بهترین سیستم های حسابداری

ویژگی های نرم افزار حسابداری خوب

مهارت های حسابدار

در حال حاضر،  تمامی سازمان ها ، ارگان ها ، نهاد ها ، مشاغل خانگی ، کسب و کار های بیزنسی و شرکت های گسترده ، متوسط و حتی کوچک از یک نرم افزار حسابداری استفاده می کنند. بنابراین استفاده نکردن و نداشتن نرم افزار مالی در محل فعالیت خود موجب ایجاد مشکلاتی از قبیل خطا ، جابجایی اعداد و ارقام ، اشتباه ثبتی و غیره را به دنبال دارد .

با توسعه یافتن خدمات الکترونیکی و سیستمی ، تنوع نرم افزار های حسابداری بسیار گسترش یافت و تاکنون تمامی آن ها بجز موارد معدودی مورد توجه و جلب رضایت مشتریان و عموم مردم قرار گرفته است . مالکان و صاحبان مشاغل شرکتی و دولتی با دریافت گزارشات و اطلاعاتی که حسابداران و مدیران مالی در اختیار آن ها قرار داده اند ، نسبت به روند عملکرد مالی خود تصمیماتی اتخاذ می کنند . اما نکته جالب تر اینجا ست که تمامی آن گزارشات و اطلاعات با استفاده از نرم افزار حسابداری استخراج شده است ، بنابراین نرم افزاری که در مدت زمان بسیار کم و معقول یکسری داده ها و اطلاعات قانع کننده و صحیح را در اختیار شما قرار می دهد ، نرم افزار حسابداری نام دارد .

مهارت هایی که یک حسابدار باید داشته باشد

1_ تجزیه و تحلیل برای ثبت و در نهایت صدور اسناد حسابداری

یک فرد حسابدار حتماً لازم است ، شناخت و مهارت دقیق و صحیحی از سیستم مالی و اطلاعاتی در حسابداری داشته باشد و آگاه باشد در مورد فعالیت ها و وظایفی که مسئولیت انجام آن ها را دارد . بنیادی ترین کار های حسابداری عبارت است از ، توانایی تجزیه و تحلیل اقلام و رویدادهای مالی بر روی عناوین اصلی حسابداری و غیره که در واقع بر مبنای معادله اصلی حسابداری تعریف می ‌شوند .

2_ کار با نرم افزار اکسل (Excel)

ایجاد و ارائه داده ها و اطلاعات مالی ، جزء مهم ترین وظایف حسابداران در سیستم اطلاعاتی حسابداری به شمار می رود. از دیگر وسایل و امکانات پر کاربرد و دارای قابلیت‌ های بالا که در سیستم اطلاعاتی قرار می گیرد ، نرم افزار مالی اکسل است. در مبحث حسابداری ، افراد حسابداری که قابلیت بالایی در بهره مندی و استفاده از برنامه اکسل را دارند ، مزیت رقابتی بیشتر و بالاتری نسبت به مابقی حسابداران دارند .

3_ توانایی استفاده از قوانین و مقررات مالیاتی ، بیمه و کار و تجارت

یک فرد حسابدار ماهر و کار بلد در سیستم اطلاعاتی حسابداری وظیفه دارد ، موازین قانونی را رعایت کند. آگاهی از تکالیف معین در قانون مالیات های مستقیم ، قانون مالیات بر ارزش افزوده و تجارت و مابقی قوانین مرتبط برای حسابداران ضرورتی غیر قابل انکار است. این مهارت در نوع خود مهم و آموزش آن برای موفقیت و پیشرفت در حسابداری لازم و ضروری است.

4_ مهارت محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان ، بیمه و مالیات

تمامی افراد حسابدار از پایین ترین لول تا بالاترین لول فعال در سیستم اطلاعات حسابداری لازم است مبانی و استاندارد های قانونی حقوق و دستمزد ، مبلغ حداقل حقوق پایه ، مزایای قانونی ، کسور قانونی ، نحوه محاسبه حقوق کارکنان را را نیز فرا بگیرند تا به راحتی با نرم افزار حقوق و دستمزد کار کنند.

5_ تهیه و ارسال اظهار نامه مالیات بر درآمد

اطلاع از مبانی و استاندارد های قانونی اظهارنامه عملکرد ، نرخ های مالیات بر درآمد ، تاریخ دقیق و قانونی ارسال و ارائه آن ها ، چگونگی تکمیل ، چگونگی قابلیت دسترسی به این اظهارنامه ‌ها و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای درج ، جرائم متحمل شده در صورت عدم تهیه و ارسال ، از نکات فوق العاده مهمی هستند که حسابداران حتماً باید از آن ها اطلاع داشته باشند .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

محاسبه مالیات های تکلیفی

۶_ جمع آوری و ارسال گزارش فصلی خرید و فروش

مجموعه اقداماتی که برای تهیه و تکمیل و ارسال تکلیف قانونی گزارش صورت معاملات فصلی به وسیله نرم افزارهای تهیه شده از طرف سازمان امور مالیاتی به صورت آنلاین و آفلاین انجام می گیرد ، گزارش خرید و فروش فصلی گفته می شود. حسابدارانی که در شرکت ها و موسسات و ارگان های دولتی و نهاد های عمومی کشور مانند ، شهرداری ها به کار اشتغال دارند میبایست در رابطه با نحوه تهیه و تکمیل صورت معاملات و ارسال از طریق نرم افزارهای مربوطه ، ماهر بوده و آن ها را به خوبی فرا گرفته باشند .

7_ مهارت ثبت دفاتر قانونی

در نخستین قدم از سری آموزش های حسابداری ، نحوه‌ ی ثبت ‌رویداد های مالی و حسابداری در دفاتر روزنامه و کل را آموزش می بینند ، اما متاسفانه بعد از فارغ التحصیل شدن مهارت کافی برای ثبت دفاتر قانونی را ندارند.

8_ محاسبه مالیات های تکلیفی

از جمله مهارت‌ های مهم که حتما ضروری است در آن ها مهارت و تسلط کافی و قانع کننده داشته باشید، مهارت محاسبات مالیات های مربوط به اجاره املاک ، ماشین آلات ، مالیات حق‌الزحمه موضوع تبصره ۱ و ۲ ماده ۸۶ اشخاص حقیقی ، مالیات اشخاص خارجی موضوع ماده ۱۰۷ ، مالیات های تکلیفی مربوط به آژانس های هواپیمایی ماده ۱۱۳ و ماده ۴۸ ق.م.م می ‌باشد.

9_ مهارت کار با کامپیوتر و اینترنت

تمامی شرکت ها و مشاغل برای تسریع روند عملیات خود در امور مالی و حسابداری از یکسری ابزار های نوین و جدید طراحی و تولید شده الخصوص استفاده می کنند. در حال حاضر افراد حسابداری که قابلیت و توانایی خوب و موثری در به کارگیری کامپیوتر و اینترنت در اجرای عملیات حسابداری دارند ، عملیات حسابداری را موفق‌ تر و بدون اشتباه در کارهای انجام شده آن ها را با سرعت بیشتری پیش می برند .

مزیت و ویژگی های بهترین نرم افزار حسابداری

اما پیش از این که به ویژگی های یک نرم افزار خوب بپردازیم باید سه سوال مهم و بنیادی از خود بپرسید و آن ها را تجزیه تحلیل و بررسی کنید تا نسبت به خرید به نتیجه درست و نهایی دست یابید.

سوال 1_ چه مقدار می خواهید هزینه کنید ؟ یا بودجه در دست شما چه مقداری است ؟

سوال ۲_ به چه دلیل می خواهید از نرم ‌افزار حسابداری استفاده کنید ؟

سوال ۳_ کسب و کار و روند فعالیتی شما چه قابلیت ‌هایی از یک نرم ‌افزار حسابداری را طلب می کند ؟

مزیت و ویژگی های بهترین نرم افزار حسابداری

مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های یک نرم افزار حسابداری خوب به شرح زیر است :

۱_ کاربری واضح و طراحی گرافیک مناسب برای راحتی کار با آن توس کارکنان و پرسنل

۲_ داشبورد کامل و جامع برای دسترسی سریع تر و بهتر

۳_ داشتن قابلیت شخصی سازی مطابق نیازهای شرکت و تعداد افراد

۴_ قابلیت به روز رسانی نرم افزار و رفع برخی عیوب و استفاده از ارائه خدمات واحد پشتیبانی

