حسابداری مشاغل کوچک و متوسط

بهترین روش حسابداری مشاغل کوچک و متوسط

حسابداری مشاغل کوچک

در شرایط کنونی جامعه و مشاغل ، وجود بخش حسابداری برای هر کسب و کاری اعم از بزرگ یا کوچک حتی مشاغل خانگی امری ضروری و مهم است . چرا که بدون حضور یک حسابدار ممکن است تمامی مسائل و فرآیند مالی بدون هیچ گونه نظمی برای فعالیت شما اختلال ایجاد کند و حتی در اکثر مواقع منجر به ورشکستگی یا زیان برای کارفرما شود . بنابراین وجود حسابداری و دانش آن در کشور بسیار مهم و اساسی است ، اما تعریف آن با گذشته کمی متفاوت است که این امر به دلیل بروز شدن فناوری های جدید و امکانات پیشرفته جامعه می باشد ‌.

در زمان گذشته ، حسابداری به معنای طبقه بندی ، گزارشگری و تلخیص رویداد های مالی تلقی می شد ، اما امروزه به دلیل سیستم فناوری اطلاعات و وجود ابزار الکترونیکی مانند ، کامپیوترها و نرم افزار های حسابداری بیشتر به عنوان یک سیستم اطلاعاتی در نظر گرفته می شود . با استناد به این موضوع نظریه حسابداری به صورت زیر تشریح داده می شود :

 در حال حاضر شاخه و مبحث حسابداری به عنوان سیستمی اطلاعاتی با اطمینان کامل و قابل تغییر است که فرآیند های اطلاعاتی مالی سازمان ها و مشاغل را در خود ذخیره می ‌نماید. نرم افزارهای حسابداری به صورت منظم اطلاعات دریافت شده  را طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و آنالیز می کنند و همین‌ طور عملیات دیگری اگر لازم باشد روی داده های اطلاعات اعمال می کنند . در قسمت ارتباط نرم افزار با افراد حداکثر اطلاعات‌ حسابداری به صورت پرينت حساب و یا در ورقه ها و قالب های گوناگون گزارش و سپس نمودار ارائه می گردد که شخص به آسانی توانایی این را خواهد داشت که مثلا افزایش و کاهش فروش را در مدت زمان یکسال به صورت خطوط نمودار مشاهده نماید .

در این وبسایت ، تمامی تلاش ما بر این موضوع است تا به صورت کاربردی و مهم نکات و آموزش ها را در حوزه حسابداری به شما کاربران گرامی آموزش دهیم تا از  ورودی و خروجی سیستم مالی خود نتایج مناسبی دریافت کنید و به راحتی بدانید که آیا سیستم در حال کسب سود و منفعت است یا خیر ، نقاط ضعف و زیان و کاهش سیستم کارگاهی و یا کسب کار کوچک و یا کار در منزل خود را بیابید و در صدد رفع آن ها و رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش کنید .

نکات قابل توجه در بررسی و کنترل مالی مشاغل متوسط و کوچک

  • تفکیک حساب بانکی شخصی از کسب و کار :

زمانی که شما به عنوان یک کارفرما ( مالک کسب و کار یا تجارت ) ، فعالیت خود را آغاز نمودید میبایست در ابتدا یک حساب بانکی جداگانه هم برای کسب و کارتان ایجاد کنید تا از دریافتی ها و همچنین موارد پرداختی کاری و شخصی با هم تداخل نداشته باشند و امکان تجزیه و تحلیل و بررسی آن ها وجود داشته باشد. اگر این تفکیک بین حساب ها انجام نشود در آینده با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهند شد و هیچ گاه در لحظه قادر نخواهید بود که گزارش سود و زیان از کسب و کارتان داشته باشید .

  • افتتاح حساب پس انداز بانکی :

اغلب سرمایه گذاران بزرگ و صاحبان مشاغل گسترده و موفق ، در کنار تجارت و فعالیت اصلی خود حسابی تحت عنوان ، پس انداز ایجاد می کنند تا علاوه بر استفاده از درآمد بتوانند از سود آن هم بهره مند شوند . در این شرایط لازم است مقداری از پول یا درآمد روزانه خود را به حساب پس انداز بانکی واریز کنید تا در مواقع ضروری و پرداخت های متفرقه از آن استفاده کنید .

  • ایجاد خدمات آنلاین بانکی بر روی دستگاه :

برای حساب های بانکی تان ، خدمات آنلاین را فعال کنید ، این کار موجب می شود تا هر لحظه که اراده کنید از خدمات آن بهره مند شوید . خدماتی از جمله ، انتقال وجه نقد به صورت کارت به کارت ، پرداخت آنلاین فاکتور های خرید روزانه یا هزینه های متحمل شده ، استعلام مانده حساب ، گزارش گردش حساب و غیره ‌. انجام این کار باعث تسریع روند امور مالی و مدیریت بسیار لازم است .

  • محاسبه و بستن دفتر صندوق در زمان اتمام کار :

مطلوب است که روزانه در زمان اتمام ساعات کاری مقدار موجودی وجه نقد و دستگاه کارتخوان و همچنین دریافتی ها با اعداد و ارقام مشخص ثبت شوند تا بتوانید برای کل هزینه ها و تاریخ سررسید چک های پرداختی روز بعد برنامه ریزی شود .

  • واریز مبالغ وجه نقد به حساب بانکی :

در انجام فعالیت های تان ، همیشه تلاش کنید تا تمامی وجوه نقد سریعا به حساب بانکی تان واریز شود ، زیرا داشتن وجه نقد (پول) منجر به بوجود آمدن وسواس فکری و یا ایجاد هزینه های غیر ضروری می شود که چندان مهم نیستند . اگر بنا به دلایلی فراموش کنید که آن‌ مبلغ فروش نقدی تان را مکتوب و ثبت کنید و وجوه را صرف یکسری هزینه ها کنید ، پیگیری فروش فوق کمی سخت و وقت گیر می شود.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

محاسبه و بستن دفتر صندوق در زمان اتمام کار
  • تشریح و تحلیل حساب مشتریان :

سرانجام سعی کنید در تایم های بسیار کم و کوتاه مانده حساب مشتریان و مراجعه کنندگان خود را بررسی نمائید تا زمان لازم برای پیگیری فاکتور فروش های تسویه نشده ( نسیه ) باشید ، به این دلیل که پیگیری همین فاکتورها و نقد کردن وجه آن ها منجر به درآمد زایی می شود .

  • فردی حسابدار با تایم پاره وقت در روز استخدام کنید :

در شرایطی که انجام فرآیند های محاسباتی و عملیاتی مالی برای تان پیچیده و سخت است، زمان کم دارید یا در شرایطی ندارید یا دانش انجام کار را ندارید لازم‌ است حتما از حسابدار های پاره وقت برای منظم شدن و طبقه بندی امور مالی و بررسی حساب های تان استفاده کنید، زیرا با داشتن حسابدار پاره وقت بع جای پرداخت حقوق ماهیانه می ‌توانید دستمزد او را بر مبنای ساعت کارکرد پرداخت نمائید که منجر به صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

  • اطلاع از چگونگی کارکرد حسابدار مجموعه :

حتما از روند کارکرد حسابدار تان اطلاع داشته باشید و تمامی فرآیند های مالی را از کوچک  تا بزرگ در اختیار او قرار ندهید زیرا شما به عنوان کارفرما ( مالک) حتما باید در جریان گردش های مالی، گزارشات و حتی عملکرد حسابدار خود باشید زیرا در برخی موارد دیده شده که افراد حسابدار با دست بردن در حساب های مالی و سوءاستفاده، منجر به بوجود آوردن مشکلات و زیان هایی برای موسسه شده اند.

شما می توانید کلیه موارد ذکر شده در بالا را با در اختیار داشتن یک نرم افزار حسابداری مخصوص مشاغل کوچک انجام دهید. همچنین با تحلیل و انتخاب نرم افزاری که دارای یک محیط ساده و راحت باشد حتی خودتان بدون داشتن علم حسابداری قادر خواهید بود تا مواردی از فرآیند مالی را به تنهایی انجام داده و با استخدام حسابدار پاره وقت، می توانید جهت رسیدگی به حساب ها و گزارشات سود و زیان و مغایرت گیری حساب ها کمک بگیرید.

  • برای مالکان مشاغل کوچک ، وجود حسابداری به دلایل زیر امری مهم است :

جریان مبالغ و امور نقدینگی را مرتباً پیگیر باشید .برای مانع از راکد شدن جریان نقدینگی کسب و کار خود ، ضروری است سیاست هایی را برای ثبت کارآمد و استراتژی مالی مناسب اجرا کنید.

