حساب ارزی

حساب ارزی چیست؟

ممکن است در شرایط کاری و گاهی برای پرداخت های مالی خارج از کشور ، نیاز به حساب های ارزی داشته باشید . اما داشتن حساب ارزی تابع مجموعه قوانین و موارد الزامی است که باید حتماً در ابتدا آن ها را انجام داده و سپس نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید . تیم نویسندگی و علمی آرپاکو در این مطلب از سایت خلاصه نکات مهم ، بنیادی و اولیه را برای شما فراهم نموده است تا با استفاده از آن ها در معاملات روزمره‌ عملکرد مناسبی داشته باشید . تا پایان مطلب با ما همراه باشید . در اینجا باید توجه داشته باشید که ، حساب های ارزی خارجی فقط به شما در مدیریت و هدایت امور مالی کمک نمی ‌کند. شما با کمک گرفتن از حساب های ارزی قادر خواهید بود با انجام معاملاتی ساده در وقت و هزینه خود صرفه‌ جویی کنید.

  • حساب ارزی چیست ؟

در انجام کار های سیستمی در بانک و بعضاً در اصطلاحات عمومی بانکی، اصطلاح حساب ارز خارجی به گونه ای حساب مالی در یک بانک نامیده می شود . که در صورت افتتاح و شروع فرآیند کار ، مبالغی معین شده از قبل به آن واریز کرده و این مبالغ در حساب محلی یا غیر ارزی مالک حساب ذکر نمی شود. به عبارتی دیگر حساب ارزی، حسابی است که در یک بانک خارجی با واحد پول کشوری که بانک در آن واقع شده نگهداری می‌ شود. لازم است بدانید که حساب ارزی فقط برای نگه‌ داری وجوه نقد به واحد پولی کشور دیگر محدود نمی شود بلکه برای نگه‌ داری از اموال و دارایی ‌هایی که خود مالک بخواهد آن را به واحدی غیر از واحد رسمی کشور خود نگه‌ داری کند نیز استفاده می ‌شود.

  • افتتاح و شروع معامله با حساب ارزی

افتتاح و کار با این حساب ‌ها یکی از متعدد روش ‌هایی است که بانک ‌ها برای فراهم  و جذب ارز هایی که مردم در نزد خود نگه داری می کنند استفاده می شود . برای این که اشخاص ارز ها را نزد بانک‌ ها امانت بگذارند ، علاوه بر اینکه این روزها با افزایش نرخ ارز حتی افراد عادی نیز علاقه زیادی به تهیه ارز و نگه‌داری نزد خود دارند. اما امکان دارد متقاضی ( مراجعه کننده ) این ارز را با نرخی بالاتر از بازار آزاد خریداری و تهیه کرده باشد ، که در این شرایط امیدی برای افتتاح این حساب ‌ها نداشته و ترجیح می ‌دهند ارز را نزد خود نگه دارند تا شاید با افزایش قیمت به سود برسند. استعلام بانک‌ها نسبت به افتتاح این حساب ‌ها برای فرد متقاضی با استناد به پیشینه و احراز هویت قطعی انجام می‌ شود.

  • اسناد و مدارک کافی برای افتتاح حساب ارزی :

۱_ نوشتن درخواست کتبی فرد درخواست کننده حساب ارزی مبنی بر افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری ارزی

۲_ تسلیم و ارائه شناسنامه عکس دار به همراه یک کپی برابر اصل از تصویر صفحه اول آن ( درصورت داشتن توضیحات، تصویر صفحات مربوط اخذ گردد ) و انطباق مندرجات تصویر با اصل شناسنامه و درج مهر بابت اینکه ( تصویر برابر اصل است ) بر روی تصویر شناسنامه .

۳_ در صورتی که سفارت خانه ها و کنسولگری های خارجی مقیم ایران درخواست افتتاح حساب ارزی کنند ، میبایست درخواست مکتوب مقام مسئول سفارت خانه یا کنسولگری مربوطه برای کسب مجوز و تائید امضاء های مجاز به وزارت امورخارجه ایران ارسال و تائید وزارت امور خارجه نیز در پرونده مشتری ضبط گردد.

۴_ واریز حداقل 10 هزار دلار آمریکا و یا معادل آن به سایر ارز ها در زمان افتتاح حساب، این مبلغ حداقل مانده حساب جاری ارزی می باشد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

تسعیر ارز در حسابداری چیست ؟
  • تسعیر ارز در حسابداری چیست ؟

اقدام تسعیر ارز که با نام دیگر تبدیل واحد پولی هم شناخته می شود ، از مهم ترین و کاربردی ترین مفاهیم و تعاریف اقتصادی است.  با حسابداری تسعیر ارز این اختیار را خواهید داشت که اثر تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی را بررسی کرده و به شکل استاندارد در صورت های مالی هر واحد آن ها اعمال کرد. با نزدیک شدن به پایان هر سال مالی مطالبات ارزی با توجه به نرخ روز ارز محاسبه می شود و به تعدیل آن تسعیر ارز گفته می شود.

