هواوی اولین تراشه خود را مبتنی بر RISC-V توسعه می دهد

بر اساس گزارش منتشر شده، های سیلیکون، شرکت زیرمجموعه هواوی که مسئولیت طراحی و تولید تراشه های این شرکت را دارد، در تلاش برای غلبه بر محدودیت های ایالات متحده آمریکا در طراحی پردازنده های مستقل از معماری آرم (ARM) می باشد. بر همین اساس های سیلیکون به معماری منبع باز RISC-V روی آورده است و حتی اولین برد منطقی RISC-V خود را برای توسعه دهندگان و سیستم عامل هارمونی منتشر کرده است.

به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه ایالات متحده، هواوی و بخش تراشه های آن به فناوری های توسعه و تولید طراحی شده در امریکا دسترسی ندارند. این محدودیت ها شامل بسیاری از معماری های پردازنده ARM، از جمله موارد استفاده شده در میکروکنترلرهای مختلف است که هواوی به طور گسترده از آن ها استفاده می کند. همچنین گفته می شود که شرکت انویدیا در حال خرید شرکت ARM می باشد و این می تواند نگرانی های هواوی را بیشتر کند.

برد توسعه های سیلیکون (Hi3614) مبتنی بر کنترلر کننده Hi3861 خود شرکت است. اسناد هواوی عملکرد دقیق پردازنده خود را منتشر نمی کند، اما آن را به عنوان یک تراشه کنترل کننده اصلی توصیف می کند. تراشه Hi3861 با یک کنترل کننده پورت سریال و همچنین یک پورت USB-C همراه است. به نظر می رسد از میان جنبه های مهم تر، Hi3861 دارای منطقی است که قابلیت عملکرد USB-C (به عنوان مثال، همگام سازی و ترازبندی پورت) و پین های GPIO را امکان پذیر می کند.

به طور کلی، برد توسعه HiSilicon Hi3861، مانند Raspberry Pi از قابلیت های گسترده ای برخوردار است، اما نه برای استفاده جهانی که نیازهای هواوی را برطرف کند.پردازنده Hi3861 در بازار اینترنت اشیاء قرار دارد، در حالی که تلاش های توسعه های سیلیکون در طول تاریخ به تلفن های هوشمند، تبلت ها، رایانه های شخصی سازی شده می باشد. اما شرکت هواوی برای استفاده از سایر دستگاه های خود به سیستم عامل های محاسباتی نیاز دارد، بنابراین پردازنده های سیلیکون HI3861 دقیقا همان چیزی است که می تواند شرکت هواوی را از این مشکلات نجات دهد.

وقتی صحبت از محصولات با تولید انبوه ساخته شده توسط هواوی می شود، یک تراشه غیر از معماری ARM کاربرد متفاوتی دارد و هچنین تجربه کار با معماری منبع باز را به غول فناوری چینی می دهد. فقط با گذشت زمان مشخص خواهد شد که آیا این شرکت از تجربه استفاده از RISC-V خود برای توسعه دستگاه های قدرتمند دیگر استفاده می کند یا خیر.

منبع tomshardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up