کالای امانی چیست؟

کالای امانی چیست؟

کالای امانی چیست ؟

در نرم افزار حسابداری و واحد های مربوط به آن ، ممکن است در برخی موارد شرکت نیاز داشته باشد تا کالا هایی را به صورت امانی نزد دیگران امانت بگذارد و در آینده اقدام به پس گرفتن آن ها کند. مطابق قرارداد های امانی مالک کالا ، کالا را برای فرد دیگر قرارداد ( حق العمل کار) ارسال می کند تا شخص به عنوان نمایندگی از کالا ، آن را به فروش برساند. نکته قابل توجه این است که در محتوای استانداردهای حسابداری تا هنگامی که کالا به فرد سوم به فروش نرسد درآمدی قابل شناسایی قرار نمی گیرد .

این گونه قرار داد ها دارای موارد اساسی و مهمی هستند که لازم است به آن ها توجه داشته باشید. و به این دلیل که از بحث ما خارج است ، فقط به یک سری از مفاهیم کوچک آن می پردازیم ، به عنوان مثال اگر دستمزد کار کالا را به وجهی کمتر از نرخی که آمر معین کرده به فروش برساند ، در این صورت ملزم به پرداخت مابقی وجه می باشد به جز این که اثبات کند که از هر گونه ضرر و زیان بیشتری احراز کرده است .

تمام هزینه ‌هایی که به محصول مربوط هستند ، به عهده شرکت می باشند و حق‌ العمل کار ( دستمزد) وظیفه ای نسبت به پرداخت هزینه در ارتباط با محصول ندارد و اگر هزینه ‌‌ای پرداخت کند به حساب شرکت می‌ باشد. بنابراین به این گونه از کالاها که در جایی غیر از شرکت خود ، به امانت گذاشته می ‌شوند تا به فروش برسند، کالای امانی گفته می ‌شود. در شرایط امانی شما قادر هستید برای محاسبه هزینه‌ هایی که در رابطه با ارسال کالا های امانی که به شرکت ‌های دیگر فرستاده ‌اید متقبل شدید ، از نرم افزار حسابداری کالای امانی استفاده کنید. در ادامه به مفهموم آمر و حق العمل کار ( دستمزد ) می پردازیم تا با آن ها بهتر آشنا شوید و مطلب را درک کنید .

آمر و حق العمل کار چیست ؟

واژه حق العمل کاری در زبان عامیانه و بی تکلف ، به معنای وکالت برای انجام تعهدات در حوزه تجاری و بازرگانی می باشد. این تعریفی ساده و مبتدی گونه برای نقطه شروع مبحث حق العمل کاری بود ، در حقیقت حق العمل کاری یک تعهد با رضایت میان دو طرف معامله است که بین فرد حق العمل کار و آمر قرار داد یا عقد می گردد . در این قرار داد حق العمل کار به دستور و حساب آمر خرید می کند و معامله ای تحقق می یابد . در واقع کالای امانی پیش حق العمل کار به امانت گذاشته می‌ شود فروخته شود . در حال حاضر حسابداری حق العمل کاری به عنوان موضوعات اساسی و چالش بر انگیز در حیطه حسابداری است .

تا این قسمت از مطلب این گونه دریافتید که به شخصی که کار حق العمل کاری انجام می دهد، حق العمل کار اطلاق می شود. اکنون حق العمل کار از کدام شخص دستور می گیرد ؟ برای جواب دادن به این سؤال باید بیان کرد که حق العمل کار به نام خود ولی به حساب و دستور فرد آمر معامله کرده و در مقابل انجام این کار دستمزد ( حق العمل ) را دریافت می کند .

تفاوت فروش عادی و فروش کالای امانی در چیست ؟

در حالت معمولی به محض فروش ، فرد خريدار کالای خود را دریافت می کند یا به عبارتی مالک کالا می شود و همه ی مزایا و مخاطرات کالا به او منتقل می شود. اکنون با این که در کالای امانی آمر کالا را به منظور فروش برای حق العمل کار می فرستد ، تا زمانی که کالای ارسالی فروخته نشود ، او صاحب کالا است . پس در این شرایط هیچ موردی به عنوان سود شناسایی نمی شود ، به این دلیل که مزایا و مخاطرات کالا به حق العمل کار منتقل نمی شود .

در فروش به صورت امانی ، هنگامی که حق العمل کار به زیان برسد و یا ورشکسته شود ، آمر این حق را دارد که کالای خود را پس بگیرد . اما اگر به جای ارسال کالا به صورت امانی ، به صورت مستقیم و معمولی آن را بفروشد ، قادر نیست که چنین کاری انجام دهد بلکه باید همانند دیگر طلبکاران اقدام کرده و قسمتی از طلب خود را نقد کند .

مزایای فروش امانی برای حق العمل کار

1 ) ابتدا به این دلیل که مبلغ کالا به صورت منظم در بازار در حال نوسان است و در این مواقع امکان دارد کالای خریداری شده قبلی تنزل قیمت پیدا کرده و از این لحاظ زیان به مؤسسه حق العمل کار وارد شود ، اگر حق العمل کار کالاها را به شکل امانی دریافت کند ، ممکن است به هر قیمتی که پیش آمد ، بفروشد و ارتباطی به مبلغ خرید کالا ندارد ، در نهایت این گونه زیان هایی متقبل نمی شود.

۲ ) در صورتی که کالا های خریداری شده فروخته نشود ، بخشی از سرمایه مؤسسه بدون گردش مالی می ماند از طرف دیگران چون در ازای پرداخت بهای آن ها تعهداتی کرده است ، از این منظر باعث اضطراب و ضرر هایی برای مؤسسه یا شرکت می شود. در شرایطی که این اضطراب ها و ضرر ها برای کالای دریافت شده امانی وجود ندارد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

تفاوت فروش عادی و فروش کالای امانی

مزایای فروش امانی برای آمر

1 ) برای کسب سود و دستیابی به بازار های گسترده و همچنین فروش زیاد تر و در نهایت رشد کسب و کار .

2 ) داشتن اطمینان از نقد شوندگی مبلغ کالای امانی نسبت به فروش های معمولی نسیه بیشتر است ، چون در ابتدا برخی از حق العمل کاران درصدی به عنوان حق التضمین دریافت می کنند که وصول مبلغ کالای فروش رفته را از هر منظر به عهده می گیرند و در ادامه همان گونه که ذکر شد ، اگر حق العمل کار ورشکست یا دچار زیان شدید شود، مبلغ یا بهای کالای امانی مفقود  نمی شود بنابراین آمر قادر است عیناً آن ها را پس بگیرد.

3 ) در جهت معرفی  کالا و بوجود آوردن بازار برای محصولات جدید ناشناخته که برخی از تجار و نمایندگان اقدام به خرید و فروختن آن ها به طور معمولی نیستند ، ارسال کالا برای آن ها به صورت امانی مهم ترین ابزاری است تا تجار و شرکت ها با اطمینان خاطر بیشتر اقدام به قبول و فروش این گونه محصولات و کالاها بنمایند .

آیا می توان کالا های امانی را در قسمت دارایی‌ها ثبت کرد ؟

در شرایطی که قصد بازاریابی کالا های امانی را داشته باشید، بر اساس استناد به توافقاتی که میان دو طرف معامله شکل می‌ گیرد ، اگر کالا به فروش برسد باید قسمتی از فروش را به شرکت پرداخت نموده و اگر کالا فروخته نشد کالا به‌ شکل امانت نزد حق‌ العمل ‌کار باقی می ‌مانند . به همین علت کالا های امانی در گروه موجودی کالا قرار نمی گیرد .

اغلب کالاها به قصد فروش در انبار هستند و جزء دارایی ‌های شرکت یا موسسه به شمار نمی رود ، اما توجه داشته باشید کالای امانی یک حساب واسطه می باشد و نمی‌ توان آن را در بخش دارایی‌ها مکتوب کرد ، زیرا که به هیچ عنوان خریدی صورت نگرفته است. در شرایطی که اگر خرید به ‌صورت نسیه انجام شود، شما این توانایی را دارید که آن را در قسمت دارایی‌ ها ثبت کنید که در ازای بدهی ایجاد شده است ولی در مقابل کالای امانی هیچ موردی ایجاد نشده است. بخش مهم مسئله اینجا است که حق ‌العمل کاران برای نگه داشتن کالا و در ادامه فروش آن مبلغی به عنوان کمیسیون یا حق‌ العمل از مالک و فرستنده کالا دریافت می‌ کنند.

تفاوت میان حق العمل کار و نماینده تجاری

1 ) نمایندگان تجاری در انجام معاملات ، معاملات را به نام تاجر یا تجارت خانه ای که نمایندگی آن را دارند ، انجام می دهند در شرایطی که حق العمل کار معاملات را به نام خود ولی به حساب آمر انجام دهد و مشتری حق العمل کار معمولاً آمر را نمی شناسد و به اعتبار حق العمل کار معامله می کند.

2 ) افراد حق العمل کار در ازای وصول مطالبات خود از آمر ، نسبت به دیگر طلب کاران آمر ، حق رجحان دارد در شرایطی که نماینده تجاری ، دارای این حقوق نیست و همانند مابقی طلب کاران تاجر است ، بجز این که بر اساس قرارداد حق و حقوقی به او داده شود.

● آیا می توان کالا های امانی را در قسمت دارایی‌ها ثبت کرد

زمانی که قصد دارید کالا را برای حق العمل کار بفرستیم

کالای امانی در ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل کالای ارسالی در ستون بستانکار ، ثبت می شود .

  • ثبت سند پرداخت هزینه حمل

کالای امانی ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل بانک در ستون بستانکار ، ثبت می شود .

  • ثبت سند فروش کالا توسط حق العمل کار

حق العمل کار ستون بدهکار کالای امانی ، به کالاهایی اطلاق می شود که بعضی از شرکت ها در جهت به دست آوردن بازارهای فروش بیشتر، قسمتی از آن کالا ها را به شهرستان ها و یا سایر کشورهای دیگر می فرستند تا به وسیله اشخاص و مؤسساتی که طرف معامل آن ها می باشد کالا فروخته شود.

 

  • هنگامی که میخواهیم کالا را جهت حق العمل کار بفرستیم:

کالای امانی در ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل کالای ارسالی در ستون بستانکار ، ثبت می شود.

  • ثبت سند پرداخت هزینه حمل

کالای امانی ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل بانک در ستون بستانکار ، ثبت می شود.

  • ثبت سند فروش کالا توسط حق العمل کار

حق العمل کار ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل کالای امانی در ستون بستانکار ، ثبت می شود.

نحوه محاسبه وجهی که باید به حق العمل کار بپردازیم :

کالای امانی ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل حق العمل کار در ستون بستانکار ، ثبت می شود.

  • مبلغ دریافتی ما بعد از کسر هزینه ها و حق العمل

بانک در ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل حق العمل کار و کالای امانی در ستون بستانکار ، ثبت می شوند.

نحوه محاسبه وجهی که باید به حق العمل کار بپردازیم :

کالای امانی در ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل حق العمل کار در ستون بستانکار ، ثبت می شود.

  • مبلغ دریافتی ما بعد از کسر هزینه ها و حق العمل

بانک در ستون بدهکار ، ثبت می شود / در مقابل حق العمل کار در ستون بستانکار ، ثبت می شود.

 

 

این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا (تولید کننده نرم افزارهای مالی و اداری) تهیه شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up