بیمه اختیاری یا خویش فرما چیست؟

بیمه اختیاری یا خویش فرما

بیمه اختیاری چیست؟

یک جامعه برای موفقیت و حرکت در مسیر رو به رشد و موفق ، نیازمند مدیریت اصولی و برنامه ریزی هدفمند است . و این دو عامل خود به بخش های جزئی تر تقسیم بندی می شوند تا در پیش‌ برد مسئولیت ها از عملکرد بهتری برخوردار باشند . در این راستا حسابداری هم از این قواعد مستثنا‌ نیست ! افراد با به کارگیری علم و دانش مطلوب و حسابگر رشته حسابداری ، تلاطم های اقتصادی و مسائل نا متوازن‌ حاکم در کشور را سامان می بخشند . شاید تعداد محدودی از اشخاص و عموم مردم کارکرد دقیق حسابداری را یاد داشته باشند اما باید بدانند که حسابداری و مجموعه‌ قوانین مربوطه به آن به عنوان یک حرفه در اکثر مشاغل و کسب و کار ها تأثیر بسیار زیادی دارد .

تعاریف مختلف و متعددی از حسابداری در کتب و مراجع علمی آنلاین وجود دارد اما مهم ترین و کاربردی ترین مفهوم در خصوص آن عبارت است از خلاصه سازی ، طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و ثبت رویداد های مالی به گونه ای که امکان قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه در مورد آنان فراهم باشد . در حقیقت حسابداری به نوعی زبان تجارت است ؛ و حسابدار به کسی گفته می شود که با داده های اطلاعاتی موجود استدلال های منطقی و استاندارد را به مدیریت و رئیس حسابداری ارائه کند . در نهایت این اطلاعات نشان دهنده یک تصویر روشن و متعادل از آینده مالی و اقتصادی یک کسب و کار ، شرکت یا سازمان می باشد. هر کار آفرین یا صاحب کسب و کاری که به دنبال رشد و استمرار در کار خود است، میبایست به هر شکلی از علم حسابداری بهره ببرد. حسابداری دارای چندین رشته تخصصی و بسیار مهم است ؛ از جمله: حسابداری مالی، حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت است.

امروزه ، با گسترش یافتن منابع و نیاز به نیروی انسانی کارآمد و ماهر ، شرکت‌ها و موسسات بیمه در حال افزایش است و دیگر مانند گذشته تعداد شرکت ‌های بیمه به چند عدد خلاصه نمی شود. افزایش و ایجاد روزافزون شرکت ‌های بیمه و اعطای نمایندگی به افراد در هر نقطه ای از کشور ، از گستردگی فعالیت آن ‌ها خبر می ‌دهد که حساب و کتاب امور مالی آن از عهده یک فرد معمولی صد در صد خارج است و به یک حسابدار توانا و کاربلد در زمینه بیمه نیازمند است . وجود و اهمیت یک حسابدار بیمه برای شرکت‌ های بیمه مانند یک نگهبان از مال و دارایی آن‌ها می باشد که قادر است کار های مختلفی را برای پیشبرد و مدیریت در هماهنگی امور مالی شرکت‌ آن ها انجام دهد. در این مطلب از سایت شرکت نرم افزاری آرپا(تولید کننده نرم افزار یکپارچه حسابداری و مالی) سعی نموده ایم تمامی نکات و موارد مهم و حائز اهمیتی که در زمره حسابداری بیمه و جایگاه آن متذکر است را در قالب چند عنوان مختلف بیان کنیم . داده های اطلاعاتی این مطلب به شما کمک می‌کند تا بیشتر از گذشته اهمیت این شاخه از حسابداری را جدی بگیرید و با مزایای آن دقیق و کامل آشنا شوید.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

حق بیمه خویش فرما در سال 1400

● بیمه اختیاری چیست ؟

بیمه اختیاری همانگونه که از نامش پیداست ، به طور کلی برای افرادی به وجود آمده است، که در هیچ نمایندگی از بیمه سهیم نیستند و با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدارک هویتی حقیقی می‌توانند برای ثبت نام بیمه‌ اختیاری اقدام نمایند. شایان ذکر است که بعد از یک دوره‌ی یک ماهه بیمه اختیاری فرد درخواست کننده صادر می‌گردد.

