حسابداری خزانه داری

حسابداری خزانه داری

حسابداری خزانه ، همانند دیگر مفاهیمی که در این علم وجود دارند به طور کلی به دو دسته عملیات نقدی و عملیات غیر نقدی تقسیم می شود . با توجه به اینکه در حسابداری‌ از نرم افزار های سیستمی استفاده می شود ، نرم افزار حسابداری خزانه داری هم سیستمی پر کاربرد و در عین حال بسیار ساده می باشد که اسناد و مدارک حسابداری ، توسط آن و اتوماتیک وار صادر می شود . در حقیقت نرم افزار حسابداری خزانه ، یک زیر مجموعه ای از نرم افزار حسابداری بین المللی و نرم افزار حسابداری بازرگانی است که این نرم افزار برگزیده ای از قواعد مشخص شده از پیش است که همراه با ترکیبی از مابقی سیستم های حسابداری از جمله فروش ، تدارکات و غیره است که مدیریت و بررسی جریان وجوه نقد ( مالی ) و امور حسابداری را برعهده دارد .

نقد کردن به موقع همه ی مطالبات، فراهم کردن وجوه کافی، جمع آوری داده‌ های اطلاعاتی مناسب ، پاسخگویی به تعهدات ذکر شده ، و عملیات خزانه ‌داری ارزی جزو نیاز های کاری مهم و اصلی مؤسسات عملیاتی و شرکت‌ ها می باشد و انجام درست این عملیات ها از پارامتر های با اهمیت و بارز نرم ‌افزار حسابداری خزانه می‌ باشد. نرم ‌افزار حسابداری خزانه ، انواع متعددی دارد که در انتخاب آن باید نهایت دقت را اعمال کرد تا جزء برترین نرم ‌افزار ‌های حسابداری این حوزه باشد تا فرایند مدیریت و رسیدگی عملیات مالی و پیگیری امورات حسابداری را به صورت سیستماتیک و کامل بر عهده‌ گیرد. یک نرم ‌افزار حسابداری خزانه با ویژگی های برتر ، به سازمان‌ ها و شرکت‌ ها کمک می ‌کند تا افزون بر مدیریت امور مالی از جمله وجوه نقد، دارایی ‌ها و غیره عملیات کنترل اسناد دریافتی، اسناد پرداختی و همچنین نگهداری از اطلاعات و سوابق مالی را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.

  • واژه خزانه به چه معناست ؟

همانطور که مستحضر هستید ، خزانه به جایی گفته می شود که در آن دارایی ‌های یک واحد اقتصادی از جمله وجه نقد ، اموال و غیره نگهداری می‌شود و فعالیت های خزانه داری شامل ثبت های حسابداری خزانه داری در دفتر روزنامه، مدیریت و سازماندهی اسناد مختلف (چک، سفته، برات)، دارایی‌ های نقدی و عملیات دریافت و پرداخت است.

خزانه و فعالیت های خزانه داری کاربرد های متفاوتی دارد که شامل :

  • خزانه دولتی که درآمد ها و هزینه‌ های دولت را مد نظر دارد و کنترل می کند. مثل وزارت اقتصاد و دارایی که تحت نظر خزانه داری کشوری به فعالیت مشغول است .
  • خزانه ای که در برگیرنده دارایی‌ های مالی یا کالا های قیمتی و ارزشمند مثل طلا و الماس نگهداری می ‌شود.
  • خزانه ای که دارایی ها و سرمایه های نقدی و غیر نقدی یک شرکت یا مؤسسه در آن نگهداری، نگهداری و مدیریت می‌ شود و منظور از خزانه داری در علم حسابداری، این قبیل فعالیت ‌ها است.

همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری و مالی

ثبت های مربوط به حسابداری خزانه داری
  • ارتباط خزانه و حسابداری

در حسابداری و جزئیات آن ، برای سنجش دقیق رابطه خزانه داری و حسابداری میبایست دو سطح کلان و خرد را از هم تفکیک کرد. در سطح کلان معمولاً در مناطق گسترده و پیشرفته دنیا از جمله کشورمان ایران، واحد خزانه داری مسئول تهیه تمامی الگو ها و جداول حساب ها، ارائه گزارش چگونگی ثبت هزینه کرد بودجه و تولید آمارهای قانونی مورد نیاز برای برنامه ریزی بودجه در سال های آینده است.

در سطح خرد باید این گونه بیان کرد که ، حسابداری و خزانه داری به هم شباهت و ارتباط بیشتری دارند. بخش حسابداری وظیفه ثبت و مدیریت همه ی وقایع و رویداد های مالی یک شرکت یا مؤسسه اقتصادی را بر عهده دارد و آن را در اسناد حسابداری ثبت می کند و خزانه داری هم وظیفه ثبت و ضبط دریافت و پرداخت ها را بر عهده دارد. بنابراین خزانه داری در حسابداری ادغام است. خزانه داری وظیفه دارد ، یک نسخه از همه ی اسناد پرداختنی و دریافتنی خود را به بخش حسابداری مجموعه ارائه و تسلیم نماید ‌.