  • مزایای افتتاح حساب ارزی چیست ؟

  • نگهداری ارز به مقدار دلخواه

بر اساس مستندات و مصوبات سال‌ های پیشین ، نگه داشتن ارز یورو به مقدار بیش از 10 هزار واحد اسکناس دارای محدودیت‌ است و در قانون تخلف محسوب می‌ شود. اما داشتن حساب ارزی امکان نگهداری هر میزان ارز را ایجاد می‌کند. در حقیقت بانک مرکزی نگهداری هر میزان ارز در حساب ‌های ارزی را مجاز می ‌داند و دیگر کسی نگران تغییر قوانین نگهداری اسکناس خارجی نخواهد بود.

  • بازپرداخت وجه به ‌صورت ارزی

 از اصلی ترین و مهم ترین دلایل اینکه حساب سپرده ارزی در بین افراد محبوبیت ندارد، تجربه ناخوشایند بسیاری از سپرده گذاران در سال‌های گذشته است که در هنگام درخواست برای گرفتن سپرده ارزی شان با پاسخ منفی بانک‌ ها روبرو شدند و معادل ریالی وجه شان، آن‌ هم به نرخ های دولتی دریافت کردند. همین مشکل منجر شد که بانک مرکزی خود وارد عمل شود و وظیفه تضمین بازپرداخت حساب ‌های ارزی به‌ صورت ارز را خود بر عهده بگیرد. در حقیقت بانک ها خود عامل افتتاح حساب هستند و افراد سپرده گذار ارز خود را به بانک مرکزی ارائه داده و اصل و سود آن ‌را هم از بانک مرکزی دریافت می کنند.

  • بازدهی اقتصادی حساب ارزی

تقریباً حدود 15 سال قبل و از زمان اجرای قانون برنامه چهارم توسعه، دولت وظیفه دارد که هر ساله وجه تمایز تورم داخلی و تورم جهانی را به نرخ ارز افزوده کند اما احتیاط دولت ‌ها منجر شده تا اجرای این قانون به تأخیر انداخته شود .

اما در شرایطی که قانون، با استناد به وضعیت مالی و اقتصادی ایران در حالت نرمال باید سالانه به‌ طور معمولی شاهد افزایش 15 درصدی نرخ ارز باشیم. دقت داشته باشید که نرخ سپرده ارزی هم حدود 3 تا ۶ درصد است، بنابراین سود حداقل 18 تا 20 درصدی سپرده های ریالی را می ‌توان برای سپرده ‌های ارزی هم متصور بود.

مراحل صادرات کالا
  • معایب حساب ارزی

  • کارمزد بانک عامل

بررسی کارمزد بانک به عنوان یکی از عوامل مهم این حوزه در مسائلی می باشد که قبل از افتتاح حساب ارزی در بانک و یا حتی حساب الکترونیکی مانند اسکریل، باید به آن توجه کنید. این امر تعیین کننده میزان کارمزد دریافتی بانک بوده و در پرداخت سود سپرده شما تاثیرگذار خواهد بود. توجه داشته باشید که کارمزد بالای بعضی از بانک ‌ها به تدریج می‌ تواند سرمایه شما را دچار ضرر و کاستی نماید.

  • نرخ سود حساب ارزی

نکته‌ ی دیگری که راجب افتتاح حساب ارزی لازم است به آن استناد داشته باشید این است که، نرخ سود حساب‌ های ارزی نسبت به سایر حساب‌ های بانکی کمتر بوده و در مقایسه با سایر سپرده‌ های شما، سود کمتری پرداخت خواهد کرد.

  • تغییر در قیمت ارز

نوسان داشتن قیمت ارز یکی از چالش‌ های دائمی در بازار معاملات و شرایط اقتصادی کنونی بوده است. اگر تصمیم به افتتاح حساب ارزی دارید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تغییرات در قیمت ارزها ی مختلف امری طبیعی بوده که در سپرده شما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

  • نکاتی باید پیش از افتتاح حساب ارزی از آن مطلع شوید :
  • پیش از آن که به افتتاح حساب ارزی رجوع کنید به موارد و نکات بیان شده در متن زیر دقت فرمایید.
  • کارمزد حساب ‌های ارزی کمی بالاتر از سایر حساب ‌ها است لازم است پیش از افتتاح حساب، وضعیت سایر بانک‌ های بین‌المللی را نیز بررسی کنید و از میزان کارمزد دریافتی آن ‌ها نیز مطلع شوید .
  • نرخ سود حساب ارزی پایین ‌تر از حساب پس ‌انداز ساده‌ای است که در بانک دارید، اطلاع این موضوع پیش از افتتاح حساب ارزی ضروری است.
  • ارزش پول شما با تغییر نرخ ارز در ارتباط است و افزایش یا کاهش مبلغ ارز بر روی موجودی حساب شما تاثیر مستقیم دارد.
نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up