دانشمندان به کمک قانون مور آمدند و تولید پردازنده با ترانزیستور دو بعدی ممکن می شود

تولید پردازنده با ترانزیستور دو بعدی ممکن می شود

تولید پردازنده 2 بعدی ممکن می شود

محققان سه چالش فنی بسیار دشوار را حل کرده‌اند که به طور موثری مانع از تحقق پتانسیل نشان‌داده‌شده توسط مواد نیمه‌رسانای دوبعدی می‌شد، یک عنصر کلیدی برای ایجاد ترانزیستورهای جدید با ضخامت اتم که می‌توانند قانون مور را زنده نگه دارند. به لطف کار تیمی  محققان، اکنون به نظر می رسد که تولید مواد دو بعدی با کیفیت بالا در مقیاس تجاری حل شده است. پیشرفت توسعه نیمه هادی ها توسط محدودیت های طبیعی سال هاست که تهدید می شد. این مانع در برابر قانون مور مدتهاست که وجود دارد و دانشمندان آینده نگر در حال تحقیق و توسعه مسیرهای جایگزین برای ارائه راه حلی برای این مانع می باشند.

یکی از محتمل ترین راه های جایگزین برای ادامه دادن صنعت نیمه هادی، جایگزینی سیلیکون با مواد به اصطلاح دو بعدی برای ایجاد ترانزیستورهای دو بعدی است. دانشمندانی که به دقت مواد دوبعدی را بررسی می‌کنند میگوینداین مواد به دلیل برخی از خواصی که دارد می‌تواند بهبودهای قابل توجهی در عملکرد، کارایی و مقیاس‌پذیری را بهبود بخشد و مصرف انرژی را کاهش دهد. برای مثال، گروه تحقیقاتی مؤلفه‌های اینتل (CR) اخیراً 9 مقاله تحقیقاتی ارائه کرده است که برخی از آنها استفاده از مواد دو بعدی جدید را به عنوان راهی برای ساخت پردازنده‌هایی با بیش از یک تریلیون ترانزیستور تا سال 2030 معرفی کرده‌اند.

تصویر ترانزیستور 2 بعدی

گروه بین‌المللی دانشمندان ادعا می‌کنند که اکنون سه چالش حیاتی برای تجاری‌سازی مواد دوبعدی حل شده است و ساخت مواد دوبعدی به شکل تک کریستالی بر روی ویفرهای سیلیکونی امکان‌پذیر است. از مشکلات این چالش، کنترل جنبشی دقیق لایه های مواد دو بعدی و  قابلیت کنترل تعداد لایه ها در مقیاس ویفر بوده است.

می توانید مقاله کامل را برای جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این چالش ها و نحوه حل آنها توسط فرآیندهای ابداع شده توسط این تیم چند نهادی را در اینجا بخوانید. این کار در مقاله ای با عنوان “رشد مواد دوبعدی تک کریستالی غیر همبسته با محدودیت هندسی” و توسط مجله نیچر منتشر شده است به طور کامل شرح داده شده است.

سانگ هون بائه، یکی از رهبران پروژه، و استاد مهندسی مکانیک و علم مواد در دانشکده مهندسی مک کلوی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید تحقیقات او و تیمی از محققین می تواند صنعت تراشه را متحول کند. بائه در ادامه توضیح داد: «ما معتقدیم که روش رشد محدود ما می‌تواند تمام یافته‌های بزرگ در فیزیک مواد دو بعدی را با اجازه ساختن پیوندهای ناهمگون لایه به لایه یک دامنه در مقیاس ویفر، به سطح تجاری‌سازی برساند. “دستاورد ما پایه ای قوی برای مواد 2 بعدی ایجاد می کند تا در تنظیمات صنعتی قرار گیرند.”

مانند تمام تحقیقات با این ماهیت، ممکن است سال ها طول بکشد تا مواد دو بعدی را در کاربردهای عملی مورد استفاده قرار دهیم. با این حال، شرکت هایی مانند اینتل و سامسونگ عمیقاً در این پروژه مشارکت دارند و این واقعیت که اینتل در حال حاضر ترانزیستورهای دوبعدی Gate All Around (GAA) را در  تحقیقاتی خود دارد.

منبع tomshardware

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up