گوگل برای شناسایی سایت های تقلبی و فیشینگ، نمایش نام دامنه را به جای URL در کروم آزمایش می کند

گوگل کروم

گوگل در حال آزمایش قابلیت جدیدی در مرورگر محبوب کروم (Chrome) به نام نمایش آدرس سایت ها می باشد. مرورگر کروم در این قابلیت جدید به جای نمایش آدرس کامل سایت ها، فقط نام دامنه را به کاربر نمایش می دهد. این ویژگی در نسخه جدید منتشر شده کروم ۸۶ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و گوگل امیدوار است با استفاده از این قابلیت کاربران را در برابر حملات فیشینگ و کلاهبرداری های اینترنتی محافظت کند.

نام دامنه و آدرس ها از ابتدایی ترین مسائل امنیتی وب می باشند که به مدیران سایت ها نشان می دهد کدام کاربر در چه مکانی از وب سایت آنلاین می باشد. گاهی اوقات می توان آدرس های وب را برای گمراهی و کلاهبرداری از کاربران تغییر داد. هکرها و کلاهبرداران اینترنتی وب سایت های جعلی را ایجاد می کنند و با تغییر جزئی در آدرس های اینترنتی اصلی مانند (twitter.com)، زیر دامنه های نا آشنا (yourbank.sign-in.info) یا دامنه های (safe-gmail.com) سایت هایی با آدرس های تقلبی ایجاد می کنند. کاربران بدون اینکه نام آدرس های سایت را با دقت بخوانند وارد سایت های تقلبی می شوند و فکر می کنند متعلق به شرکت های قانونی هستند و در این سایت های تقلبی به راحتی اطلاعات بانکی خود را افشا می کنند.

برخی از مرورگرها مانند سافاری فقط نام دامنه آدرس وب سایت را در نوار آدرس نمایش می دهند تا آدرس تمیزتر و ساده تر به نظر برسند و همچنین آدرس های تقلبی به راحتی شناسایی شوند. کاربران با این تغییر به راحتی می توانند آدرس های تقلبی را شناسایی کنند، مثلا اگر به جای آدرس facebook.com آدرس facebook.com.money.biz.scam.inc نمایش داده شود به راحتی می توانید آدرس تقلبی را شناسایی کنید.

گوگل اعلام کرد که ویژگی جدید فقط برای نام دامنه در زیر مجموعه ی تصادفی کاربران در نسخه کروم ۸۶ نشان داده خواهد شد. گوگل قصد دارد با این تغییر به کاربران کمک کند سایت های تقلبی را تشخیص دهند و آن ها را از فیشینگ و کلاهبرداری های اینترنتی محافظت کند. اگر کلاهبرداری های اینترنتی با استفاده از این ویژگی کاهش یابد، احتمالا گوگل این ویژگی را به صورت دائمی در مرورگر محبوب کروم اضافه کند.

اگر این قابلیت جدید را آزمایش نکرده اید و می خواهید این قابلیت را آزمایش کنید، می توانید نسخه کروم ۸۶ را از طریق کانال های dev مرورگر کرومرا دوباره دانلود و راه اندازی کنید. برای فعال سازی این قابلیت باید پرچمهای # omnibox-ui-eşkere–state-url-path-query-and-ref-on-hover و # omnibox-ui فعال کنید. پیش بینی شده است نسخه کروم ۸۶ تا پایان ماه اکتبر منتشر شود.

منبع theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up