ارزش سهام مایکروسافت به دلیل نگرانی های ویروس کرونا کاهش یافت

مایکروسافت

ارزش سهام مایکروسافت در معاملات روز چهارشنبه کاهش قابل توجهی داشته است. مایکروسافت اعلام کرد: با توجه به به کاهش ارزش سهام، انتظار نمی رود به درآمدهای پیش بینی شده ی خود مخصوصا در بخش ویندوز برسیم. بسیاری از کارشناسان دلیل کاهش ارزش سهام مایکروسافت و فروش بالای ویندوز را نگرانی هایی که در مورد ویروس کرونا وجود دارند اعلام کردند. هفته گذشته نیز شرکت اپل اعلام کرد که با توجه به تاثیر ویروس کرونا (COUVID-19)، پیش بینی های مالی سه ماهه جاری را نمی توانیم براورده کنیم.در اوایل هفته جاری نیز اچ پی (HP) یکی از بزرگترین فروشندگان رایانه های ویندوزی، اعلام کرد که به روزرسانی رایانه های شرکت ها را به ویندوز در فصل های آینده انجام خواهد شد.

 

مایکروسافت در بیانیه ای اعلام کرد: اگرچه ما تقاضای شدید ویندوز را مطابق با انتظارات خود می بینیم، اما زنجیره تامین با سرعت کمتری به آنچه که ما برای فصل دوم سال جاری پیش می بینی کرده ایم حرکت می کند. در نتیجه، برای سه ماهه سوم مالی سال ۲۰۲۰، انتظار نداریم که به پیش بینی های مالی خود برسیم. همچنین در بخش Personal Computing نیز تحت تاثیر این کاهش می باشد، زیرا فروش دستگاه های ویندوز OEM و سرفیس از آنچه که پیش بینی شده است تاثیر منفی زیادی خواهد داشت.

درآمد مایکروسافت از ویندوز سری OEM از فروش مجوز به سازندگان دستگاه های کامپیوتری حاصل می شود که شامل مجوزهای رایانه های تجاری و غیر تجاری است. درآمد حاصل از مجوز کامپیوترهای تجاری ۴۰ درصد از درآمد بخش ویندوز را شامل می شود، در حالی که درآند حاصل از مجوزهای مربوط به دستگاه های غیر تجاری حدود ۲۰ درصد از کل درآمد ویندوز را تشکیل می دهد. همچنین پیش بینی می شود به دلیل نگرانی های ویروس کرونا که سلامتی مردم جهان را تهدید می کند، مایکروسافت در بخش ویندوز ۱٫۷۵ تا ۱۱٫۱۵ میلیارد دلار خسارت مالی داشته باشد. مایکروسافت پیش بینی جدیدی را منتشر نکرده است و اعلام کرد که پیش بینی های مربوط به سه ماهه ی سوم مالی که در ۳۱ ماه مارس به پایان می رسد ، پابرجا خواهد بود.

با این حال، مایکروسافت در بخش Personal Computing حدود ۳۶ درصد از کل درآمد و ۳۰ درصد از درآمد عملیاتی را برای سه ماهه دوم مالی  به خود اختصاص داده است که علاوه بر ویندوز و سرفیس، شامل لوازم جانبی کامپیوتر، بازی، جستجوو تبلیغات MSN نیز می شود.

اما کاهش درآمد مایکروسافت روی دیگر شرکت ها نیز تاثیر گذاشته است، شرکت اینتل که تراشه های رایانه های ویندوزی مایکروسافت را تامین می کند، کاهش ۱ درصدی را در معاملات سهام خود داشته است. همچنین شرکت دل نیز با کاهش ارزش سهام ۱ درصدی همراه بوده است. سهام مایکروسافت در هفته ی گذشته به میزان ۴٫۷ درصد کاهش داشته است.

منبع cnbc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up