حسابداری اموال

حسابداری اموال چیست؟

در علم حسابداری ، ریز جزئیات و موضوعات مهمی وجود دارد که دانستن و کسب اطلاعات کافی در مورد آن ها باعث رشد و موفقیت عملیاتی شرکت و یا حوزه فعالیت تان خواهد شد . حسابداری اموال هم جزو آن دسته از موضوعات حائز اهمیت در حسابداری است که اللخصوص در شرکت های بازرگانی و تولیدی نقش کلیدی را ایفا می کند . اموال ، همان دارایی های شنا در یک شرکت یا مؤسسه به شمار می رود . در نرم افزار حسابداری و بازار کار ، معمولاً امور حسابداری دارایی ها امکان بررسی و مشاهده اموال و دارایی های مهم کسب و کارتان را به شما می دهد . با وجود این قابلیت پر کاربرد ، قادر خواهید بود میزان استهلاک و مقادیر از دست رفته این دارایی ها را مشاهده و تمامی هزینه های مرتبط با آنان را در قسمت اسناد ثبت کنید و با الگوی دریافتی از سیستم سود و ضرری که از وجود این دارایی ها در شرکت امکان دارد ایجاد شود را کنترل کنید . به عبارتی دیگر ، با فراگیری معلوماتی معین درباره اموال تحت مالکیت ، این توانایی را خواهید داشت که در روند افزایش سود و توقف ضرر های احتمالی مدیریت بهتری ارائه دهید . توجه داشته باشید که حسابداری اموال و انبار اغلب به ارزیابی و تحلیل دارایی های ثابت و غیر ثابت شرکت می پردازد .

بیشتر بخوانید ؛ حضور حسابدار و ایجاد یک سیستم حسابداری منظبت در هر کاری منجر به تسهیل روندهای مالی می شود و حاصل نهایی فعالیت های عملیاتی شرکت را بهبود می بخشد. در نتیجه ، حسابداری خوب تنها پارامتر موفقیت و حسابداری بد تنها عامل شکست کسب و کارها می باشد.

  • حسابداری اموال چیست ؟

حسابداری اموال ، همانطور که از نامش پیداست اموال و تجهیزات و ماشین آلات را شامل می شود . اموال و موارد مربوط به آن جزء اموال ثابت یک شرکت هستند که برای مصارف و مدت زمان طولانی مدت تهیه می شوند و به دلیل استفاده بلند مدت از آن ها دچار استهلاک شده و به علت بازدهی پایینی که دارند از رده خارج شده اند . با این شرایط نیاز است که بعضی اموال دوباره با دارایی های جدید جایگزین شوند. سازمان ها با کمک حسابداری اموال باید مخارج دارایی ها را مورد محاسبه قرار داده و گزارشات را ارائه کنند .

  • حسابداری اموال و انبار

شرکت ها و مشاغل عملیاتی ، در آخر سال مالی خود (که البته برای همه شرکت‌ ها برابر با پایان سال تقویمی نیست) شرکت ‌ها بر مبنای قوانین انبارگردانی ، نسبت به انجام انبارگردانی اقدام می ‌کنند و اگر طی سه مرحله که انبار گردانی انجام می شود بین موجودی واقعی و موجودی بر اساس اسناد و مدارک تفاوتی وجود داشته باشد، مغایرت‌ را شناسایی و به رفع آن می ‌پردازند . بعد از شناسایی و کشف موارد متغییر و مغایرت‌ ها، بر اساس روش قیمت گذاری موردنظر خودشان (فایفو ، لایفو، میانگین موزون، شناسایی ویژه و غیره) در دفاتر انبار اصلاحات لازم را انجام می ‌دهند و در مدارک مربوط به حسابداری ثبت ‌های لازم را انجام می ‌دهند. کسری یا اضافی انبار به حساب کسری و اضافی انبار در دفاتر حسابداری ثبت می ‌شود.

رویداد انبار داری در حقیقت ، دریافت کالا از مکان خارج شرکت است و نگهداری و حمل و نقل آن ‌ها با توجه به ضوابط مخصوصی است. افرادی که کار انبار داری را انجام می ‌دهند ، میبایست حتماً با استناد به استاندارد ها و دستورالعمل های انبار داری که موجب آسانی و دقت بیشتری در فرایند تحویل گرفتن و تحویل دادن کالا ها می‌ شود، کالا ها و محصولات مورد نیاز قسمت های مختلف شرکت و مراجعه کنندگان ( مخاطبان ) را در مدت زمان مناسب به آن‌ها تحویل دهند . فرد انبارگردان در فرآیند عملیاتی انبار گردانی ، رابطه مستقیمی با افراد حسابدار دارد ، به این دلیل که باید به‌ شکل یک دوره معین ، همه ی اموال موجود در انبار را شمارش کند و با کارت ‌ها و دفاتر حسابداری انبارگردانی ، موارد را تطبیق دهد. توجه داشته باشید که در انبارداری باید به کمیت و همچنین کیفیت کالا های موجود به ‌صورت یکسان استناد کرد.

فرد حسابدار اموال در مراحل انبار داری لازم است ، هنگامی که تفاوتی در شمارش بین اعداد و ارقام به وجود آمد بر اساس قیمت هر یک ، ثبت های اصلاحی را انجام دهد . بنابراین فرد شمارش کننده میبایست اقلامی از دارایی که در موجودی آن‌ ها مغایرتی وجود دارد ، مشخص کند که به چه صورتی باید قیمت گذاری شوند و مبلغ هر کدام از آن‌ ها چقدر است. در اینجاست که روش‌های قیمت گذاری کالا ها مانند اولین صادره از اولین وارده یا همان فایفو و اولین صادره از آخرین وارده یا همان لایفو به میان می آیند و حسابدار باید بر اساس یکی از این روش ‌های قیمت گذاری، قیمت کالا هایی که مغایرت دارند را معین کند.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

حسابداری اموال و انبار
  • مدیریت اموال چیست ؟

از وظایف اصلی و مهم مدیریت در هر شرکت و شغلی ، مدیریت حرفه ای و ارزیابی دقیق دارائی ها و اموال است. با این که در هر شرکتی نسبت به میزان گسترش و فعالیت ش، امکان نگهداری اطلاعات اموال و دارائی ها بسیار پر مشقت است و در هنگام اموال گردانی وجه تمایز های زیادی مشاهده می شود . استفاده و بهره گیری از سیستم حسابداری اموال دارای اهمیت است . به این دلیل که میبایست انتقال اطلاعات از دفتر اموال به نرم افزار اموال و دارایی ثابت با دقت انجام شود تا مدیران بتوانند در راستای رشد و پیشروی اهداف کاری کسب و کار خود به درستی تصمیم بگیرند. بنابراین افراد مسئول در شرکت برای انتخاب یک سیستم مدیریت اموال حساسیت های زیادی دارند و بهتر است که نحوه ثبت اموال در حسابداری برایشان به آسانی انجام گیرد .

  • انواع اموال در حسابداری

  • اموال منقول : واژه منقول در اصطلاح ؛ به معنای شئ قابل حمل، دارایی منقول، اموال انتقال یافته، برداشته شده، به کار رفته در جایی است. در قانون مدنی ، که یکی از قوانین مهم در علم حسابداری تلقی می شود اموال منقول به اشیائی که جا به جایی آن ها از مکانی به مکان دیگر ممکن باشد بدون این که به خود یا محل آن مشکلی تحمیل شود گفته می شود ‌. مانند وسایل و اثاث موجود در منزل، ماشین، کشتی، میز ، جارو برقی و غیره. اموال منقول به دو دسته تقسيم بندی می شوند : ۱_ اموال منقول ذاتی ۲_ اموال در حكم منقول.
  • اموال غیر منقول : اموال غیر منقول ، در اصطلاح به معنای غیرقابل حمل می باشند و این معنا با مباحث حقوقی ارتباط دارد. به نقل از قانون گذار: اموالی را که نتوان از مکانی به مکان دیگر حمل و جا به جا کرد ، اعم از اینکه وجود آن ها ذاتی باشد، یا به واسطه نیروی دست انسان به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود ، غیر منقول به شمار می رود. بنابراين در می‌یابیم که اموال منقول مانند تأسیسات به کار رفته در ساختمان ها قابلیت جدایی ، حمل و انتقال را ندارند .
وظایف حسابدار اموال
  • وظایف حسابدار اموال

حسابداری اموال وظایف زیر را باید در عرصه فعالیتی خود انجام دهد :

  • ثبت و درج کردن فاکتور ها و رسید های خریدی که مربوط به دارایی های ثابت شرکت هستند.
  • طراحی کدینگ کردن حساب های دارایی ثابت بر اساس استاندارد های حسابداری.
  • محاسبه استهلاک دارایی های ثابت بر مبنای استاندارد های حسابداری و قوانین مربوطه .
  • ثبت هزینه های استهلاک دارایی های ثابت.
  • انجام عملیات حسابداری برای انتقال و جابجایی تجهیزات و دارایی ها.
  • ثبت سند فروش تجهیزات و دارایی های ثابت.
  • ثبت معاوضه دارایی های ثابت و تجهیزات ساختمانی شرکت .
  • اهمیت حسابداری اموال و دارایی ثابت در چیست ؟

وجود حسابداری و مدیریت اموال در یک شرکت ، می ‌تواند از عواملی بسیار تأثیر گذار باشد که نقش مهمی در رشد و موفقیت ‌کسب و کار شما داشته باشد. نتایج حاصله از آن ، سود دهی کسب‌ و کار را ارتقا می دهد. به سرمایه گزار برای برنامه ریزی در نوع کوتاه مدت و بلند مدت از نوع جاری و غیر جاری کمک می‌ کند. منجر به احتساب دقیق سود و زیان و ارزش دارایی شرکت در زمان حال و آینده می‌ شود. به فرد مالک کسب و کار این قابلیت را می ‌دهد که از ضرر و زیان های کاری خود را دور نگه دارد ؛ و در آخر باعث معافیت های مالیاتی می‌شود که به طور قطع انتظار اکثر مالکان مشاغل است.

این مقاله در شرکت نرم افزاری آرپا (تولید کننده نرم افزارهای مالی، اداری، بازرگانی، تولیدی و…) تهیه شده است، امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

نرم افزار حسابداری
اخراج کارکنان گوگل آلفابت

گوگل در حال آماده شدن برای اخراج 10000 نفر از کارکنان خود است

نقص امنیتی گوشی های اندرویدی

گوگل و دیگر سازندگان گوشی های اندروید نقص های امنیتی را اصلاح نکرده اند

حسابداری ثبت اسناد و املاک

حسابداری ثبت اسناد و املاک

وکیل مالیاتی چه کسی است؟

ویژگی های وکیل مالیاتی

دادگاه علیه گوگل

افشای قرارداد 360 میلیون دلاری گوگل برای رقابت با دیگر توسعه دهندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست