کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟
  • کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی ، عددی است 12 رقمی که برای شناسایی یک واحد اقتصادی از آن استفاده می شود. اما کد اقتصادی اندکی با کد ملی شباهت دارند ، ولی برای یک واحد اقتصادی و همچنین شرکت ها صادر می ‌شود. اگر در اینجا برای تان ابهام داشت که کد اقتصادی شرکت چیست ، باید این تعریف را بیان کرد که این کد ، یک عدد منحصر به فرد و خاص و فقط مخصوص شخص دریافت کننده است ‌. به عبارتی دیگر ،این کد برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحد های اقتصادی تفاوت دارد.

لازم به ذکر است که کد اقتصادی ، از جانب اداره امور مالیاتی که یکی از زیر مجموعه های اداره امور اقتصادی و دارایی هست صادر و به یک کسب و کار ارائه می ‌شود. اداره امور مالیاتی در اقصی نقاط کشور ، اشخاص حقیقی و حقوقی را با کد اقتصادی شناسایی می کند. در کتب و مراکز علمی ، به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم گفته می شود. بنابراین امکان دارد در مواردی موجب ایجاد سوال و ابهام برای کاربران و افراد جویای علم شود که شماره اقتصادی چیست و چه تفاوتی با کد اقتصادی دارد. پاسخی که در این مواقع شایان ذکر است ، هر شرکت به یک شماره اقتصادی یا یک (کد اقتصادی مخصوص به خود) نیاز دارد. شماره اقتصادی ، نشان دهنده نحوه عملکرد یک واحد اقتصادی و اقدامات و مجموعه فعالیت های آن می باشد  . فعالیت هایی همچون خدمات یا خرید و فروش که در قرارداد ها و فاکتورهای مستند شده معین می‌ باشد ‌.

  • چگونه کد اقتصادی دریافت کنیم ؟

همان طور که در متن فوق بیان کردیم ، کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقوقی که مشمول قانون مالیات های مستقیم در زمینه فروش کالا یا خدمات (صادرات و واردات)هستند لازم و ضروری می باشد. زیرا برای شرکت در مناقصات و مزایدات خصوصی و دولتی، تنظیم و صدور فاکتور، تسلیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند ، الزامی است . این کد اقتصادی را با مراجعه به اداره امور مالیاتی و ارائه اطلاعات لازم می توانید دریافت کنید . این کد همانند شناسه ملی شرکت ها، ویژگی های مخصوصی دارد ‌.

بعضی از افراد از ارائه مدارک و فاکتورها و صورت حساب های خود با کد اقتصادی اجتناب می کنند و یا در مواردی اطلاعات غیر واقعی ارائه می کنند ، باید توجه داشته باشند که علاوه بر جریمه پیگرد قانونی سنگین هم دارد. در صورتی که نسبت به افتتاح شرکتی اقدام کردید ، دو ماه برای دریافت کد اقتصادی ، مهلت دارید. بنا به هر دلیلی اگر هیچگونه فعالیت و کار عملی هم ندارید، باز هم می‌بایست به اداره امور مالیاتی در نزدیکی محل کارگاه یا شرکت رجوع و پرونده مالیاتی تشکیل داده اما هیچ ضرورتی برای دریافت کد اقتصادی ندارید. جهت دریافت کد اقتصادی ، ابتدا باید مرحله پیش ثبت نام را در سامانه tax.gov.ir انجام داد و مدارک را به صورت اینترنتی، در سامانه بارگذاری نمایند . انجام برخی از فعالیت ‌ها ، به کد اقتصادی نیازی ندارد .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

دریاقت کد اقتصادی
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی :

1_ دریافت دفترچه مشخصات و تکمیل و ارائه آن ها (واحد اطلاعات و خدمات امور دارائی)

2_ دریافت فرم های مربوطه و پر کردن آن ها (واحد ثبت و پیگیری امور دارائی)

3_ کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه‌ی اعضای هیئت مدیره

4_ کپی آگهی تاسیس و ایجاد شرکت و تغییرات ثبتی (2 نسخه)

5_ کپی اساسنامه اصلی شرکت

6_ کپی از اظهارنامه مالیاتی شرکت (و یا شرکت نامه و تقاضا نامه در شرکت ‌های غیر سهامی)

7_ کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات انجام شده در آن

8_ کپی پروانه بهره برداری و یا مجوز تاسیس شرکت (در صورت موجود بودن)

9_ کپی سند مالکیت محل اقامت قانونی شرکت که در آگهی تاسیس ذکر گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره نامه که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.

10_ نامه روند شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه مربوطه

11_ پرداخت مالیات حق تمبر به امور دارائی

  • ضرورت اخذ کد اقتصادی

گرفتن و داشتن کد اقتصادی برای یک تاجر، شرکت ها و مؤسسات از اصلی ترین و مهم ترین وظایف و تکالیف آن ها می باشد. به این دلیل که در زمان انعقاد قرارداد های مهم تجاری و اقتصادی گرفتن و در دست داشتن کارت بازرگانی، رقابت و جایگاه شرکت با دیگر شرکت ها، همکاری در مناقصات و بعضی از جلسات علمی مربوط به شغل و حرفه ای و همچنین در مواردی که از تمام این موارد مهم تر است ، در زمان تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی، داشتن کد اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بخاطر این که کد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است ، در این مطلب از سایت علاوه بر تعریفی که از این کد ارائه داده ایم، شما را با اهمیت و ضرورت داشتن کد اقتصادی نیز آشنا می کنیم. بنابراین تا انتها از مطالب بهره مند شوید و نکات را به خاطر بسپارید .

کاربرد کد اقتصادی
  • کد اقتصادی چه کاربردی دارد ؟

در حال حاضر ، برای انجام انواع و اقسام از فعالیت های تجاری و اقتصادی، کد اقتصادی یکی از ملزومات اساسی فعالیت شما در این عرصه می باشد. شماره یا کد اقتصادی به خودی خود ، دارای مجوز فعالیت و اعتبار فعالیت اقتصادی می باشند. صدور و ارائه این کد به افراد متقاضی و درخواست دهنده ، توسط اداره مالیات با در نظر گرفتن هدف همگام سازی کسب و کارهای کشور بوده است. بنابراین با برآورد یک نسبت کلی، همه ی فعالیت های اقتصادی شما به وسیله این کد کاربردی انجام خواهد شد. در توضیحات فوق چند نمونه از کاربرد آن را در قالب مثال ذکر کردیم ، اما جهت یاد آوری چند مثال دیگر بیان خواهیم کرد ، برای ارتباط گرفتن با اداره امور مالیاتی کشور، نهاد های مهم و شرکت ها، اداره جات ، واردات و صادرات محصولات ، افراد ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند. در متن زیر به تعدادی از مزایای کد اقتصادی اشاره می کنیم :

  • عقد قرارداد های تجاری :

  • همه ی اشخاص حقیقی و حقوقی جهت عقد قرار داد های تجاری باید نسبت به ارائه کد اقتصادی اقدام کنند . بدون الصاق این کد، قرارداد انجام شده رسمیت قانونی اندکی داشته و یا در برخی موارد ندارد، و این امر نیز بر خلاف قانون مالیاتی خواهد بود.
  • مشارکت در مناقصه و مزایده ها : از اقداماتی که برای اشخاص حقوقی بسیار مهم و حائز اهمیت است شرکت در مناقصه ها و مزایده ها می باشد . اشخاص حقوقی پس از مقاصد مهم و سود آور شرکت پس از تاسیس، حضور در مناقصه ها و مزایده های دولتی می باشد. همکاری و مشارکت با هر کدام از ارگان های دولتی بدون ارائه کد اقتصادی امکان پذیر نمی باشد.
  • دریافت کارت بازرگانی و انجام صادرات و واردات : از اولین مراحل ابتدایی جهت دریافت کارت بازرگانی و انجام فعالیت های وارداتی و صادراتی در کشور، داشتن کد اقتصادی است. بعد از ثبت کد اقتصادی و مالیاتی خود قادر خواهید بود از راه نهاد مربوطه اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید.
  • اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده : پس از ارائه هر کدام از موارد فوق الذکر بالا در سامانه مالیاتی ، نیاز به ارائه کد اقتصادی مخصوص به خود دارید.
  • صدور فاکتور رسمی و ثبت قرارداد ها و تکمیل دفاتر : صدور فاکتور رسمی و قانونی کردن قرارداد ها بدون ثبت کد اقتصادی امکان پذیر نمی باشد.

مدیریت و کنترل دفاتر موجود، فاکتورها و صورت حساب ها:

به طور کلی رسیدگی به همه ی امورات در اداره‌ی امور مالیاتی از جمله پیگیری و بررسی دفاتر پلمب شده ، فاکتورهای رسمی و قرارداد ها توسط کد اقتصادی انجام می گردد. بدون کد اقتصادی مجموعه فعالیت های شما در سامانه امور مالیاتی کشور قابل شناسایی و ردیابی نخواهد بود.

  • الزام افتتاح و ایجاد حساب بانکی برای اشخاص حقوقی :

  • برای درج کردن و ثبت درآمد و داشتن حساب بانکی ریالی و همچنین افتتاح حساب ارزی با مالکیت حقوقی نیاز به کد اقتصادی مخصوص به خود دارید.
  • بهره گیری از معافیت های قانونی مالیاتی :

  • اداره امور مالیاتی کشور هر ساله معافیت هایی را برای مشاغل و کسب و کار های مختلف تصویب می نماید. این معافیت ها منجر به منفعت مشاغل و کسب و کار ها می شود و به کسب و کار آن ها رونق می بخشد . در صورت عدم دریافت کد اقتصادی ، کسب و کار شامل این معافیت ها نخواهد شد.
  • جلوگیری از مشکلات مالیاتی: فعالیت و اقدامات هر کسب و کار بر اساس قوانین مخصوصی صورت می گیرد. بدون داشتن کد اقتصادی و پیروی از این قوانین امکان دارد اختلالاتی از قبیل موانع مالیاتی و کاری پیش بینی نشده ای رخ دهد.

کد اقتصادی بیانگر حضور شما در فضای کسب و کاری تجاری و اقتصادی کشور ایران است. اغلب فعالیت های واحد اقتصادی از جمله ارسال لیست حقوق و دستمزد، دریافت گواهی ارزش افزوده ، انجام فعالیت های تجاری و غیره نیازمند کد اقتصادی است. با استناد به انجام برخی اقدامات ، استفاده از کد اقتصادی احتمالاً به زودی همه‌ی فعالیت های اقتصادی هر یک از فعالین حوزه کاری به داشتن این کد وابسته شود. این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا(تولید کننده نرم افزار حسابداری مالی ، اداری ، بازرگانی، تولیدی و…) تهیه شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up