آن دسته از عموم مردم که هیچگونه بیمه ای در سابقه بیمه خود ندارند ، می توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند. برای بهره مندی از این نوع بیمه لازم است به طور حضوری به اداره تامین اجتماعی مراجعه کرده و لیست قرارداد بیمه مد نظر خود را منعقد نمایید. در این نوع از بیمه که بیمه اختیاری نامیده می شود خود فرد موظف به پرداخت حق بیمه خود در موعد مقرر می باشد. اگر شخص حق بیمه مربوطه که در هر ماه باید پرداخت کند را پرداخت نکند، قرارداد وی باطل شده و مجددا باید اقدام نماید. سازمان بعد از ثبت تقاضای بیمه اختیاری حداکثر تا 2 ماه پذیرش یا عدم پذیرش آن را به اطلاع شخص می رساند. اگر درخواست شما از جانب سازمان تامین اجتماعی پذیرفته شود، باید به همراه افراد تحت تکفل خود جهت انجام معاینات پزشکی اقدام کنید البته اگر کمتر از 9 ماه از پرداخت حق بیمه قبلی شما سپری شده باشد، نیازی به انجام این معاینات نیست.

افراد بیمه شده ، بیمه اختیاری در شرایطی که دارای فعالیت کاری باشند یا به عبارتی در مکانی به کار مشغول شوند و به هر صورت تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، باید مراتب را به سازمان اطلاع دهند در غیر این صورت پس از کسر هزینه های اداری، بقیه مبلغ پرداختی توسط متقاضی، به شخص برگردانده می شود و سابقه بیمه حذف می شود. جهت استفاده از بیمه اختیاری حداقل 30 روز باید سابقه بیمه از قبل داشته باشید. در این نوع بیمه حق بیمه 27 درصد مقطوع است و کلیه خدمات فوت، از کار افتادگی، مستمری بازنشستگی، درمان، اروتز و پروتز و کفن و دفن را شامل می شود.حداکثر سن برای استفاده و بهره مندی از بیمه اختیاری 50 سال است و اگر سن شخص بیشتر از 55 سال باشد باید معادل سال های بیشتر از 55 سال، سابقه بیمه داشته باشد یا آن را پرداخت کند .

به عنوان مثال ، فرد۵۸ ساله به سه سال سابقه بیمه احتیاج دارد.افرادی که سابقه پرداخت حق بیمه بیش از 10 سال را دارند از شرط سنی معاف می شوند.اگر یک بار قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده اید، تا 3 بار بدون شرط سنی فرصت دارید قرارداد مربوطه را منعقد کنید.البته مدت زمانی که حق بیمه پرداخت نکرده اید و فاصله افتاده است، جزء سابقه بیمه منظور نخواهد شد.افرادی که سن آن ها بیش از سن معین شده است سوابق شان در صندوق های دیگر برای سابقه مورد نیاز برای بیمه اختیاری در نظر گرفته نخواهد شد.اگر شخصی اطلاعات ، مدارک و مکتوبات غیر واقعی و به عبارتی جعلی اتخاذ کند ، بیمه اش قطع شده و نمی تواند از ویژگی های مثبت و کارای سازمان بهره‌مند شود.

مزایای بیمه خویش رما

● راهنمای پرداخت حق بیمه خویش فرما سال ۱۴۰۰

برای پرداخت مبلغ حق بیمه مربوطه ( اختیاری یا اصطلاحاً خویش فرما ) در سال ۱۴۰۱ شمسی باید به سایتsamt.tamin.ir مراجعه کنید. و این نکته را مد نظر خود داشته باشید که برنامه فیلتر شکن نصب شده روی سیستم شما غیر فعال باشد تا دسترسی IPشما به این سامانه مقدور باشد. امیدواریم سازمان تامین اجتماعی برای تسریع و تسهیل دسترسی هموطنان خارج از کشور به پورتال های این مجموعه، امکان دسترسی آسانی را برای هموطنان با آی پی غیر ایرانی به تامین دات آی آر در سال ۱۴۰۱ شمسی فراهم کند. این انتظار برای CBI.IR و بعضی سایت های دولتی نیز وجود دارد. بهتر است برای کاهش و کم شدن اخلال در پرداخت اینترنتی حق بیمه از طریق سامانه شاپرک، از مرورگر کروم استفاده کنید. البته فایرفاکس هم مشکل چندانی ندارد. سامانه ای که لینک آن را در متون فوق ذکر کردیم کردیم، برگه پرداخت حق بیمه صادر می کند که شناسه برگ پرداخت دارد .

برای دسترسی به سامانه پرداخت الکترونیکی جامع حق بیمه تامین اجتماعی، به  ایندکس لینک مورد نظر وارد شده و کد کاربری و رمز عبور را وارد کنید. در این مرحله باید از قبل در سامانه ثبت نام کرده  باشید، کد کاربری شما ، همان کد ملی شما است. رمز عبور اگر فراموش کردید، از طریق بازیابی رمز عبور، رمز عبور موقت برای شماره موبایل شما از طریق پیام‌ کوتاه ارسال می شود تا وارد کنید. بعد از ورود کد و رمز عبور، به داشبورد مربوط به پروفایل خود در سامانه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی وارد شوید. اگر قصد خروج از سامانه پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی را دارید، در ابتدا باید بر روی لوگو سازمان تامین اجتماعی که در سمت چپ منو بالا سایت قرار دارد کلیک کنید. تنظیمات صفحه شخصی، تغییر رمز عبور و صفحه اصلی سیستم جامع، ۳ لینک در دسترس شما خواهد بود.

در جعبه ابزار گوشه سمت راست که در قسمت بالایی سایت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی وجود دارد، ۳ لینک: مدیریت پرتال، عملیات مربوط و خاصه افراد بیمه شده و عملیات پرداخت مشاهده می شود. بر روی قسمت عملیات بیمه شدگان خاص کلیک کنید. نوار کشویی که در آن‌ مشاهده می‌کنید، به نمایش در خواهد آمد. قسمت عملیات بیمه شدگان خاص، دارای ۳ گزینه به نام: ۱_ درخواست برگ پرداخت، ۲_ پیگیری برگ پرداخت و مورد آخر اخذ برگ پرداخت است. بخش درخواست برگ پرداخت حق بیمه برای صدور اینترنتی برگ پرداخت حق بیمه بر مبنای دوره مورد نظر شما در سال هدف است. معمولا بیمه های خویش فرمایی، ۲ ماه برای پرداخت مبلغ حق بیمه مربوطه مهلت دارند. مثلا حق بیمه دوره دی ماه سال ۱۴۰۰ را می توانید تا ۷ فروردین سال ۱۴۰۲ شمسی پرداخت کنید.

قسمت پیگیری برگ پرداخت هم به شما امکان بررسی برگ پرداخت را می دهد. بخش دریافت برگ پرداخت، لیست برگ پرداخت ها را بر اساس تاریخ درخواست و وضعیت درخواست و ماه پرداخت حق بیمه و غیره به نمایش می گذارد. در ادامه مرحله بعد بر روی گزینه درخواست برگ پرداخت کلیک کنید. صفحه ای برای تان به نمایش درخواهد آمد.
اکنون برای اخذ برگه پرداخت، در بخش عملیات بیمه شدگان خاص به قسمت دریافت برگ پرداخت در منوی کشویی بالا رفته تا صفحه ای که جدید باز می شود را مشاهده کنید. برای اتصال و ورود به صفحه پرداخت اینترنتی در سامانه شاپرک، باید شناسه پرداخت و مبلغ قابل پرداخت که در برگه پرداخت برای شما ذکر شده است؛ در این قسمت درج کنید. بعد از تایید اطلاعات، وارد صفحه پرداخت در سامانه شاپرک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و عملیات پرداخت را بر اساس اطلاعات کارت بانکی خود انجام می دهید و کار به پایان می رسد.

طی چند روز کاری به سازمان تامین اجتماعی فرصت دهید تا پرداختی شما مربوط به دوره بیمه مورد نظر وصول شود و پس از وصول بدهی ، سابقه بیمه شما در سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی، درج شود. توجه داشته باشید که طی مدت زمان ۲۴ ساعت این فرآیند انجام نمی شود و باید اندکی صبر پیشه کنید.

نرم افزار حسابداری
آمادگی قبل از مصاحبه شغل حسابداری

موفیقیت در آزمون های استخدامی حسابداری

مالیات بر واردات چیست؟

مالیات بر واردات چیست؟

مایکروسافت دیفندر

مایکروسافت دیفندر در تست حفاظت از امنیت محلی LSASS ویندوز 11 نمره کامل را کسب می کند

جمعه کاری چیست؟

جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

پردازنده a16 اپل

اپل از A16 Bionic، قدرتمندترین تراشه موبایل خود رونمایی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست