عرضه تراشه ۱۰ نانومتری کانن لیک اینتل دوباره با تاخیر رو به رو شد

شرکت اینتل در حال حاضر بزرگترین تولید کننده پردازنده های کامپیوتری می باشد ، این شرکت قرار بود نسل جدید جدید پردازنده های ۱۰ نانومتری کانن لیک خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ به تولید انبوه برساند و عرضه کند ، ولی اینتل موفق به تولید انبوه این سری از پردازنده های خود نشده است و انتظار می رود عرضه این سری از پردازنده های این شرکت تا سال ۲۰۱۹ طول بکشد . پردازنده جدید کانن لیک ، برای کسانی که از نام گذاری و کد گذاری پردازنده های شرکت اینتل آشنایی ندارند ، کانن لیک نام تراشه های نسل جدید اینتل بر پایه معماری ۱۰ نانومتری می باشد و گام بعدی این شرکت برای توسعه پردازنده های کوچکتر و سریعتر می باشد .

شرکت بزرگ اینتل در سال گذشته ، زمانی که پردازنده های نسل هشتم سری Core خود را معرفی کرد ، این شرکت اعلام کرد که در تولید پردازنده های سری Core از یک ترکیب چندگانه چند معماری استفاده می شوند .این خط تولید با یک سری از نسخه های اصلاح شده از معماری نسل هفتم ۱۴nm+ (Kaby lake R) راه اندازی شده است و در اوایل ماه جاری پردازنده های ساخته شده با معماری ۱۴nm+(Coffe Lake) عرضه شد . شرکت اینتل همچنین وعده داده است که نسل هشتم تراشه های ۱۰ نانومتری کانن لیک (Core i8) در آینده ای نزدیک عرضه شوند ، البته گفته می شد پردازنده های سری هشتم اینتل در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهند شد که با تاخیر زیادی رو به رو شد .

اما دلیل این تاخیر چند ساله چیست ؟ گفته می شود بخشی از تاخیر موجود مربوط به فروپاشی قانون مور است ، همانطور که فناوری به سمت ساخت ترانزیستورهای کوچکتر حرکت می کند ، طبق گفته قانون مور مشکلات ساخت این نوع ترانزیستورها دو برابر می شود چون ترانزیستورهای بیشتری در این پردازنده ها به کار می رود . بر همین اساس ما شاهد پردازنده های کبی لیک R ، کافی لیک و تراشه های به روز شده شرکت AMD هستیم.در این محصولات به جای اینکه اندازه ترانزیستورهارا کوچکتر کنند فناوری فعلی را بهبود بخشیده اند .

همچنین ، در چند هفته گذشته شرکت اینتل هیچ خبری را از محصولات جدید خود منتشر نکرده است ، ولی در چند روز گذشته خبری از شرکت اپل منتشر شد که این شرکت قصد دارد پردازنده های اینتل را تا سال ۲۰۲۰ در سیستم های مک خود استفاده خواهد کرد و پس از آن پردازنده های اینتل را کنارخواهد گذاشت . در هفته گذشته شرکت اینتل به طور ناگهانی پروژه ساخت عینک هوشمند خود (Vaunt) را متوقف کرد . با شروع سال جدید فاجعه های امنیتی Meltdown و Spectre شرکت اینتل را زیر سوال برد ، با این حال این شرکت با مشکلات موجود دستو پنجه نرم کرد و با گزارش مالی سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ مشخص شد این شرکت موفق به درامدی بالغ بر ۱۶ میلیاردو هفتاد میلیون دلار شده است .اینتل درآمد خود را مدیون کسب و کار خود در حوزه پردازنده و داده خود می باشد .

منبع theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up