برای این که مفاهیم هزینه های ثابت ، هزینه های متغیر و چگونگی هزینه دقیق پروژه را به خوبی متوجه شوید، صاحبان مشاغل کوچک می توانند به حسابداری هزینه استناد کنند. در این صورت شما در پروژه ای که فکر می کردید درآمد بالایی دارد ، زیان نمی کنید . شاخه حسابداری درک بهتری از تناسب کسب و کار در اختیار شما قرار می دهد ‌. شما می توانید این کار را با یادگیری خواندن ترازنامه ، صورت درآمد و صورت جریان وجوه نقد انجام دهید. این امر به شما کمک می کند تقلب و سرقت توسط مشتریان ، کارکنان و تأمین کنندگان را تشخیص داده و  نسبت به آن ممانعت کنید ، هنگامی که امور مالی و معاملات کسب و کار را درک می کنید ، بهتر مجهز به ممیزی های روبرو هستید.

در زمان برخورد با صاحبان مشاغل که در امور مالی مشاغل مداخله می کنند و در حقیقت نتایج مالی را بهتر متوجه می شوند، بانک داران اطمینان بیشتری دارند ، این که آیا شما کارمندی حرفه ای یا شاغل هستید ، نقطه قوت رشد مشاغل کوچک شما این است که صورت های مالی خود را به صورت منظم مرور کرده و مبلغی دقیق کنار بگذارید تا به شما امکان این را بدهد تا ناکارآمدی های عملیاتی را کشف کنید. صرفه جویی های کوچک و ناچیز در مراتب هزینه منجر می شود در طولانی مدت نتایج بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

تشریح و تحلیل حساب مشتریان

نرم افزار حسابداری برای مشاغل کوچک ، بزرگ و متوسط

شرکت نرم افزاری آرپا به عنوان یکی از بخش‌ های خصوصی فعال در مبحث تولید و پیاده سازی نرم افزار حسابداری تجاری حرفه ‌ای برای اصناف و مشاغل گوناگون است. اگر برای انتخاب نرم افزار حسابداری کسب و کار به سردرگمی و شک و تردید روبرو شده اید ، حتما سعی کنید سری به تیم نرم افزار حسابداری آرپاکو بزنید و از خدمات منحصر به فرد و فوق العاده آن بهره مند شوید .

تیم نرم افزار حسابداری آرپاکو محصولات متنوعی را شامل می شود که قسمت وسیعی از کسب و کارهای کوچک و بزرگ و همینطور تولیدی ها و مشاغل صنعتی را پوشش می ‌دهد. برخی محصولات گروه نرم افزاری آرپاکو عبارت است از:

  • نرم افزار حسابداری فروشگاهی ، تولیدی ، صنعتی
  • صندوق
  • نرم افزار حسابداری مناسب برای اصناف و مشاغل
  • نرم افزار حسابداری شرکتی برای شرکت های بازرگانی و صنعتی
  • نرم افزار حسابداری تولیدی
  • نرم افزار حسابداری شخصی و …
  • کلام آخر

در نهایت همانطور که پیش تر هم ذکر شد سعی کنید از همان ابتدا حتی در مشاغل کوچک،  نوپا و خانگی از سیستم منظم و دقیق حسابداری استفاده کنید تا بتواند مدیریت ورودی و خروجی های روزانه را چک و در ثبت آن ها دچار شک و ابهام نشوید.

تمامی اطلاعات و داده های مالی و عملیاتی تان را در نرم افزار حسابداری وارد کنید تا در هر زمان که به آن‌ ها و موجودی خود احتیاج داشتید و یا در موارد دیگر … ، به سهولت و آسانی دسترسی داشته باشید . امروزه با پیشرفته شدن امکانات الکترونیکی به صاحبان مشاغل این امکان را داده تا خیلی کم در روند عملیاتی شرکت یا سازمان خود دچار اشتباه شوند .

نرم افزار حسابداری
آمادگی قبل از مصاحبه شغل حسابداری

موفیقیت در آزمون های استخدامی حسابداری

مالیات بر واردات چیست؟

مالیات بر واردات چیست؟

بیمه اختیاری چیست؟

بیمه اختیاری یا خویش فرما چیست؟

مایکروسافت دیفندر

مایکروسافت دیفندر در تست حفاظت از امنیت محلی LSASS ویندوز 11 نمره کامل را کسب می کند

جمعه کاری چیست؟

جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست