ناسا : هیچ شانسی برای یافتن حیاط در سیاره زهره وجود ندارد

طبق یافته های ناسا هیچ شانسی برای یافتن حیاط در سیاره زهره وجود ندارد

مقاله بحث برانگیزی که در سال 2020 منتشر شد ادعا می کرد ماده شیمیایی فسفین را در جو جهنمی زهره پیدا کرده است، گزارشی که منتشر شد از وجود این ماده شیمیایی حکایت از وجود حیات بیگانه در این سیاره داشت.اما پژوهشی که اخیرا منتشر شده است، نتیجه این یافته ها را زیر سوال برده است. در سال 2020، تیمی از محققان اعلام کردند که با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط فضاپیمای آکاتسوکی آژانس فضایی ژاپن، که از سال 2015 به دور زهره می چرخد، فسفین را در جو زهره یافته اند. در زمین، فسفین در جو آزاد می شود که با مواد آلی تجزیه می شوند. ادعای کشف این ماده شیمیایی در جو زهره نظریه هایی را برانگیخت که حیات فرازمینی ممکن است در سیاره همسایه ما وجود داشته باشد. این داده ها توسط کاوشگر پایونیر 13 ناسا در بازدید از زهره در سال 1978 جمع‌آوری شده بود، این کشفیات را تأیید کرد. اما بسیاری از متخصصان نجوم به این یافته ها مشکوک بودند.

اکنون، در مطالعه جدیدی که در 21 اکتبر در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، محققان از رصدخانه Stratospheric for Infrared Astronomy (SOFIA) استفاده کردند، یک تلسکوپ که برای اسکن جو زهره توسط ناسا و آژانس فضایی آلمان اداره می شود. محققان دریافتند که وجود فسفین در جو زهره بسیار بعید است و حتی اگر وجود داشته باشد، این ماده شیمیایی نمی تواند در غلظت های بیشتر از 0.8 بخش در میلیارد وجود داشته باشد، که برای اثبات وجود حیاط فرازمینی کافی نبود.

سوفیا، که اخیراً بازنشسته شده بود، یک نسخه اصلاح شده از یک بوئینگ 747SP بود که یک تلسکوپ مادون قرمز فروسرخی را حمل می کرد که از در بزرگی در کنار هواپیما به بیرون نگاه می کرد. هواپیمای اصلاح شده از میان استراتوسفر زمین، لایه دوم جو که بین 7.5 تا 31 مایل (12 تا 50 کیلومتر) از سطح زمین قرار دارد، عبور کرد و سوفیا را قادر ساخت تا بدون تداخل عمده از اتمسفر سیارات دیگر منظومه را بدون تداخل مواد شیمیایی جو زمین بررسی کند.

تلسکوپ سوفیا

چندین ماه طول کشید تا محققان به خوبی جو زهره را ببینند، زیرا سوفیا فقط فرصت های محدودی را برای تمرکز بر روی سیاره به تیم داد. برای مشاهده اتمسفر زهره، سوفیا باید 30 دقیقه قبل از غروب خورشید فعال می شد تا از تابش خیره کننده خورشید جلوگیری شود، و زهره باید دقیقاً با زمین جهت گیری می کرد. مارتین کوردینر، نویسنده ارشد این پژوهش، اختر فیزیک دان در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، در بیانیه‌ای گفت: «نمی‌خواهید نور خورشید به طور تصادفی وارد شود و به ابزار حساس تلسکوپ شما بتابد.» . وقتی در حال انجام این نوع مشاهدات حساس هستید، باید تا جایی که میتوان از خورشید اجتناب کرد.

پژوهش جدید اولین پژوهشی نیست که هنگام جستجوی فسفین در جو زهره با ناکام مانده است. به گفته محققان، چندین مطالعه دیگر نیز سعی کرده اند نتایج مطالعه 2020 را تکرار کنند. اما این یافته جدید یکی از قطعی‌ترین یافته‌های تاکنون است، به لطف حجم عظیمی از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سوفیا،قطعی ترین یافته های موچود هستند و وجود حیاط فرازمینی را در این سیاره ها را رد میکنند.

حتی اگر ردهایی از فسفین در زهره وجود داشته باشد، احتمالاً منشأ آن‌ها برخورد رعد و برق یا فعالیت آتشفشانی است. تا مدت‌ها تصور می‌شد سیاره‌ی زهره به دلیل شباهت موقعیت و اندازه با زمین، پتانسیل رشد حیات فرازمینی را داشته باشد؛ اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند این سیاره برای شکل‌های مختلف حیات فرازمینی مناسب نیست.پژوهش دیگری از جو زهره در سال ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که تقریباً هیچ بخار آبی در ابرهای زهره وجود ندارد یعنی سطح زهره احتمالاً برای پشتیبانی از حیات میکروبی بسیار خشک است؛ بنابراین بهتر است پژوهشگرها جستجوی حیات فرازمینی را به اهداف دیگر منظومه‌ی شمسی مثل قمرهای انسلادوس و تایتان زحل یا قمر اروپای مشتری معطوف کنند.

به گفته محققان، اگر مقادیر کمی از فسفین در زهره وجود داشته باشد، احتمالاً ناشی از برخورد صاعقه یا فعالیت آتشفشانی است. زهره به دلیل اندازه مشابه با زمین و قرار گرفتن در منطقه قابل سکونت خورشید، مدت‌هاست یکی از محتمل‌ترین مکان‌ها برای میزبانی حیات فرازمینی در منظومه شمسی در نظر گرفته می‌شود. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است برای شکل های حیات بیگانه مناسب نباشد.

 در سال 2021، مطالعه دیگری در مورد جو زهره نشان داد که تقریباً هیچ بخار آبی در ابرهای آن وجود ندارد، به این معنی که سطح سیاره به احتمال زیاد خشک تر از آن است که حتی میکروب های مقاوم در برابر خشکسالی را پشتیبانی کند. حداقل در حال حاضر، به نظر می رسد محققانی که به دنبال اثبات وجود حیات بیگانه هستند، بهتر است به اهداف دیگری در منظومه شمسی مانند قمرهای زحل، انسلادوس و تیتان یا قمر مشتری نگاه کنند.

منبع livescience

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up