فرار مالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی چیست و انواع آن کدام است؟

فرار مالیاتی چیست؟

همانطور که بعضاً می دانید یکی از راه های پرداخت نکردن مالیات شرکت ها و اشخاص مختلف ،فرار مالیاتی می باشد. به طور معمول یکی از آسان‌ ترین‌ راه های انجام شده توسط مجرمان ناهنجار می باشد . دولت این توانایی و قابلیت را دارد که ، افراد کلاه‌ بردار مالیاتی را به جرم فرار و عدم پرداخت مبلغ مالیات مربوطه محکوم و به پرداخت جریمه فرار مالیاتی ملزم کند. بنابراین ، پرداخت وجه مالیات مطابق یک سری اصول معین شده از سوی اداره مالیات و در زمان مشخص در همه ی کشورها جزء اصول مهم و اساسی شهروندی و جهت رفاه عمومی افراد تعبیه شده است. این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تولید کننده نرم افزار حسابداری مالی، اداری، بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی تهیه شده است، در ادامه با موضوع فرار مالیاتی بیشتر آشنا می شوید.

برای درک بهتر و تمرکز بالاتر می توانید قبل از مطالعه این مقاله از سایت ، مطلب مالیات بر درآمد چیست را مرور کرده و مفاهیم اولیه را تا حدودی متوجه شوید . سپس نسبت به مطالعه این مطلب اقدام کنید ، تا پایان با ما همراه باشید.

فرار مالیاتی چیست؟

به عبارتی دیگر، به هر اقدامی غیرقانونی به منظور پرداخت نکردن یا عدم پرداخت مالیات مانند،  ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، فرار مالیاتی گفته می ‌شود.

 به عنوان یکی از اصلی ترین الزام های قانونی در جرم‌ انگاری فرار مالیاتی مربوط به ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات های مستقیم می شود . که مطابق این الزام ، هر فرد حقیقی یا حقوقی که با توجه به قوانین این قانون موظف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر هست در صورت تخلف از انجام وظایف تعیین شده علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت، جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت نشده شامل او خواهد شد .

انواع فرار های مالیاتی کدام است؟

طبق مطالبی که بیان شد ، می دانید که فرار مالیاتی به هر گونه اقدام اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا شرکت ‌های مختلف در خصوص پرداخت نکردن یا عدم پرداخت مالیات یا کاهش آن گفته می ‌شود. مالیات انواع مختلفی دارد و هر یک ‌راه‌ های فرار مالیاتیِ مختص به خود را دارند.

در کشور خودمان ایران دو گروه مالیات وجود دارد. مالیات مستقیم ، که بر مواردی مانند دارایی های اشخاص و یا شرکت ‌های مختلف تعلق می ‌گیرد و دیگری مالیات غیر مستقیم که به محصولات، کالاها و خدمات تعلق می ‌گیرد و محاسبه می‌ شود. فرار مالیاتی از راه های زیادی می‌ تواند صورت پذیرد . ‌مانند، بعضی از افراد با افزایش یافتن هزینه‌ ها به اندازه ای بیش از میزان واقعی و افرادی نیز با پنهان کردن درآمد و موجودی واقعی خود، نسبت به فرار مالیاتی اقدام می ‌کنند. بعضی از این روش‌ ها به صورت موارد ذکر شده در متن زیر است .

مطابق موارد و الزام های قانونی چنانچه اگر فردی با داشتن آگاهی کامل و با هدف فرار از پرداخت مالیات، به کار های زیر اقدام کند، مرتکب این جرم شده است .در ادامه مطلب به مواردی از انواع فرار مالیاتی اشاره می ‌کنیم.

  • ایجاد و ساخت کد اقتصادی به صورت جعلی
  • ارائه کردن ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد ساختگی و ارائه گزارش معاملات فصلی غیر واقعی
  • در صورتی که برای سه سال مستمر اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب صورت سود و زیان خود را به مراجع مربوطه تسلیم نکند
  • اگر بخشی از فعالیت های اقتصادی و روش ‌های کسب درآمد خود را آشکار نکند
  • در صورتی‌ که مانع از آن شود که مأموران مالیاتی به اطلاعات و داده های مالیاتی و اقتصادی او دسترسی داشته باشند
  • اگر نسبت به ارائه معاملات و قرارداد های تجاری خود با نام افراد دیگری اقدام کند
  • در صورتی ‌که از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به ‌قصد فرار مالیاتی استفاده کند
  • اگر با عقد قرارداد صوری و ارائه برگ خرید های ساختگی، هدف پنهان کردن درآمد واقعی و حقیقی خود را داشته باشد
  • جا به جایی مقدار و مبلغ کالای تهیه شده
  • جایگزین کردن مواد اولیه ارزان ‌قیمت به‌ جای مواد گران ‌قیمت
  • اگر امورات و کار ‌های خود را به ‌شیوه ای جلوه دهید که انگار مشمول معافیت مالیاتی هستید
  • ارائه کردن صورت‌ حساب ‌های خرید مواد اولیه و دیگر کالا های مصرفی بیش از یک ‌بار به ‌منظور افزایش غیر واقعی هزینه‌ ها

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

انواع فرار های مالیاتی

وضعیت فرار مالیاتی در ایران چگونه است ؟

در جوامع میبایست حتما نسبت به اقدامات مربوط به فرار مالیاتی جلوگیری کرد و بعضی از معافیت ها را حذف کرد تا درآمد مالیاتی دولت به اندازه زیادی ، افزایش پیدا کند. اندازه و تعداد فعالیت های فرار مالیاتی در سال جاری بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است؛ اما مطابق سنجش و تحقیقات مراکز پژوهشی، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد وجود دارد که حذف آن، می تواند کاستی و کاهش بودجه دولت را به صفر برساند و اقتصاد کشور رونق چشمگیری پیدا کند.

در کشورمان ایران ،فرار مالیاتی در اغلب موارد از راه استفاده از کارت های بازرگانی افراد دیگر، ‌صدور فاکتورهای صوری و دو دفتره بودن، حساب های اجاره ای، دستگا‌ه های بی هویت، ‌قاچاق کالا و مواد ، عدم اعلام و ارائه سود واقعی، ‌فعالیت های پنهان مرتبط اقتصادی، دور زدن قانون، کتمان سازی و ارائه نکردن اطلاعات و ریز جزئیات شغلی و ممیز محور بودن سازمان مالیات رخ می دهد؛ که مشخص است ممیز محوری اصلی ترین و آشکار ترین معضل در مسئله جلوگیری از فرار مالیاتی است.

اجتناب مالیاتی چیست و چه فرقی با فرار مالیاتی دارد؟

همان گونه که می دانید و ما هم بیان کردیم ، هر گونه تلاش و اقدامی برای پرداخت نکردن مالیات یا پرداخت کمتر از حد معمول آن صورت پذیرد، فرار مالیاتی تلقی می شود. اصطلاح و واژه فرار مالیاتی به فعالیت‌ های غیرقانونی به منظور پنهان نگه داشتن درآمد واقعی گفته می‌شود تا مؤدی کم تر از مقدار واقعی مالیات مربوطه را پرداخت کند.

و بالعكس به استفاده و بهره گیری از روش‌ های قانونی برای کم کردن و کاهش مالیات، اجتناب مالیاتی گفته می‌ شود. حتما در این خصوص التفات لازم را داشته باشید، فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی هر دو به ‌منظور کاهش میزان مالیات صورت می‌ پذیرند، اما تفاوت اصلی و پایه ای آن‌ ها در این است که اجتناب مالیاتی رفتاری قانونی است، در صورتی که فرار مالیاتی رفتاری غیرقانونی است.

در واقع ، کارشناسان اقتصادی با بهره گیری از الزامات قانون مالیات و اصلاح فعالیت‌های اقتصادی، سعی می ‌کنند تا بدهی مالیاتی اشخاص و سازمان ها از جمله، مالیات بر ارزش افزوده را کاهش دهند. در ادامه به بیان تعدادی مثال در خصوص اجتناب مالیاتی می‌پردازیم.

بعضی از افراد سرمایه گذار خارجی ، کشوری را برای سرمایه‌ گذاری بر می گزینند که در آن مبلغ مالیات کمتر باشد. از بین دو کالای مثل هم که یکی تولید خارج و دیگری تولید داخل کشور است، تعداد زیادی از مصرف کنندگان (‌ استفاده کنندگان ) محصولی را انتخاب می ‌کنند که قیمت یا مبلغ آن کمتر باشد و در حقیقت از نرخ مالیات کمتری برخوردار باشد.

وضعیت فرار مالیاتی در ایران

مجازات فرار مالیاتی در ایران چیست؟

هر شرکت ، سازمان ، مؤسسه، وزارتخانه، بانک و هر بنگاه یا واحد اقتصادی که به طور عمد از پرداخت مالیات فرار کند مجرم شناخته می شود و شامل مجازات مربوط به فرار مالیاتی خواهد شد. مجازات و جرم اقدامات مربوط به فرار مالیاتی از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری است؛ بنابراین، اگر شخصی در نقطه شروع فعالیت خود ارتکاب به جرایم مالیاتی باشد و قبل از آن که این جرم‌ ها به وسیله افراد مسئول کشف شود با اختیار خود آن را اعلام کند و به اسناد و مدارک رو صلاح کند؛ تعقیب کیفری نخواهد شد؛ اما پس از کشف و آشکاری جرم، به مجازات فرار مالیاتی و شروع به جرم مالیاتی از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد. اکنون اگر در جریان موضوع تعقیب کیفری هستید ، پیش از صدور حکم قطعی به جرم خود جهت راهنمایی مأمور قانون اقرار کند؛ مشمول تخفیف مجازات خواهد شد .

این مجازات به مشاغل ، محل فعالیت و همچنین نوع جرم از سه ماه تا یکسال حبس تعزیری دارد. اگر فردی در آغاز ارتکاب به جرایم مالیاتی و قبل از این که به وسیله مأموران مالیاتی کشف شود با اختیار خود آن را اعلام نماید و اسناد و مدارک موجود را اصلاح کنید تعقیب کیفری نمی شوید. اما بعد از کشف جرم شخص مرتکب فرار از پرداخت مالیات شده و به ۳ ماه تا یکسال حبس محکوم می شود. در صورتی که در زمان تعقیب کیفری و پیش از صدور حکم به جرم و خطای خود اعتراف کند مشمول تخفیف در مالیات خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله از  دیگر مقالات شرکت نرم افزاری آرپا ، سعی کردیم کلیه ی موارد مربوط به جرائم فرار مالیاتی به طور کامل توضیح داده شد. در شرایطی که بعد از مطالعه کامل و دقیق این مطلب همچنان در این خصوص دچار ابهام شدید می توانید دیگر مقالات مربوط به مالیات را از سایت مطالعه کنید و یا در قسمت دیدگاه ها نظرتان را بیان کنید.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up