حساب جاری شرکا در حسابداری

حساب جاری شرکا

مسلماً همه ی افراد اعم از شاغل و یا غیر شاغل ، و یا افرادی که در کسب و کاری مشغول انجام فعالیت هستند و از آن جهت درآمد روزمره و زندگی خویش را تأمین می کنند ، به فکر مبلغی پس انداز به عنوان سرمایه آینده مالی خود هستند که به آن سرمایه گذاری گفته می شود . این تعریف فوق یک عبارت ساده و روان جهت تحلیل واژه سرمایه گذاری بود ، اما تعاریف در حسابداری تنها به یک عبارت ثابت منتهی نمی شوند بنابراین ، سرمایه گذاری یعنی تهیه یک دارایی یا هر چیز دیگری به این منظور که در آینده قیمت روز آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. از دیدگاه مالی علم اقتصاد، سرمایه‌ گذاری یعنی خرید کالایی که در زمان حال مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا مصرف نمی‌شود ، اما در زمان آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او یک منفعت مالی سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌ گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی مانند سهام را خریداری می کند و با استناد بر تجربیات پیشین خود در این زمینه آینده نگری می‌کند که آن دارایی مالی در آینده دارای منفعت و سود قابل توجهی خواهد بود و قیمت روز آن افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد.
حساب جاری شرکا از آن قبیل حساب های مالی مهم در حسابداری است که به نوعی از کسب و کار شما محافظت می‌کند. شراکت کاری هنگامی شکل می‌گیرد که دو یا چند نفر برای انجام یک سرمایه گذاری دور یکدیگر جمع می‌شوند. در واقع مسئولیت شرکا در یک کسب و کار شراکتی و همکاری به مقدار سرمایه‌ای بستگی دارد که به شرکت آورده‌اند. حساب جاری شرکا نیز برای بررسی دریافتی‌ های نقدی شرکت از شرکا و یا پرداختی ‌های نقدی شرکت به شرکا روی کار آمده است. در واقع تبادلات مالی میان شرکت و شرکا از روش حساب جاری شرکا برای حسابدار روشن می‌شود. در ادامه این مقاله از گروه تحقیقاتی آرپا به بررسی دقیق موضوع “حساب جاری شرکا” خواهیم پرداخت ، تا پایان با ما همراه باشید.

● حساب جاری شرکا چیست ؟

از مهم ترین حساب های مالی در حسابداری سرمایه‌ گذاری ،حساب جاری شرکا است که یکی از ویژگی های ذاتی آن ها حفاظت از کسب و کار شما است ‌. توجه داشته باشید که حساب جاری شرکا در حقیقت برای بررسی دریافتی ‌های نقدی شرکت از شرکا و یا پرداختی ‌های نقدی شرکت به شرکا ایجاد گردیده است.
تمامی افرادی که به عنوان شریک‌ تجاری در یک شرکت سرمایه گذاری نموده اند، یک حساب جاری مشترکی دارند . اگر این حساب مشترک برای چندین سال در گردش باشد و توسط سهام داران شرکت شارژ شود، این گردش حساب قطعا با افزایش تورم روبرو خواهد بود، این به این معناست که شرکت در طی گذشت دوره‌ های مختلف دچار کمبود وجه شده و نیاز دارد که توسط سهام داران شارژ گردد. حساب جاری شرکا در حقیقت مسیری است جهت تامین مالی شرکت در زمان ‌های ضروری و لازم، همچنین برداشت ‌های شرکا از بانک  صندوق شرکت و یا صرف کردن اموال و دارایی های ثابت شرکت به نفع سهامدار است. شایان ذکر است این حساب به هیچ وجه اجازه درگیر شدن با عملیات شرکت را ندارد و نمی‌شود از آن با هدف تسویه حساب بدهکاران یا بستانکاران استفاده نمود.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

بستانکاری حساب جاری شرکا

● کاربرد حساب جاری شرکا

ماهیت اصلی حساب جاری شرکا، بستانکار و بدهکار است. بستانکار بودن این حساب به این معناست که شرکت به سهام داران بدهکار است و بدهکار بودن آن به این معناست که سهام‌ داران به شرکت بدهکار هستند. این حساب یک بار زیر مجموعه حساب با کل حساب های دریافتی و بار دیگر زیر مجموعه حساب با کل حساب‌های پرداختی مورد مدیریت و بررسی قرار می‌گیرد. این حساب برای کمک به حسابداران خیلی کارا و مفید است، به این دلیل که بیانگر تبادلات مالی میان شرکت و شرکا است. موضوع مهم و قابل توجه این است که ، تأمین مالی شرکت در شرایط اضطرار از طریق حساب جاری شرکاست و برداشت‌هایی که شرکا از بانک و صندوق شرکت انجام می‌دهند یا خرج کردن اموال شرکت به سود سهام دار است. از این حساب نمی‌توان برای تسویه حساب بدهکاران یا بستانکاران برداشت کرد و اجازه درگیر شدن با عملیات شرکت را ندارد. با توجه به میزان برداشتی‌ها و واریزی شرکا، مانده حساب جاری شرکا در پایان سال مالی می‌تواند به صورت بدهکار یا بستانکار باشد.

 

● بستانکاری حساب جاری شرکا

افزایش در بستانکاری جاری شرکا تنها براساس معاملات نقدی و واریز وجه ایجاد می شود. در شرایطی که عکس کاهش قبلی نباشد، به نوعی تامین مالی تلقی شده و در فعالیت های تامین مالی طبقه بندی می شود. کاهش در بستانکاری جاری شرکا، در صورتی که عکس یک افزایش پیشین نباشد ، به دو بعد منجر می شود. اگر بدهکاری این حساب از بابت پرداخت سود باشد، آن بخش از مبلغ بدهکار باید در قسمت بازده سرمایه گذاری ها و سود پرداختی برای تامین مالی لحاظ گردد. اگر بدهکار شدن عکس بستانکاری نباشد، این نوع فعالیت به عنوان اعطای وام به جاری شرکا تلقی شده ، اما از آن جا که بازدهی ندارد، نمی توان آن را در فعالیت های سرمایه گذاری طبقه بندی کرد ، این فعالیت از جمله فعالیت ‌هایی تلقی می شود که  در طبقات پایینی صورت جریان وجوه نقد جایگاهی نداشته و باید در قسمت فعالیت های عملیاتی طبقه بندی و ثبت شود.

 

● نکات مهم در خصوص حساب جاری شرکا

حساب جاری شرکا حسابی کمکی است که تنها مختص حسابدارن شرکت می ‌باشد. این حساب بیانگر تبادل مالی میان شرکت و شرکا است .این حساب میان بری است برای تأمین مالی شرکت در زمان های ضروری و همچنین برداشت ‌های شرکا از بانک و صندوق شرکت و یا خرج کردن اموال شرکت به نفع سهامدار است، به هیچ وجه اجازه درگیری با عملیات شرکت را نداشته است و از این حساب نمی‌توان بابت تسویه حساب بدهکاران یا بستانکاران استفاده کرد.مانده این حساب در پایان سال مالی می‌تواند به صورت بدهکار یا بستانکار باشد که با استناد بر میزان برداشتی ‌ها و واریزی شرکا است.

حسابداری جاری شرکا در چه مواردی کاربرد دارد؟

● حساب جاری شرکا در چه مواردی کاربرد دارد ؟

همانطور که مطلع هستید ، حساب جاری شرکا به منظور محافظت از سرمایه اصلی شکل می گیرد. در حساب های شراکتی، هر کدام از شریکان هر از مدتی مبالغی را برداشت می کنند. این مبلغ برای استفاده ی خود اشخاص برداشت می شود. به منظور ضبط این معاملات حساب دیگری افتتاح می شود که همان حساب جاری شرکا است. پس از افتتاح و شروع این حساب، همه ی دریافت ها و واریز های صورت گرفته ی این چنینی در این حساب به ثبت می رسد. بر اساس معامله های صورت گرفته این حساب می تواند بدهکار یا بستانکار باشد.
به این علت که حساب جاری شرکا هم زیر شاخه ی کل حساب های واریزی و هم زیر شاخه ی کل حساب های برداشتی است، یک ماهیت دوگانه ی بستانکار و بدهکار دارد. زمانی که می گوییم بستانکار یعنی شرکت به دارندگان سهام بدهی دارد و وقتی از بدهکار بودن صحبت می کنیم یعنی دارندگان سهام به شرکت بدهی دارند. در کل حساب جاری شرکا را می توان جهت کمک به حسابدار در نظر گرفت، آن ها با استفاده از ضبط و ذخیره ی مبادلات مالی بین شرکت و شریکان به تحلیل و بررسی آن می پردازند.

 

● موارد استفاده از حساب جاری شرکا

حساب جاری شرکا، دارای ماهیت بستانکار و بدهکار می باشد ؛ به این معنا که حساب گاهی زیر مجموعه حساب کل سایر حساب های دریافتنی و گاهی نیز زیر مجموعه حساب کل سایر حساب های پرداختنی قرار می گیرد.به عبارت دیگر می توان گفت که بستانکار بودن این حساب؛ نشان دهنده بدهکار بودن شرکت به شرکا و بدهکار بودن این حساب به معنی بستانکاری شرکت به شرکا می باشد. نکته قابل توجه این است ؛ حساب جاری شرکا یک حساب کمکی برای حسابداران شرکت می باشد که نشان دهنده تبادل مالی میان شرکت و شرکا است.

این مقاله توسط تیم تحقیقات مالی شرکت نرم افزاری آرپا تولید کننده نرم افزار حسابداری مالی، اداری، بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی تهیه شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up