کالای امانی چیست ؟
در نرم افزار حسابداری و واحد های مربوط به آن ، ممکن است در برخی موارد شرکت نیاز داشته باشد تا کالا هایی را به صورت امانی نزد دیگران امانت بگذارد و در آینده اقدام به پس گرفتن آن ها کند. مطابق قرارداد های امانی مالک کالا ، کالا را برای فرد دیگر قرارداد ( حق العمل کار) ارسال می کند تا شخص به عنوان نمایندگی از کالا ، آن را به فروش برساند. نکته قابل توجه این است که در محتوای استانداردهای حسابداری تا هنگامی که کالا به فرد سوم به فروش نرسد درآمدی قابل شناسایی قرار نمی گیرد .
این گونه قرار داد ها دارای موارد اساسی و مهمی هستند که لازم است به آن ها توجه داشته باشید. و به این دلیل که از بحث ما خارج است ، فقط به یک سری از مفاهیم کوچک آن می پردازیم ، به عنوان مثال اگر دستمزد کار کالا را به وجهی کمتر از نرخی که آمر معین کرده به فروش برساند ، در این صورت ملزم به پرداخت مابقی وجه می باشد به جز این که اثبات کند که از هر گونه ضرر و زیان بیشتری احراز کرده است .
تمام هزینه هایی که به محصول مربوط هستند ، به عهده شرکت می باشند و حق العمل کار ( دستمزد) وظیفه ای نسبت به پرداخت هزینه در ارتباط با محصول ندارد و اگر هزینه ای پرداخت کند به حساب شرکت می باشد. بنابراین به این گونه از کالاها که در جایی غیر از شرکت خود ، به امانت گذاشته می شوند تا به فروش برسند، کالای امانی گفته می شود. در شرایط امانی شما قادر هستید برای محاسبه هزینه هایی که در رابطه با ارسال کالا های امانی که به شرکت های دیگر فرستاده اید متقبل شدید ، از نرم افزار حسابداری کالای امانی استفاده کنید. در ادامه به مفهموم آمر و حق العمل کار ( دستمزد ) می پردازیم تا با آن ها بهتر آشنا شوید و مطلب را درک کنید .
آمر و حق العمل کار چیست ؟
واژه حق العمل کاری در زبان عامیانه و بی تکلف ، به معنای وکالت برای انجام تعهدات در حوزه تجاری و بازرگانی می باشد. این تعریفی ساده و مبتدی گونه برای نقطه شروع مبحث حق العمل کاری بود ، در حقیقت حق العمل کاری یک تعهد با رضایت میان دو طرف معامله است که بین فرد حق العمل کار و آمر قرار داد یا عقد می گردد . در این قرار داد حق العمل کار به دستور و حساب آمر خرید می کند و معامله ای تحقق می یابد . در واقع کالای امانی پیش حق العمل کار به امانت گذاشته می شود فروخته شود . در حال حاضر حسابداری حق العمل کاری به عنوان موضوعات اساسی و چالش بر انگیز در حیطه حسابداری است .
تا این قسمت از مطلب این گونه دریافتید که به شخصی که کار حق العمل کاری انجام می دهد، حق العمل کار اطلاق می شود. اکنون حق العمل کار از کدام شخص دستور می گیرد ؟ برای جواب دادن به این سؤال باید بیان کرد که حق العمل کار به نام خود ولی به حساب و دستور فرد آمر معامله کرده و در مقابل انجام این کار دستمزد ( حق العمل ) را دریافت می کند .
تفاوت فروش عادی و فروش کالای امانی در چیست ؟
در حالت معمولی به محض فروش ، فرد خريدار کالای خود را دریافت می کند یا به عبارتی مالک کالا می شود و همه ی مزایا و مخاطرات کالا به او منتقل می شود. اکنون با این که در کالای امانی آمر کالا را به منظور فروش برای حق العمل کار می فرستد ، تا زمانی که کالای ارسالی فروخته نشود ، او صاحب کالا است . پس در این شرایط هیچ موردی به عنوان سود شناسایی نمی شود ، به این دلیل که مزایا و مخاطرات کالا به حق العمل کار منتقل نمی شود .
در فروش به صورت امانی ، هنگامی که حق العمل کار به زیان برسد و یا ورشکسته شود ، آمر این حق را دارد که کالای خود را پس بگیرد . اما اگر به جای ارسال کالا به صورت امانی ، به صورت مستقیم و معمولی آن را بفروشد ، قادر نیست که چنین کاری انجام دهد بلکه باید همانند دیگر طلبکاران اقدام کرده و قسمتی از طلب خود را نقد کند .
مزایای فروش امانی برای حق العمل کار
1 ) ابتدا به این دلیل که مبلغ کالا به صورت منظم در بازار در حال نوسان است و در این مواقع امکان دارد کالای خریداری شده قبلی تنزل قیمت پیدا کرده و از این لحاظ زیان به مؤسسه حق العمل کار وارد شود ، اگر حق العمل کار کالاها را به شکل امانی دریافت کند ، ممکن است به هر قیمتی که پیش آمد ، بفروشد و ارتباطی به مبلغ خرید کالا ندارد ، در نهایت این گونه زیان هایی متقبل نمی شود.
۲ ) در صورتی که کالا های خریداری شده فروخته نشود ، بخشی از سرمایه مؤسسه بدون گردش مالی می ماند از طرف دیگران چون در ازای پرداخت بهای آن ها تعهداتی کرده است ، از این منظر باعث اضطراب و ضرر هایی برای مؤسسه یا شرکت می شود. در شرایطی که این اضطراب ها و ضرر ها برای کالای دریافت شده امانی وجود ندارد.