  • ثبت های مربوط به حسابداری خزانه داری

در حال حاضر بررسی و تحلیل وجوه نقد، صورت‌ های مالی جامع، اسناد مالی و اسناد و مدارک خزانه داری و همچنین مدیریت جریان نقدینگی یکی از موضوعات پر اهمیت و حیاتی برای مالکان سازمان‌ ها و شرکت ‌ها می ‌باشد. با استناد بر اهمیتی که این مسئله دارد و همچنین تنوعی که در دریافت و پرداخت های کنونی ایجاد شده است، نیاز به نرم‌افزار های حسابداری مخصوصی می ‌باشد که از همه ی روش ‌های دریافت و پرداخت مبالغ نقدی پشتیبانی کرده و همه ی فرایند ها و عملیات مالی و حسابداری را به‌ شکل کامل و به روز انجام دهد. نرم‌ افزار حسابداری خزانه داری با داشتن مدیریت وجوه نقد و اسناد دریافتی و پرداختی را کامل در خود ، همه ی فرآیند های دریافت و پرداخت مبالغ نقدی ، ثبت های حسابداری خزانه داری و همه ی اسناد مالی را به صورت خودکار انجام خواهد داد. همان ‌گونه که اشاره شد، مدیریت انواع حساب‌ های دریافتی و پرداختی از وظایف نرم‌افزار حسابداری خزانه داری نرم‌افزار‌ ها ویژگی های متعددی دارند و جهت رفع نیاز های انواع سازمان‌ ها و شرکت ‌ها و مجامع مالی از جمله بازرگانی، تولیدی و خدماتی هستند.

وظایف حسابدار خزانه داری
  • وظایف حسابدار خزانه داری

ارزیابی و انجام همه ی فعالیت هایی که تنها بر اساس روش های جدید و به روز، آیین نامه ها، دستورالعمل های تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روش های لازم در روش های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روش های موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافوق خود پیش از هر گونه واکنش های اجرائی.

– پوشه بندی و بایگانی کردن تمامی نامه ها، اسناد و مدارک مهم حسابداری ، رسید ها و مدارک مربوط به کنش های مالی با مجوز مدیر مالی در زونکن ها و پرونده های دسته بندی شده منظم به شکلی که دسترسی به آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن وجود داشته باشد.

– داشتن اراده کافی در حفظ و نگهداری همه ی اسناد و مدارکی که در بایگانی وجود دارد .

– نگهداری ، مدیریت ، ارزیابی و ثبت داده های اطلاعات خزانه داری در سیستم خزانه داری و فراهم کردن مجموعه گزارشات لازم از سیستم و تهیه نسخه پشتیبان حداقل به صورت ماهانه و نگهداری آن در مکانی مطمئن.

– دریافت و نگهداری همه ی وجوه نقد و اسناد دریافتنی دریافت شده از سایر مردم و صدور فرم های رسید و تکمیل سازی آن ها برای واگذاری به شعب های بانک در زمان مناسب .

– ارائه چک های دریافتی به بانک، بعد از انجام پشت نویسی و امضاء مقام مجاز و کنترل های تکمیلی لازم.

– اخذ تمامی اسناد تضمینی از افراد حقیقی و حقوقی، در ارتباط با بستن قرارداد های فی مابین، یا سایر اسناد تضمینی و اوراق بهادار مربوط به شرکت که از جانب مدیر مالی ارجاع می گردد و حفاظت و نگهداری آن ها در محل امن و ارائه یک نسخه از رسید و اصل مدارک به حسابداری.

– صدور و مکتوب کردن چک بعد از اخذ فرم مجوز صدور و هماهنگ با مفاد آن و ارسال چک های صادره به همراه اسناد مربوطه جهت امضاء مدیریت .

 – نگهداری دسته چک ها یا چک های صادره در انتظار امضاء، یا امضاء شده، تا هنگام تحویل آنان به فرد ذی نفع.

– رسیدگی و مدیریت امور مربوط به بانک و دریافت چک های برگشتی از طریق مراجعه مستمر و منظم به بانک هایی که شرکت در آن ها دارای حساب می باشد و دریافت کلیه اعلامیه های بانکی و غیره، برای ارائه به حسابداری بعد از گزارش به مافوق.

– نگهداری صندوق نقدی یا تنخواه گردان شرکت و انجام پرداخت های مجاز و مرتبط با ماموریت تنخواه گردان در چارچوب آئین نامه.

– ایجاد صورت گردش وجوه مربوط به صندوق و ارسال اسناد پرداخت به بخش محاسباتی و تحلیل گر حسابداری برای ارزیابی و تأمین مانده موجودی.

_ پیگیری مداوم میزان وجوه نقد و تهیه گزارشات روزانه از موجودی بانک ها و کلیه دریافت و پرداخت ها .

– ثبت و نگهداری روزانه صورت موجودی همه ی اسناد و اوراق بهادار حاضر در صندوق.

– جمع آوری پیش نویس نامه ها و مندرجات مربوط به جابجایی حساب ها یا سایر موارد مرتبط با بانک های شرکت با اخذ مجوز مدیر مالی و پیگیری آن ها تا حصول نتیجه نهایی.

– تهیه گزارشات مستمر یا خاص مورد نیاز بر مبنای اطلاعات موجود و مرتبط با فعالیت خزانه داری.ه داری است.

نرم افزار حسابداری
اهداف حسابداری اجتماعی

حسابداری اجتماعی چیست

اخراج کارکنان گوگل آلفابت

گوگل در حال آماده شدن برای اخراج 10000 نفر از کارکنان خود است

نقص امنیتی گوشی های اندرویدی

گوگل و دیگر سازندگان گوشی های اندروید نقص های امنیتی را اصلاح نکرده اند

حسابداری ثبت اسناد و املاک

حسابداری ثبت اسناد و املاک

وکیل مالیاتی چه کسی است؟

ویژگی های وکیل مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست