ویژگی های یک وکیل مالیاتی حرفه ای

وکیل مالیاتی چه کسی است؟

مبحث پر طرفدار و پر مخاطب مالیات چندی است که گریبان گیر تمام افراد شاغل در حال فعالیت شده و اغلب در پی راه های مختلفی جهت فرار مالیاتی ، به تعویق انداختن مدت پرداخت آن و … هستند . در مطالب پیشین تعدادی از موضوعات مربوط به مسائل پیرامون مالیات را مورد بحث و بررسی تخصصی قرار دادیم و نکات مهمی را برای شما سروران گرامی مذکور شدیم . فی الحال قصد داریم در مورد موضوع حائز اهمیت “وکیل مالیاتی به چه کسی گفته می شود” مطالبی آموزنده را خدمت همراهان محترم ارائه دهیم .
همانطور که مستحضر هستید ، مالیات یکی از موضوعات مهم در کسی و کار اکثر افراد ، مردم و دولت شریف ایران و همچنین تمامی جهان است . و به این صورت است که دولت وجوهی را از مردم برای تأمین مخارج و مجموعه هزینه های عمومی اخذ می کند و آن ها را در هزینه های خود سهیم می کند .  شایان ذکر است که مالیات ویژگی های مهمی همچون قانونی بودن دارد و همچنین بر اساس معیار های مختلف انواع مختلفی نیز دارد .مالیات از جمله موضوعاتی است که از دولت گذشته های دور در ارتباط با مردم با آن روبرو بوده اند و به شکل های مختلف از اشخاص دریافت می کردند ، اما در حال حاضر رویه و هدف آن دچار یکسری تغییراتی شده است . به این صورت که در گذشته صرفا به عنوان منبع درآمدی دولت به حساب می آمده اما در دنیای امروز و اقتصاد کشور های پیشرفته به عنوان ابزاری برای اجرای سیاست های عدالتی و کم کردن فشار بر روی گروه های کم درآمد استفاده می شود .
مالیات و تمامی ارکان مربوط به آن انواع متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی های ذاتی خود به دو دسته بندی کلی مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند . مالیات بر درآمدی که احتمالاً تاکنون اسم آن را به واسطه محیط و افراد اطراف خود شنیده اید و با آن کم و بیش آشنا هستید ؛ مالیاتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ می شود و در زمره مالیات های مستقیم شناخته و کاربرد دارد.

● مروری کلی بر مبحث مالیات

مالیات از دیگر روش های پرداخت مانند مبادلات بازار ، خرید و فروش کالا و خدمات متمایز است؛ چراکه در یک معامله، به رضایت طرفین احتیاج است اما مالیات نیازی به رضایت ندارد و مستقیما به خدمات ارائه شده وابسته نیست. دولت مالیات را از طریق تهدید ضمنی و به شکل صریح اتخاذ می کند و ، مقاومت های فراوان و یا عدم پرداخت آن از سوی مؤدیان مالیاتی می تواند انواع مجازات های قانونی را برای اشخاص خاطی به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که از نظر قانونی مالیات با امر اخاذی تفاوت دارد ؛ چراکه نهاد تحمیل کننده یک دولت است نه اشخاص حقیقی. در اغلب سیستم های اقتصادی مدرن، مالیات بر دارایی های فیزیکی مانند خودرو، مسکن و… یا رویدادهای خاص مانند معامله خرید و فروش، اعمال می‌شود و تدوین سیاست های مالیاتی از بحرانی ترین و بحث برانگیزترین موضوعات در سیاست مدرن می باشد .

همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری شرکتی

ویژگی های بارز یک وکیل مالیاتی

● ویژگی های بارز یک وکیل مالیاتی حرفه ای

اشخاص ، شرکت های تولیدی (کارخانجات) و مؤسسات حسابداری زیادی در سطح شهر هستند که اقدام به مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی در قالب وکیل مالیاتی می پردازند، اما نکته قابل توجه و ویژگی های مهم یک وکیل مالیاتی خوب این است که چگونه رفتار کند و چه نوع مشاوره هایی در شأن یک وکیل مالیاتی باید دریافت شود ، می تواند مؤثر باشد و در انتخاب وکیل مالیاتی باید به چه نکاتی توجه داشت؟
اولین نکته که خیلی اهمیت دارد این می باشد که مشاوره ای که وکیل مالیاتی ترتیب اثر می دهد نباید مسائل مالی را دخیل نماید و بدون در نظر گرفتن حق الزحمه کلیه ابعاد ، جوانب پرونده مشتری خود را مورد بررسی قرار دهد. در مورد بعدی وکیل مالیاتی خوب باید همواره بهترین راهکار ها را به شرکت ها ارائه نماید و عملیات مالیاتی را با کمترین هزینه و جریمه به انجام رساند.
از دیگر ویژگی های وکیل مالیاتی خوب در کنار صداقت خود، باید شرایطی ایجاد نماید که مشتری در تصمیم گیری وکیل مالیاتی آزادانه تصمیم گیری نماید و قبل از عقد قرارداد راهکارها و برنامه خود را به مشتری ارائه نماید و درصورت تمایل مشتری عقد قرارداد انجام پذیرد. وکیل مالیاتی خوب و آگاه لازم است حتماً به شیوه ای رفتار کند که صد در صد حرفه ای به نظر بیاید و در گام بعد یک وکیل مالیاتی به هیچ عنوان نباید به مسائل مالی پروژه اهمیت دهد و حجم قرارداد ها نباید در نوع کار وکیل تردید ایجاد نماید. اینکه وکیل مالیاتی خوب و با تجربه از ارتباط خوبی با ادارات دارایی و مالیاتی برخوردار می باشد هیچ گونه شک و شبه ای نیست اما حرف هایی از جمله این که امکان نفوذ در هیئت های مالیاتی وجود دارد و یا ارائه تضمین انجام پرونده کار بسیار غلط و اشتباهی می باشد که اخلاق حرفه ای مجوز چنین رفتاری را نباید به وکیل دهد؛ احتمال پیروزی در مشاوره مالیاتی به وسیله وکیل به صورت واقع بینانه باید اعلام شود و چنانچه پرونده از لحاظ قانونی وجاهتی نداشته باشد وکیل وظیفه دارد با صرف کمترین هزینه پرونده را برای مؤدی به پیروزی رساند.

● استخدام و به کار گرفتن یک مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی به چه صورتی است؟

اکنون نوبت این است که به این سؤال مهم پاسخ دهیم ؛ که یک مشاور مالیاتی را به چه شکلی می‌توان به کار گرفت. نحوه به خدمت گرفتن وکیل مالیاتی، بستگی به نحوه کارکرد و فعالیت کسب ‌و کار شما و میزان نیاز شما به مشاوره مالیاتی است. بعضی از کارخانجات اقدام به استخدام مجموعه ای از وکلای مالیاتی می ‌کنند تا به‌ صورت تمام ‌وقت صورت‌های مالی آن‌ها را تحت نظر داشته و برای ممانعت از بروز مسائل احتمالی در آینده، در هر لحظه آماده حل مشکلات پیش‌آمده باشند.
بعضی دیگر از شرکت‌ها نیز که در جاهای کوچک ‌تر فعالیت می‌ کنند یک نفر را به‌ عنوان مشاور مالیاتی در شرکت خود به‌ صورت تمام‌ وقت کاری استخدام می‌کنند. این راه ‌حل شاید در نگاه اول درست و منطقی به نظر برسد، اما در عمل فرد یا افراد استخدامی تنها قادر به حل برخی از مشکلات خواهند بود و شرکت مثل سابق دچار مشکل خواهد شد. دلیل این مسئله این است که مشاوران و وکلای مالیاتی باتجربه و کاربلد ، به علت تجربه و اعتباری که دارند، به ‌هیچ‌ وجه به‌ شکل تمام‌ وقت به استخدام یک شرکت در نمی‌آیند.

وکیل مالیاتی چه موضوعاتی را پیگیری

● وکیل مالیاتی چه موضوعاتی را پیگیری خواهد کرد ؟

• اظهارنامه مالیاتی
همانطور که مطلع هستید ؛ گزارش گردش عملکرد یک سال مالی اشخاص حقیقی و حقوقی به اداره امور دارایی برای محاسبه و در قدم بعد پرداخت مالیات است. بنابراین واجب است که بعد از ثبت شرکت ،آشنایی با وکیل امور ثبتی و شروع فعالیت نسبت به تدوین این گزارش و تقدیم آن به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام گردد.
مالیات عملکرد به دو شکل مبتنی بر خود اظهاری و یا علی الراس قابل محاسبه است. در شرایطی که داده های اطلاعاتی مندرج در گزارش اظهار نامه مالیاتی مورد تایید ممیزی مالیاتی قرار گیرد و برگه تشخیص مالیات صادر شود، در حقیقت مالیات بر اساس خود اظهاری محاسبه شده است. در غیر این صورت اگر افرادی که از دادن اظهارنامه خود ممانعت نمایند و یا اظهارنامه ای که ارائه داده اند از جانب اداره دارایی و سر ممیزی تایید نشود مالیات به صورت علی‌الراس محاسبه خواهد شد یعنی مبتنی بر تجربیات و برآوردی که خود اداره مالیات بر مبنای مقایسه با کسب ‌و کارهای مشابه و شرایط لازم تعیین می‌کند.
مشاوره با یک وکیل امور مالیاتی و متخصص امر در زمان تنظیم اظهارنامه مالیاتی، می‌تواند از عواقب بعدی ناشی از عدم تایید شدن اظهارنامه جلوگیری کند.

• جرائم مالیاتی
پنهان نمودن امورات و فعالیت های اقتصادی و درآمد آن ها، جلوگیری و ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالی خود یا اشخاص دیگر در مسیر اجرای ماده 18 قانون جرایم مالیاتی ،جلوگیری و اجتناب از اجرای مقررات قانونی سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان های مالی / اقتصادی به کشور ، انجام معامله و یا عقد قرارداد به نام افراد دیگر با هدف تخفیف یا عدم پرداخت مالیات مقرر شده مربوطه ، انجام ندادن تکلیف قانونی ، ارائه ، تنظیم و تقدیم اظهارنامه مالیاتی شامل اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای به طور سالیانه

• معافیت‌ های مالیاتی
یکی از ابزار های سیاست ‌گذاری دولت ‌ها برای رواج دادن و تحدید نمودن فعالیت ‌های اقتصادی در زمینه ‌هایی خاص و کم نظیر ، تنظیم و تدوین قوانین و مقررات معافیت‌های مالیاتی است. اطلاع به موقع و آن تایم از این معافیت ‌ها و شرایط احراز آن ها می‌تواند نقش مهم و مؤثری در سودآوری بنگاه‌ های اقتصادی ایفا کند. اغلب شرکت‌ های سرشناس به علت عدم اطلاع کافی از شرایط و مفاد این قوانین، قسمت قابل توجهی از تخفیفات مالیاتی که استحقاق دریافت آن را دارند از دست می‌دهند و از سوی سایر شرکت‌ ها نیز با برآورد اشتباه از معافیت ‌های مالیاتی مرتبط با کسب‌ و کار خود، متحمل هزینه‌ هایی پیش‌ بینی نشده می‌ شوند. به همین علت اطلاع از جزئیات قوانین و مقررات معافیت ‌های مالیاتی که در سنوات گذشته نیز با تغییرات گوناگونی همراه بوده است یکی از نیازهای واحد های حقوقی و قرارداد ها در بنگاه‌ های اقتصادی است که با مشاوره با مراکز تخصصی و وکیل امور مالیاتی به سادگی امکان ‌پذیر خواهد بود

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up