۵_ قابلیت گستردن نرم افزار و امکان نصب ماژول های متنوع

۶_ پوشش دادن تمامی کار های مورد نیاز امور مالی

۷_ قابلیت اتصال به سیستم هایی چون نرم افزار CRM

۸_ امنیت بسیار زیاد و بالای نرم افزار و مقاومت در برابر هک شدن

۹_ قابلیت گزارش گیری با امکان تعیین سطوح دسترسی مختلف

چرا در محل فعالیت خود به بهترین نرم افزار حسابداری نیاز داریم ؟

شما به یک نرم افزار حسابداری با بهترین کارکرد نیاز دارید ، به این دلیل که در قدم اول شما را از تعداد پرسنل زیاد در بخش حسابداری بی نیاز می کند ، به عنوان مثال ( شما با استخدام دو الی سه حسابدار در شرکت های بزرگ و گسترده می توانید تمامی نیاز های عملیاتی و اطلاعاتی خود را رفع کنید ) پس با این وجود از لحاظ اقتصادی برای مالک شرکت و کسب و کار بسیار مقرون به صرفه و مناسب می باشد.

در قدم بعدی ، وجود اکسل به عنوان یک ابزار عملی مهم و کار آمد برای اداره کردن امور اساسی حسابداری کسب و کارهای کوچک بسیار الزامی می باشد . اگرچه صفحات گسترده و بزرگ می تواند برای افتتاح مفید باشد، اما تایم مدیریت اطلاعات مالی برای کسب و کار متوسط  و در حال پیشرفت طاقت فرسا و به طور بالقوه مضر می ‌باشد.

زمانی که مراجعه کنندگان و معاملات شما افزایش میابد ، موقع این است که نسبت به داشتن برنامه حسابداری اقدام کنید. نرم افزار مالی بر عکس صفحات گسترده، به گونه ای تولید و طراحی شده تا با کسب و کار و نوع فعالیت شما تناسب داشته باشد. از آن جا که بهترین نرم افزار حسابداری، اطلاعات مالی واقعی و حقیقی شرکت شما را نگهداری کنند، زمان و تایم شما در هنگام ورود اطلاعات و بارگذاری در آن تلف نمی‌ شود و پرونده های دقیق تری دارید. گزارش های آماده که با چند کلیک گرفته می‌شوند دیدگاهی عمیقی را به شما می ‌دهند.

زمانی که بنگاهی اقتصادی ایجاد و افتتاح می شود در نخستین قدم باید به امور مالی و درآمدی توجه کنید و نسبت به سر و سامان دادن آن ها اقدام کنید . بنابراین در این شرایط است که لزوم داشتن یک نرم افزار حسابداری معین می شود. با استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی یا هر شغل و فعالیتی قادر هستید به مقدار قابل توجهی در تایم و هزینه صرفه جویی کرده و در مدیریت کسب و کار خود به موفقیت و پیشرفت برسید. با بهره مندی از امکانات و ویژگی های کاربردی و کار آمد آن می توانید به ارتقاء کسب و کار خود کمک شایانی کنید. ورود داده ها در نرم افزارهای مالی حسابداری به سهولت و آسانی انجام می پذیرد و سرعت پردازش داده نیز بسیار زیاد می باشد .

  • کلام آخر

اگر هدفتان این است که نرم افزار حسابداری مناسبی برای سازمان و کسب و کار خود بر گزینید ، در ابتدا باید به اندازه شرکت خود و نوع شرکت توجه کنید. همه ی نرم افزارهای حسابداری نمی توانند تمامی نیاز های شرکت های متنوع را پاسخگو باشند. میزان توقع شرکت و میزان بزرگی شرکت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین اگر برای فروشگاه خود نیاز به نرم افزار حسابداری دارید نیز باید توجه داشته باشید که نرم افزار انتخابی شما برای فروشگاه طراحی شده است؟ اگر مایل باشید می توانید با مشاور ما در سایت شرکت نرم افزاری آرپا تماس بگیرید و اطلاعات جامعی از بهترین نرم افزار حسابداری کسی کنید . کارشناسان ما می توانند در زمینه انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری مناسب با کسب و کارتان به شما کمک کند. خرسندیم که این مطلب و مطالب دیگر سایت برای شما ارزشمند و مفید بوده و در تهیه نرم افزار حسابداری مناسب به شما کمک کرده است .

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up