حسابداری تلفیقی چیست؟

حسابداری تلفیقی چیست و چه اهمیتی دارد؟

حسابداری تلفیقی چیست؟

در حسابداری شرکت ها و همچنین سازمان ها ، حسابداری تلفیقی به عنوان یکی از گزینه های مهم در دسترس به شمار می‌ رود حسابداری تلفیقی زمانی معنا پیدا می‌کند که بدهی ها و دارایی ها مابقی موارد مالی چندین شرکت با هم ترکیب گردند . دلیل آن هم این است که شرکت های بزرگ با خرید سهام شرکت های کوچک هدف در رشد کسب و کار خود دارند .

 صورت‌های مالی تلفیقی به وسیله روش‌های حسابداری تلفیقی تهیه می‌شوند. با جمع‌آوری صورت ‌حساب‌ های مالی از واحد‌های تجاری زیر مجموعه ، صورت‌های مالی تلفیقی تهیه می‌شوند . در حقیقت در صورت های مالی تلفیقی، دارایی‌ها و بدهی‌ها، درآمدها و هزینه‌های آن‌ها با یکدیگر تلفیق می‌شوند . این مقاله توسط شرکت آرپا تولید کننده نرم افزار حسابداری و مالی تهیه شده است.

از سال ۱۳۸۰ طبق استاندارد شماره ۱۸ ایران به نام ، صورت های مالی تلفیقی و حسابداری سرمایه گذاری در واحدهای تجاری فرعی، تهیه و ارائه صورت های مالی تلفیقی الزام شده است.

تعاریف تلفیق

۱_‌ تلفیق یا ادغام ، در تجارت و کسب‌وکار، به فرایند تصاحب و ادغام تعدادی از شرکت‌های کوچک ، در قالب تأسیس یک شرکت بزرگ تر، اطلاق می‌شود.

۲_ در زمینه حسابداری مالی ، به جمع‌آوری صورت‌های مالی گروهی از شرکت‌های زیر مجموعه ، در قالب صورت‌های مالی تلفیقی اشاره دارد.

۳_ در حوزه مالیات ، به تلفیق گروهی از شرکت‌ها و اشخاص حقوقی وابسته‌ ، در قالب یک نهاد یکپارچه اشاره دارد که با هدف یکپارچگی مالیاتی انجام می‌گیرد.

حسابداری تلفیقی چیست ؟

حسابداری تلفیقی ، فرایند ترکیب نتایج مالی چندین شرکت تابعه به نتایج مالی ترکیبی شرکت مادر است . این روش معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یک شرکت مادر بیش از 50٪ سهام یک نهاد دیگر را در اختیار داشته باشد. حسابداری تلفیقی یک انتخاب محبوب برای سازمان‌ها، نمایندگان فروش و شرکت‌های تجاری بزرگ محسوب می‌شود.

هیأت استاندارد حسابداری مالی گزارش صورت های مالی تلفیقی را به عنوان گزارش یک نهاد با شرکت مادر و شرکت های تابعه تعریف می کند. شرکت های خصوصی برای گزارش دهی در صورت های مالی الزامات بسیار کمی دارند. اما شرکت های دولتی باید گزارش مالی را مطابق با اصول حسابداری پذیرفته شده هیئت مدیره استاندارد حسابداری مالی ارائه دهند.

اما واحد های فرعی چیست؟

واحد های فرعی که شرکت های بزرگ اقدام به خرید سهام آن ها می کنند، به نوعی زیر مجموعه همان شرکت هستند. این واحد های فرعی و شرکت های کوچک تر، نوعی نیروی کمکی برای شرکت اصلی هستند که تمام امور مالی و تهیه صورت حساب های آن ها، زیر نظر شرکت اصلی انجام می شود. هم چنین شرکت های اصلی نیز سیاست ها و اهداف مالی خود را، از طریق همین زیر مجموعه ها دنبال می کنند.

پس ادغام صورت حساب های مالی این واحد های فرعی با شرکت اصلی، اتفاقی طبیعی است که نیاز به رسیدگی های مخصوصی دارد. تلفیق این حساب ها شامل دارایی ها، بدهی ها و تمام امور مالی می شود که ممکن است بین دو یا چند واحد فرعی یا شرکت اصلی و واحد های فرعی صورت بگیرد. بنابراین حسابداری هر شرکت و واحد فرعی نیز باید با حسابداری دیگر واحد های فرعی یا شرکت اصلی تلفیق شود که در نهایت باعث بوجود آمدن حسابداری تلفیقی خواهد شد.

به طور کلی اگر بررسی کنیم، حسابداری تلفیقی شامل فرآیند ترکیب نتایج مالی چندین شرکت زیر مجموعه با نتایج مالی شرکت اصلی یا مادر است. این تلفیق حساب ها زمانی صورت می گیرد که شرکت اصلی، بیش از 50 درصد سهام یک شرکت دیگر را خریده باشد.

صورت های مالی تلفیقی چیست و چرا تهیه می شوند ؟

در علم حسابداری این گزارشات هستند که بسیاری از تصمیمات و رویداد های مالی بزرگ دنیا را تعیین می کنند و اشخاص و سرمایه گذاران به خصوص در بازار های مالی یکی از مهم ترین مواردی که برای سرمایه گذاری در یک کسب و کار به آن توجه دارند ، صورت های مالی شرکت ها است.

صورت های مالی ، شامل صورت وضعیت مالی ترازنامه، صورت سود و زیان و سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد، یادداشت های همراه و البته در استاندارد های بین الملل یک گزارش بیشتر نسبت به استانداردهای ایران وجود دارد که صورت تغییر در حقوق صاحبان سهام نام دارد. با استفاده از این مجموعه گزارشات می توان درک و دیدگاه مطلوبی از فعالیت و آینده یک شرکت بدست آورد.

 امروزه با گسترده تر شدن تجارت ها شرکت های هلدینگ و چند ملیتی بیشتر در تجارت بین الملل نقش دارند. این شرکت ها هر کدام دارای شرکت های متعدد زیر مجموعه هستند که هر کدام از آن ها شخصیت حقوقی مجزا دارند و علاوه بر آن نیز به عنوان شرکت تابعه زیر نظر و تحت کنترل شرکت مادر هستند. در آخر یک دوره مالی، شرکت مادر علاوه بر ارائه صورت های مالی خود ، لازم است در یک قالب واحد عملکرد گروه خود را نیز با ارائه یک صورت مالی یکپارچه ارائه دهد که به آن صورت های مالی تلفیقی گفته می شود.

صورتهای مالی تلفیقی صورت های مالی گروهی است که در آن دارایی ها، بدهی ‌ها، حقوق صاحبان سهام، درآمد، هزینه ها و جریان های نقدی شرکت مادر و شرکت های تابعه به عنوان صورت های مالی یک واحد اقتصادی واحد ارائه می شود .

برای اینکه مفهوم گزارشات تلفیقی را بهتر درک کنید  اول باید با شرکت مادر و شرکت‌های فرعی آشنا شوید . برخی از شرکت‌ها در بورس از جمله شرکت‌های سرمایه گذاری و هولدینگ ‌ها که مالک یا سهامدار عمده‌ی شرکت‌های دیگری هستند با عنوان شرکت مادر شناخته می‌شوند و شرکت‌های زیر مجموعه‌ی آنها با عنوان شرکت‌های فرعی از آنها یاد می‌شود.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

واحد های فرعی چیست؟

نحوه تهیه صورت مالی تلفیقی

هنگامی که شرکت‌های تابعه تحت کنترل شرکت مادر قرار می‌گیرند، صورت‌های مالی شرکت مادر به تنهایی تصویر کاملی از وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان ‌های نقدینگی کل نشان نمی‌دهد. به همین منظور باید سرمایه گذاران و استفاده‌ کنندگان صورت‌های مالی برای تصمیم ‌گیری‌ های اقتصادی به اطلاعاتی درباره وضعیت و عملکرد مالی گروه نیاز دارند.

این نیاز از طریق تهیه صورت‌های مالی تلفیقی تأمین می‌شود. یک شرکت مادر و شرکت های تابعه از قوانین حسابداری برای تهیه صورت های مالی استفاده می‌کنند. صورت‌های مالی تلفیقی به عنوان صورت‌های مالی ترکیبی یک شرکت مادر و شرکت ‌های تابعه با استفاده از روش‌های حسابداری تلفیقی تهیه می‌شوند. به عبارت دیگر با استفاده از حسابداری تلفیقی، اطلاعات مالی چند شرکت که زیر مجموعه یک شرکت بزرگ هستند با هم تلفیق می‌شوند و از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی به منظور تهیه صورت‌های مالی تلفیقی از کاربرگ ‌هایی استفاده می‌شود. که در آن اطلاعات مختلف طبق صورت‌های مالی جداگانه شرکت مادر و شرکت‌های تابعه درج می‌شود.

در کاربرگ ‌های تلفیقی دو ستون به تعدیلات تلفیقی اختصاص داده می‌شود. این ستون‌ ها اطلاعات صورت‌های مالی شرکت مادر و شرکت‌های تابعه را تعدیل می‌کنند و نتیجه آنها به ستون آخر کاربرگ منتقل می‌شود. علاوه بر این‌ها با استفاده از نرم‌افزار حسابداری به راحتی می‌توان صورت‌های مالی تلفیقی شرکت مادر و زیر مجموعه‌های آن را بدست آورد.

 

مزایای استفاده از حسابداری تلفیقی

براساس استانداردهای حسابداری همه واحدهای تجاری اصلی، به غیر از واحدهایی که بیش از ۹۰ درصد سهام آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت مالکیت واحد تجاری اصلی دیگری درآمده است، باید صورت‌های مالی تلفیقی را ارائه کنند. مزایای حسابداری تلفیقی در این شرکت‌ها عبارت‌ اند از:

۱- هزینه‌های ثابت و فعالیت‌های تکراری حذف می‌شوند.

۲- فرآیند تولید و ساخت محصولات هماهنگ می‌شود.

۳- مدیریت بهتر و بهره‌وری بالا در سازمان ایجاد می‌شود.

۴- امنیت در تجارت بالا می‌رود و خطرات آن کاهش می‌یابد.

۵- سرعت دست‌یابی به منابع مالی و صورتحساب ‌ها بیشتر می‌شود.

۶- هزینه‌های مالی کاهش می‌یابد و اعتبار سازمان‌ها بیشتر می‌شود.

۷- سازمان‌ها از امتیازات قانونی برخوردار می‌شوند.

نحوه تهیه صورت مالی تلفیقی

تاریخ ‌ها و دوره‌های حسابداری تلفیقی

صورت‌های مالی واحد تجاری اصلی و واحدهای زیر مجموعه‌ های آن به منظور تهیه صورت ‌حساب‌ های مالی تلفیقی باید از لحاظ تاریخ و دوره‌های مالی هماهنگی داشته باشند. زمانی که صورت ‌حساب‌ های مالی تلفیقی در یک زمان مشابه‌ باشند نسبت به صورت‌های مالی تلفیقی که در بازه های زمانی متفاوت هستند برای سازمان‌ها بهتر هستند ؛ زیرا تفاوت زمانی باعث می‌شود امکان مقایسه کردن صورت‌های مالی وجود نداشته باشد.

در صورت یکسان نبودن تاریخ‌ های واحدهای اقتصادی فرعی باید در تاریخ صورت‌های مالی واحد‌های اقتصادی اصلی، برای ایجاد صورت‌ حساب ‌های تلفیقی اقدام کنند. اگر امکان این کار نیز وجود نداشته باشد، می‌توان از صورت‌های مالی واحدهای اقتصادی فرعی، برای آخرین سال مالی آن‌ها استفاده کرد؛ به شرطی که پایان سال مالی واحد تجاری فرعی از سه ماه قبل از پایان سال مالی واحد اقتصادی اصلی بیشتر نباشد.

طبق این شرایط  برای محاسبه هر رویداد در بازه زمانی که گفته شد و تاثیرات آن بر صورت‌های مالی تلفیقی، باید تعدیلات لازم انجام شود. در این مورد نیز استانداردهای حسابداری ایران، بین‌المللی، آمریکا و انگلستان رویه‌ های مشابهی دارند.

خصوصیات و وظایف حسابداری تلفیقی 

طبق دیدگاه قانونی، از ترکیب و به هم پیوستن واحدهای تجاری در یکی از طبقه‌ بندی‌ های ادغام، ترکیب و تحصیل، حسابداری تلفیقی بدست می‌آید. همانطور که می‌دانیم،  بیشتر واحدهای تجاری با تحصیل سایر واحدها موجب گسترش عملیات خود می‌شوند. برای رسیدن به فرآیند تلفیق، به ترکیب گزارشگری مالی دارایی‌ها و بدهی‌ها و درآمدها و هزینه‌های جداگانه بیش از دو تا از شرکت‌های گروه نیاز است.

رویه‌های تلفیق، بیشتر برای ایجاد صورت‌های مالی به کار گرفته می‌شوند که تمامی شرکت‌های گروه همانند یک شرکت یگانه به نظر برسند. این فرآیند رویه‌ هایی را شامل می‌گردد که بر اساس آن ها همه آثار مالکیت داخل گروه و معاملات درون آن حذف شده و فقط معاملات با افراد خارج از شخصیت اقتصادی در صورت‌های مالی تلفیقی گزارش می‌گردند. این فرآیند بیشتر بر مفهوم شخصیت یگانه تاکید می‌نماید و بر درصد مالکیت تاکیدی ندارد.

  • کلام آخر

در دنیای امروز، انگیزه‌ هایی مانند حذف برخی از هزینه‌های ثابت، هماهنگی مراحل ساخت در فرایند تولید، اعمال مدیریت کارآمد تر و افزایش بهره‌وری، کاهش مخاطره، دستیابی سریع‌تر به منابع مالی، کسب مزیت های رقابتی و ورود به بازارهای جدید و نیز بهره‌مندی از مزایای قانونی و مالیاتی، موجب افزایش ترکیب واحدهای تجاری شده است.

در ترکیب واحدهای تجاری، هرگاه ترکیب منجر به ایجاد رابطه اصلی و فرعی شود، واحد تحصیل کننده اصلی باید صورت‌های مالی تلفیقی تهیه و ارائه کند. هدف از تهیه صورت‌های مالی تلفیقی فراهم کردن اطلاعات درباره وضعیت مالی و عملکرد مالی واحد تجاری اصلی و واحدهای تجاری فرعی آن است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up