با نزدیک شدن به فصل آتش سوزی، هوش مصنوعی می تواند مناطق خطر ناک را شناسایی کند

ایالات متحده آمریکا در طول چند سال گذشته با نزدیک شدن به فصل گرما ئ افزایش درجه حرارت جهانی و همچنین تغییرات آب و هوا، از آتش سوزی های ویرانگر جنگل های خود رنج می برد. متاسفانه این پدیده غیر قابل پیش بینی می باشد و هر ساله تشدید می شود. برای حل این مشکل بزرگ، محققان استنفورد اخیرا راهی برای ردیابی و پیش بینی مناطق خشک و در معرض خطر با استفاده از یادگیری ماشین و تصاویر ماهواره ای پیدا کرده اند.

در حال حاضر نحوه آزمایش میزان حساسیت جنگل ها به آتش سوزی با جمع آوری دستی شاخ و برگ ها و آزمایش میزان آب آن ها است. این روش تا حدودی کارامد می باشد اما بدیهی است که به طور دقیق نمی تواند میزان خشکی را سنجید، این کار بسیار دشوار بوده و یک روند طولانی مدتی نیاز دارد.

خوشبختانه سازمان های فضایی نیز اطلاعات خود را منتشر کردند.  ماهواره های Sentinal و Landsat آژانس فضایی اروپا تصاویری از سطح زمین را گردآوری کرده اند که می توان با دقت میزان خطر آتش سوزی را بررسی کرد. محققان استنفورد با استفاده از تصاویر ماهواره ای از شاخ و برگ درختان عبور کرده و سطح زیرین آن ها را می تواند به تصویر بکشد. محقق ارشد دانشگاه استنفورد گفت: یکی از پیشرفت های بزرگ این بوده است که با بکارگیری مجموعه ی جدیدی از ماهواره ها که با طول موج بسیار بلندتر هستند، مارا قادر می سازند میزان رطوبت درختان را بطور دقیق بررسی کنیم.

این تیم تصاویر ماهواره ای را که به طور منظم از سال ۲۰۱۶ جمع آوری شده اند را برای آموزش الگوریتم یادگیری ماشین به همراه اطلاعات جمع آوری شده سازمان های آمریکایی را به این سیستم تزریق کرده اند.

آن ها سپس اطلاعات قدیمی سیستم را آزمایش کردند و پاسخ پاسخ سیستم با آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده بود کاملا مطابق بود. با استفاده از این سیستم و با توجه به روند رو به افزایش آتش سوزی جنگل ها و خسارت های جبران ناپذیر آن، می توان آتش سوزی های احتمالی را پیش بینی کرد و کنترل آن بسیار راحت تر خواهد بود.

منبع techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up