اوراق بهادار

اوراق چیست؟

در جوامع پیشرفته و رو به رشد امروزی اکثریت افراد واژه اوراق بهادار ، سهام و یا بورس را شنیده اند و با آن سر و کار دارند ، حتی افرادی هم که نسبت به این مسائل بی توجه اند باز هم نام اوراق را از گفته های دیگران ، رسانه های جمعی و یا اخبار روزمره شنیده اند فقط از تعریف دقیق و تخصصی آن اطلاعی ندارند که در این مقاله از سایت به صورت‌ اختصاصی به آن خواهیم پرداخت و توضیحات و نکات مهم و مختصری را خدمت مخاطبان همیشگی و محترم سایت عارض می شویم .

در جمع های خانوادگی ، مجموعه های کاری ، دوستان و مکاتب علمی بحث داغ و پر مخاطب بورس و اوراق بهادار بسیار ترند شده است و هر فردی بر اساس تجربه هایی که در این راستا کسب نموده است ، مهم ترین شان را در اختیار دیگران قرار می دهد اما باید توجه داشته باشید که هر موضوعی علم و دانش مخصوص به خود را دارد و حتماً لازم است در ابتدا آموزش مربوط به آن را از منابع و مراجع معتبر اخذ نموده و سپس نسبت به فعالیت در آن حوزه اقدام فرمائید. در اولین گام به تعریف اوراق و اوراق بهادار می پردازیم تا مفاهیم به صورت اصولی و پایه ای در ذهن شما تثبیت شود ، تا پایان با ما همراه باشید .

  • اوراق چیست ؟

اوراق بهادار یا برگ های سهام ، در واقع سند هایی هستند که معادل پولی آن را نظام بانکی هر کشور تضمین کرده است . قرضه برگه های بها داری که از جانب دولت یا شرکت های مختلف منتشر شده است ، دارای مدت و نرخ بهره ثابت و معینی هستند که در اصطلاح به آن ها اوراق گفته می شود .

  • اوراق بهادار چیست ؟

اوراق بهادار، به هر گونه ورقه ها یا مستنداتی گفته می شود که حقوق مالی قابل نقل و ‌انتقال برای مالک را تضمین کند. یا به عبارتی متمایز تر ، اوراق بهادار به نوعی ابزار مالی با قابلیت نقل ‌و ‌‌انتقال هم گفته می شود. این اوراق از هر نوع آن شامل سهام قابل انتشار عادی، سهام قابل انتشار ممتاز، حق تقدم، سهام جایزه، اوراق مشارکت، قابلیت معامله، قرارداد های آتی که نوعی ارزش مالی و اقتصادی را برای مالک آن به‌ دنبال دارد. همچنین شرکت ها ، ارگان ها یا نهاد هایی که اوراق بهادار صادر می‌کند، به ‌عنوان صادر کننده( یا توزیع کننده) شناخته می ‌شوند. این اوراق ذکر شده در بازار بورس و سرمایه به سه طبقه کلی اوراق بدهی ، اوراق حقوق صاحبان سهام و ابزارهای مشتقه تقسیم می ‌شوند.

  • تاریخچه بورس اوراق بهادار در ایران به چه زمانی بر می گردد ؟

در ابتدای مسیر و نقطه شروع ، برای افتتاح و تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار استان تهران در سال ۱۳۱۵ گردهمایی مبنی بر انجام اقدامات اولیه تشکیل شد. در آن روز ها ، کارشناسان و مهندسان خبره و خارجی زیادی جهت بهبود شرایط اقتصادی و بانک داری کشور استخدام شدند که دولت از بین این کارشناسان ماهر و حرفه ای ، شخصی به نام وان لوتر فلد را که اصالتاً اهل کشور بلژیک بود ، به عنوان مأمور راه‌اندازی بورس ایران برگزید. در ادامه  این فرد به همراه همکار هلندی خود توانستند اساسنامه بورس را تدوین کنند و بانک ملی نیز منابع مالی و اقتصادی را مورد بررسی قرار داد اما با شروع جنگ جهانی دوم این برنامه مهم و اقتصادی بزرگ به فراموشی و نسيان سپرده شد و کشورمان ایران با مشکلات مختلف اقتصادی ، مالی و امنیتی روبرو شد.

اما در پی این اتفاقات مهیب ، در سال ۱۳۳۳ نیز مجدداً کارگروهی علمی متشکل از ارگان ها و سازمان های متعدد جهت راه‌اندازی بورس تشکیل شد که تعدادی از آن ها عبارت اند از بانک مرکزی، وزارت بازرگانی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بود. آن‌ها بعد از۱۰ الی۱۲ سال تلاش و تحقیق در سال ۱۳۴۵ موفق شدند قوانین لازم برای تأسیس بورس اوراق بهادار ایران را تدوین کنند. سرانجام پس از تلاش های فراوان و اقدامات عملی مهم ، لایحه مربوط به تأسیس بورس در اردیبهشت همان سال به تصویب مجلس اسلامی رسید و بازار بورس اوراق بهادار کشور رسماً فعالیت خودش را در ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ با دو شرکت نفت پارس و بانک صنعت و معدن آغاز کرد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

انواع سهام
  • انواع سهام کدامند؟

۱_ سهام عادی : رایج ‌ترین و کاربردی ترین برگه اوراق بهادار، سهام عادی است که در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرد ‌.

