وجه پس انداز خود را در بانک به فرد دیگری واگذار کند. در فرایند نوشتن چک سه نفر حضور دارند: صادر کننده، دارنده چک و محال علیه که هر یک وظایف مخصوص به خود را دارند.

  • راس گیری چک چیست ؟

با استناد به مطالب و نکاتی که در متن مقدمه ذکر شد ، عملیاتی که میانگین تاریخ زمانی چک هایی که جهت وصول و تسویه یک فاکتور خرید با موعد های متفاوت را محاسبه می کند ، رأس گیری چک گفته می شود . رأس گیری ، از کلمات و اصطلاحاتی است که در علم حسابداری بسیار کاربرد دارد و به عبارتی نشان دهنده میانگین زمانی است .

در تعریفی ساده و روان تر باید گفت که ، خریدار می‌بایست در تاریخ های زمانی معین وجه درج شده در فاکتور خرید خود را به فروشنده بپردازد . اما ممکن به دلایل مختلفی اعم از کافی نبودن بودجه و غیره چندین چک با تاریخ های زمانی مختلف به فروشنده تسلیم کند که تاریخ بعضی از این چک ها قبل از موعد معین جهت تسویه و وصول مبلغ فاکتور است و تعدادی دیگر دارای تاریخی بیشتر از موعد مقرر هستند . اکنون فروشنده ملزم است به وسیله راس گیری تاریخ چک ها معین کند که آیا میانگین زمانی چک ها برابر با تاریخ مقرر هست نه . در صورتی که میانگین زمانی چک های بیشتر از تاریخ زمانی معین باشد ، لازم است وجه و یا تاریخ بعضی از این چک ها جا به جا شوند ، انجام این محاسبات رأس گیری نامیده می شود . بنابراین فرد فروشنده در انجام این محاسبات رأس چک های دریافتی را مورد محاسبه قرار می دهد .

لازم به ذکر است که ، رأس گیری در شرایطی برعکس آنچه که مطالب بالا ذکر شد نیز کاربرد دارد . به این صورت که شخص محصول یا کالایی را با شرایط اقساطی تهیه کرده است اما الان قصد دارد که وجوه مربوط به خرید را در یک مرحله پرداخت کند . بر اساس این امر لازم است با کمک گرفتن از راس گیری تاریخ و وجوه اقساط ، راس اقساط را محاسبه کنید و چکی به مبلغ فاکتور خرید  برای تاریخ احتساب شده ، تنظیم کنید .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

راس گیری چک چیست؟
  • محاسبه اصل پول از راس گیری چک چگونه انجام می شود ؟

فرمول میانگین یا راس گیری به صورت زیر است: ( مدت چک × مبلغ) / جمع مبالغ

برای اینکه با فرمول راس گیری چک دقیق تر آشنا شوید مثالی در این زمینه برای تان ارائه می دهیم :

فرض می کنیم چهار چک به شرح مبالغ زیر داریم :

مبلغ ۴ میلیون تومان: ۲۵ روزه

مبلغ ۳ میلیون تومان: ۲۰ روزه

مبلغ ۷ میلیون تومان: ۴۰ روزه

مبلغ ۱ میلیون تومان: ۱۰ روزه

بر اساس فرمول بالا در ابتدا مبالغ چک ها را در تعداد روزهای مورد نظر ضرب می کنیم :

۱۰۰۰۰۰۰۰۰= ۲۵×۴۰۰۰.۰۰۰

۶۰۰۰۰۰۰۰=۲۰× ۳۰۰۰.۰۰۰

۲۸۰۰۰۰۰۰۰=۴۰×۷۰۰۰.۰۰۰

۱۰۰۰۰۰۰۰=۱۰×۱۰۰۰.۰۰۰۰

سپس همه ی اعدادی که محاسبه شده را با یکدیگر جمع می‌کنیم :

۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰+۶۰.۰۰۰.۰۰۰+۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰+۱۰.۰۰۰.۰۰۰

اکنون حاصل جمع اعداد بالا یعنی ، ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ را بر مبالغ چک ها که ۱۵ میلیون است تقسیم می کنیم :

۱۵۰۰۰.۰۰۰÷۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰

و حاصل مورد نظر ما ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون است که واقع نشان دهنده این است که راس چک ها بر اساس آن می باشد .

راس گیری چک با اکسل
  • راس گیری چک با اکسل و سیستم آنلاین

به جز استفاده از فرمول های فوق که در حالت معمولی راس گیری را می توانید انجام دهید ، با بهره مندی از برنامه همه کاره اکسل، سیستم آنلاین راس گیری چک و یا بعضی از نرم افزارها، عدد مد نظر خود را به دست آورید. راس گیری چک با اکسل عبارت است از ذکر کردن اعداد مورد نظر و در نهایت محاسبه نهایی.

  • راس گیری چک با استفاده از سیستم های آنلاین : برای اینکه بتوانید راس چک ها به طور دقیق محاسبه کنید ، در وهله اول میبایست مبالغ چک ها را جهت احتساب در سیستم وارد نمایید. شما لازم است اطلاعات مورد نیاز هر کدام از چک ها را در فیلد های روزهای باقی مانده تا تاریخ سررسید و اعداد چک وارد کنید. پس از آن، بر روی گزینه افزودن به لیست چک ها کلیک کنید تا به جدول چک ها افزوده شود .

بعد از آن میبایست عدد بهره مورد نظر برای محاسبه اصل و فرع چک ها را وارد سیستم نمایید. در آخر نیز گزینه محاسبه را برگزینید تا راس و اصل و فرع چک ها در سیستم محاسبه شود. روش محاسبه راس چک ها هم همان گونه که در متن بالا ذکر کردیم می باشد . به این صورت که : ضرب عدد روزهای باقی مانده تا سررسید هر کدام از چک ها در مبلغ همان چک و جمع همه ی اعداد به دست آمده و در انتها تقسیم بر جمع مبلغ چک ها. دقیقاً همانند مثال جامعی که برای شما ارائه دادیم.

  • کاربرد های راس گیری چک در حسابداری :

راس گیری چک دارای دو کاربرد کلی می باشد که در متن زیر به آن ها می پردازیم :

در وهله اول ، زمانی که مبلغ یک فاکتور را قصد داریم به صورت نقد اخذ کنیم ولی چون خریدار مشکل کمبود یا نداشتن نقدینگی وجه دارد، با خریدار قراری منعقد می کنیم که وجه فاکتور را به صورت اقساط مدت دار مثلا 20 روزه به ما پرداخت کند.

در گام دوم ، هنگامی که چک را پیش از موعد پرداخت آن تبدیل به وجه نقد می کنیم. یعنی چک را به شخص دیگری می فروشیم، به عنوان مثال چکی در دست داریم که موعد پرداخت آن ماه آتی است و آن را به یک تاجر می دهیم آن گاه این شخص به جای چک به ما پول نقد می‌دهد و اسکونت که درصدی از مبلغ دریافتی است را کسر می کند . این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تولید کننده  نرم افزار حسابداری مالی ، تولیدی ، بازرگانی ، فروشگاهی ، اداری و… تولید شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up