گوگل و سیگیت از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای پیش بینی خرابی هارد دیسک استفاده می کنند

بسیاری از ما تجربه خرابی هارد دیسک را داشته ایم و هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد. اما با توجه به گزارشی که در هفته های گذشته منتشر شد، حافظه های ذخیره سازی SSD از هارد دیسک مقاوم تر هستند؛ اما هارد دیسک ها ظرفیت بیشتری را نسبت به حافظه های SSD ارائه می دهند. سرویس گوگل کلاد (Google Cloud) با توجه به اینکه از حجم بسیار زیادی از داده ها نگه داری می کند، موضوع خرابی هارد دیسک ها برای این سرویس بسیار با اهمیت می باشد. با توجه به اینکه خرابی هارد دیسک ها قابل پیش بینی نمی باشند ممکن است مشکلات بسیاری در محصولات و خدمات این شرکت به وجود آورد. در روش انسانی برای تشخیص خرابی هارد دیسک ها، فرایند بسیار وقت گیر و پیچیده ای می باشد و باید به صفحات فیزیکی هارد دسترسی داشته باشند.

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده است، گوگل و سیگیت در تلاش هستند تا با استفاده هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای پیش بینی اینکه چه زمانی ممکن است درایوهای دیسک سخت دچار خرابی شوند، که متخصصان برای تشخیص خرابی و سرویس وارد عمل شوند.گوگل کلاد با توجه به سرویسی که ارائه می دهد از تعداد بسیار زیادی هارد دیسک استفاده می کند که همگی در خطر خرابی هستند و باید زمان خرابی آن ها پیش بینی شوند. این حجم از داده ای که سرویس گوگل کلاد در اختیار دارد بسیار با ارزش می باشند. با استفاده از مدل یادگیری ماشین می تواند احتمال خرابی هارد درایوها را پیش بینی کرد و از نابودی اطلاعات جلوگیری کرد.

شرکت های گوگل و سیگیت از مدل یادگیری ماشین برای پیش بینی خرابی هارد دیسک ها آزمایش کرده اند. در این آزمایش از یک مدل مبتنی جدول یادگیری ماشین به نام AutoML و مدل دیگری که به صورت کاملا سفارشی برای این پروژه توسعه داده شده بود، استفاده کردند. در پیش بینی خرابی مدل اول با دقت بالای 98 درصد و فراخوانی 35 درصد ثبت شد و در مدل دوم پیش بینی 70 الی 80 درصدی و فراخوانی 20 الی 25 درصدی به ثبت رسید که مدل اول عملکرد بهتری را داشته است. با توجه به نتیجه ای که در این آزمایش به دست آمده است، مدل AutoML گزینه بهتری برای پیش بینی خرابی های هارد دیسک ها می باشد. گوگل اعلام کرده است این سیستم از هوش مصنوعی را برای تمامی هارد دیسک های شرکت سیگیت گسترش خواهد داد.

منبع tomshardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up