سهام دارای دو ارزش اسمی و بازاری است. ارزش اسمی در ایران 100 تومان است اما ارزش بازاری همان نرخی است که سهام معامله می‌شود و بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود. فرد خریدار و متقاضی بابت خرید سهام عادی سود ثابت دریافت نخواهد کرد .

۲_ سهام ممتاز(ترکیبی) : سهام ممتاز اوراق بهاداری است که علاوه بر ویژگی‌ ها و آپشن های سهام عادی یکسری مزایای مازاد دیگری هم دارد. این امتیازها باید با تأیید سایر سهام داران در مجمع شرکت تصویب شود. از جمله این مزایا اختصاص یافتن سود ثابت به سهام ممتاز است یا در صورتی که قرار باشد در مجمع سودی تقسیم شود ابتدا سود سهام ممتاز پرداخت می ‌شود و همچنین در صورت انحلال شرکت سهام داران سهام ممتاز زودتر از مابقی سهام داران به حق و حقوقشان می‌رسند .

۳_ حق تقدم سهام : تصور کنید شما 1000 سهم از سهام یک شرکت را تهیه کرده‌اید و به اندازه 1000 سهم مالکیت آن شرکت را برعهده دارید.  شرکت تصمیم می ‌گیرد سرمایه خود را افزایش دهد آن هم از نوع آورده نقدی به همان میزان که سرمایه خود را افزایش می‌دهد مثلا ۶۰ درصد باید برگه سهام جدید منتشر کند. در این صورت بعد از افزایش سرمایه شما 1000 سهم را در اختیار دارید ولی ارزش آن کمتر شده و برای داشتن همان ارزش گذشته و حفظ میزان مالکیت تان در شرکت، به شما حق تقدم خرید برگه سهام جدید آن هم به قیمت اسمی سهام داده می ‌شود.

۴_ سهام جایزه: در برخی اوقات شرکتی از یکی از راه های افزایش سرمایه (محل سود انباشته و یا تجدید ارزیابی دارایی) اقدام به افزایش سرمایه جاری خود می ‌کند. در این شرایط مثلا شما قبل از افزایش سرمایه ۲000 سهم ۶00 تومانی داشتید. پس از افزایش سرمایه به روش ‌های ذکر شده، باید شرکت بسته به میزان افزایش سرمایه برگه سهام صادر کند.

اما باید بدانید که در آن صورت دیگر قیمت هر سهم ۶00 نخواهد بود و مثلا ۳50 تومان می ‌شود. اما برای این که دارایی و سرمایه شما ثابت بماند به شما 1000 سهام عادی دیگر به عنوان جایزه داده می ‌شود. بنابراین سرمایه اولیه شما تغییری نخواهد کرد و فقط میزان سهام تان بیشتر می‌ شود که به آن سهام جایزه می‌ گویند.

۵_ سهام با نام و بی نام : اگر در زمان خرید سهام شرکتی نام مالک آن یا در اصل خریدار آن در ورقه سهم یا در دفتر سهام شرکت، ثبت شده باشد به آن نوع سهام با نام می ‌گویند.  اما اگر اسم فرد ثبت نشود، فقط برگه سهام را به فرد خریدار می ‌دهند. سهام بی نام در مبلغ حامل صادر می‌ شود که البته قابلیت جابجایی و نقل و انتقال دارد. با نام بودن سهام امکان ارتباط بین شرکت و صاحبان سهام را آسان ‌تر می‌کند.

۶_ سهام نقدی و غیر نقدی: اگر در ازای خرید سهام یک شرکت وجه نقد پرداخت کنید سهام نقدی و در صورتی که برای خرید به جای پول نقد از دارایی دیگری از جمله زمین، ملک و غیره استفاده کنید، سهام غیر نقدی می ‌گویند.

● ابزارهای قابل معامله در بورس اوراق بهادار
  • ابزارهای قابل معامله در بورس اوراق بهادار

 علاوه بر سهام، ابزارهای متعدد دیگری همانند اوراق مشارکت، صندوق های سرمایه‌ گذاری قابل معامله، قرارداد های آتی، قرارداد اختیار معامله، اوراق اجاره و اوراق تسهیلات اعطایی بابت خرید مسکن همانند سهام تحت قوانین و مقررات خاص در بازار سرمایه معامله می ‌شوند. آسان بودن دسترسی، سادگی درک مطالب و موارد مهم و رشد های جذاب قیمت موجب شده است که تعداد زیادی از سرمایه گذاران با هدف کسب سود به بازار سرمایه جذب شوند.

این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تولید کننده نرم افزار مالی ، اداری ، بازرگانی ، تولیدی و فروشگاهی تهیه شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up