حقوق معوق چیست؟

در جامعه کنونی ، با به وجود آمدن شرکت های متعدد فراوان اعم از دولتی ، خصوصی و ‌… ، این فرصت فراهم شد که افراد در بخش های مختلف این شرکت ها به کار مشغول شوند . در حال حاضر برخی شرکت ها تنها موردی که باعث می شود کارکنان خود را از دست دهند ، موضوع حقوق و دستمزد های معوقه می باشد . هنگامی که شخصی به عنوان یک کارگر یا کارمند بخش اداری در شرکت ها یا واحد های اقتصادی مشغول به کار شود ، بر مبنای دستورالعملی که از سوی وزارت کار تصویب و ابلاغ شده ، ملزم به دریافت کامل حق الزحمه یا حقوق و دستمزد می باشد .

همانطور که پیش تر گفته شد ، انجام کار تابع یکسری قوانین است و یکی از آن ها عقد قرار داد میان کارگر و کارفرما است . در زمان بستن قرار داد باید مبلغ دریافتی کارگر به عنوان حقوق و دستمزد، مدت زمان پرداخت حقوق و دستمزد و همچنین چگونگی پرداخت حقوق ذکر می شود ‌. اگر در شرایطی ، بنا به هر دلیلی وجه معین شده توسط کارفرما به کارگر پرداخت نشود، در حقیقت به آن حقوق معوقه گفته می شود. این حقوق معوقه ، همان وجه نقد پرداختی به کارگران و کارمندان می باشد که با وجود کارکردن در این واحدهای اقتصادی و شرکت ها ، در طول ماه ها حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده اند.

  • واژه معوقه یعنی چه ؟

معوق در لغت به معنای کار یا چیزی که به تاخیر افتاده است می ‌باشد، اکنون چنانچه این تاخیر در حیطه بدهی باشد ممکن است سود های سنگینی را به شرکت تحمیل کند و در صورتی که در حیطه مطالبات از سایرین باشد امکان دارد دارایی‌های شرکت را با کم و کاستی مواجه کند به همین دلیل باید حساب‌ های معوق در هر شرایط و نوعیتی که هستند، در نوبت های زمانی معینی به روز شوند.

  • حقوق معوقه چیست ؟

پیش از پرداختن به تعریف حقوق معوقه ، در ابتدا به معنا و مفهوم و تعریف حقوق و دستمزد در قانون کار می پردازیم . حقوق و دستمزد به معنی پرداخت کردن هزینه ای است که در ازای انجام فعالیت کارکنان هر شرکت به آن ها پرداخت می شود. کارفرمایان برای جبران وقت و زحمات پر تلاش اشخاص ، مبلغی را به عنوان دستمزد و حقوق به آن ها پرداخت می کنند. این تعریف از حقوق در اغلب کشورهای دنیا استفاده می شود و کاربرد دارد.

اگر بخواهیم در یک‌ عبارت کوتاه و ساده معنا و مفهوم حقوق معوقه را درک کنید باید گفت که ، کارفرما وظیفه دارد بر اساس قانون کار در زمان عقد قرارداد با کارگران و کارمندان خود چگونگی و مدت زمان پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان خود را معین کرده و سرانجام به روش معین شده و در زمان مشخص شده، حقوق و دستمزد کارگران را پرداخت کند . هنگامی که کارگر حقوق و دستمزد خود را بر اساس قرار داد از پیش تعیین شده و در زمان مشخص،‌ دریافت نکند به آن حقوق معوقه گفته می شود.

تفاوتی نمی کند که کارگر یا کارمند قسمتی از حقوق خود را در زمان مشخص شده دریافت کند، بلکه میبایست با استناد به قرارداد ، حقوق و دستمزد وی به صورت کامل و بدون کسری پرداخت شود ، در غیر این صورت به هر میزانی از حقوق و دستمزد کارگر یا کارمند که در زمان مشخص شده در قرارداد پرداخت نشده باشد، حقوق معوقه گفته می شود.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

نحوه محاسبه حقوق معوقه
  • نحوه محاسبه حقوق معوقه ؟

اکثر کارکنان راجب چگونگی محاسبه حقوق معوقه ، سوالات و موارد ابهام زیادی دارند. یکی از رایج ‌ترین و پر تکرار ترین این سوالات چگونگی محاسبه حقوق معوقه است. به صورت کلی نحوه پرداخت حقوق معوقه مانند حقوق عادی است. به عبارتی متفاوت تر به حقوق معوقه، دیر کرد یا درصد اضافی تعلق نمی‌ گیرد. به عنوان مثال تصور کنید فرد کارگری در سال 1۴۰۰ به مدت سه ماه در کارگاهی تولیدی با حقوق دریافتی ۴ میلیون تومان به کار اشتغال داشته است و در حال حاضر ۵ ماه حقوق و دستمزد معوقه طلبکار است. اگر کارفرما قصد پرداخت حقوق و دستمزد او را داشته باشد، لازم است همان ۱۲ میلیون تومان را پرداخت کند.

  • چطور می‌توان حقوق معوقه را مطالبه کرد ؟

هر زمان که فردی قصد مطالبه حقوق و دستمزد خود را داشته باشد ، باید از طریق اداره کار آن را پیگیری و حل و فصل نماید . اداره کار به عنوان یک مرجع مهم و کامل در رابطه با کارکنان و کارفرمایان است ، زیرا تمامی اجزای مربوط به حقوق و دستمزد یک کارگر اعم از فرمول محاسبات اضافه بر مزد ( اضافه کاری ) ، حداقل حقوق ( که هر ساله توسط دولت اعلام می شود ) ، حق بیمه ( سهم کارگر و سهم کارفرما ) و قوانین مربوط به حقوق و دستمزد معوقه بر اساس دستورالعمل ها و مفاد این اداره معین می‌شود .

در اینجا پیشنهاد بهتری برای هر دو طرف کارگر و کارفرما مطرح است ، که قبل از مراجعه و ثبت درخواست به اداره کار، در ابتدا از گفتگو و مذاکره با کارفرما مشکل را ردیابی کنید و بحث حقوق معوقه را مطرح کنید . در صورتی که اختلاف با راهکار در دسترس قابل انجام می باشد ، نیازی به مراجع قانونی نیست . در واقع مراجعه به اداره کار هنگامی جایز است که امکان حل مسئله و دریافت حقوق به صورت عامیانه و به دور از چالش و اختلاف فراهم نیست. در غیر این صورت حضور در هیئت ‌های کار و ثبت شکایت، تنها راه حل دریافت حقوق معوقه است.

  • حق و حقوق قانونی کارگران در قانون کار

کارفرمایان در برهه های زمانی مختلف بر اساس شرایط حاکم در شرکت و وضعیت اقتصادی ، امکان دارد برای کاهش هزینه های متحمل شده ، اقدام به تعدیل کارگران و کارکنان کنند . در حقیقت تنها راه حل بسیار آسان و به دور از ایجاد مشکل برای کاهش هزینه‌ های تولید، کاهش تعداد کارگران خط تولید است . این اقدام آسان ترین روش پیش روی صاحبان سرمایه و کارگاه است. البته توجه داشته باشید که اخراج و تعدیل کارگران خط تولید همیشه در نتیجه اقدام کارفرمایان نیست و در بعضی از موارد کارگران هم از توانایی و مهارت کافی برخوردار نیستند و کارفرما مجبور است برای بهتر شدن امورات شرکت تصمیم به اخراج کارگر و جذب کارگر توانمند دیگری بگیرد. از دیدگاه قانون کار، اخراج کارگر مستلزم اجرای مراحل و داشتن دلایل موجه و محکمه پسند برای این اقدام است.

از دیدگاه ماده 10 قانون کار، قرارداد بسته شده میان کارگر و کارفرما باید دارای شرایط و موارد خاصی باشد. از منظر قانونی ، قرارداد کار علاوه بر داشتن تمامی اطلاعات دقیق طرفین، باید شامل مواردی مانند : نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد، حقوق و مزایا یا مزد مبنا و لواحق آن، ساعات کارکرد ، تعطیلات رسمی و مرخصی ‌ها، محل کارگاه برای انجام کار، تاریخ انعقاد و خاتمه قرارداد، مدت قرارداد و موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب می‌کند، باشد.

اگر ماهیت انجام کار در شرکتی دائمی باشد در این صورت قرارداد هم حتماً باید دائمی باشد ، اما اغلب کارفرماها چه در کارهایی که برای مدت معین است و چه کارهایی که ماهیت دائمی دارند، قراردادهای کوتاه مدت سه ماهه، شش ماهه یا یکساله با کارگران خود منعقد می‌ کنند. اگر کارفرمایی قبل از خاتمه قرارداد، تصمیم به اخراج غیر موجه و بدون دلیل قانع کننده کارگر بگیرد، در این صورت قانون کار شرایط ویژه ای را برای کارفرما در نظر می گیرد ‌.

مطالبه حقوق معوقه
  • کلام آخر

در محیط پیرامون جامعه موارد بسیاری را مشاهده می‌‌ کنیم ، اشخاصی که دائماً از پرداخت‌‌ نکردن یا پرداخت های نامنظم و دیر به دیر کارفرمایان خود شکایت دارند ، اما هیچ اقدامی نمی‌‌ کنند. در این مقاله سعی کردیم که به طور خلاصه و مفید بیان کنیم که چگونه می‌‌توانید بدون هیج گونه مشکلی به اداره کار مراجعه کرده و ضمن ارائه مدارک و مستندات کافی، شکایتی مبنی بر عدم دریافت حقوق تنظیم کنید.

باید بدانید که این مسئله امکان دارد برای هر کسی رخ دهد. اما تنها موضوعی که حائز اهمیت است ، توانایی و مهارت کارکنان در درک مفاهیم قانونی و ضوابط قانون کار است. بنابراین به شما مخاطبان توصیه می‌‌کنیم، اگر تا به حال نکات مهم قانون کار را مطالعه نکرده‌‌اید هر چه سریع‌‌ تر این کار را انجام داده و از حقوق خود مطلع شوید. حقوق معوقه ، یکی از رایج ‌‌ترین چالش‌‌ هایی است که کارکنان در مجموعه‌‌های مختلف با آن ‌مواجه هستند. برای این دیدگاه داشتن دانش در مورد این که چه نوع کسری حقوقی شامل این قانون است و چه مراجعی می توانند به شما کمک کنند، بسیار مهم است.

این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تولید کننده نرم افزار مالی اداری بازرگانی، تولیدی و فروشگاهی تهیه شده است.

نرم افزار حسابداری
اوراق چیست؟

اوراق بهادار چیست؟

تسعیر ارز در حسابداری چیست ؟

حساب ارزی چیست؟

استهلاک چیست ؟

استهلاک چیست؟

حسابرسی چیست؟

حسابرسی داخلی چیست؟

واردات چیست ؟

حسابداری صادرات و واردات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست