وظایف حسابدار چیست؟ مسئولیت حسابدار و وظایف کارفرما

وظایف حسابدار

 مروری جامع بر مزایای حسابداری و استفاده از نرم افزار ها

حسابداری از جمله مشاغلی است که در کنار داشتن مزایای بی شمار و کارآمد دارای تعداد معدودی از نقاط ضعف هم می باشد. مزایا و معایب در کنار یکدیگر از جمله عوامل مهم و زمینه ساز یک شغل یا حرفه موفق می باشند ، و اما نکته مهم اینجاست که وجود این مزایا و معایب دلیلی بر خوب یا بد بودن حسابداری نیست ! بلکه لازم است با در نظر گرفتن این عوامل و شناسایی دقیق آن ها در کنار شرایط افراد یک مبنای محاسباتی کاربردی را برآورد کرد تا دریافت که آیا فرد مورد نظر برای این شغل مناسب است یا خیر . به عنوان مثال خرید یک میز اداری جدید را در نظر بگیرید. برخی از اشخاص در هنگام انتخاب میز اداری به توانایی و استحکام یک میز خوب اهمیت میدهند در صورتی که عده ای دیگر به دنبال قیمت ارزان و زیبایی یک میز هستند. بنابراین نمیتوان یک میز اداری را خوب و دیگری را بد تلقی کنیم ، بلکه هر میز با توجه به نیازها و سلایق افراد مختلف تولید شده است . اشخاص میزی را انتخاب می‌ کنند که با شرایط کاری و عملیاتی شرکت و یا سازمان خود سازگارتر است. پس برای ورود به رشته محاسباتی / عملیاتی حسابداری و انجام فعالیت در این حرفه پر درآمد ، نیازمند شناخت کافی در خصوص مزایا و معایب و شرایط کلی آن و سپس انتخاب صحیح است که آیا این شغل برای شما مطلوب است یا خیر.

• در رشته حسابداری مسیر فعالیتی شما به طور کامل و صریح روشن است ، به این معنا که :
یک دانشجو یا هنرجوی محصل در رشته حسابداری ، ادراک کامل بر این موضوع دارد که مسیر حسابداری بسیار واضح تر از شغل های دیگر است. به طور مثال اگر شما یا یک فردی در شرکتی که در حوزه فروش دوچرخه فعالیت دارد استخدام شوید یا یک شرکت فروش محصولات لبنی ، کار شما باهم تفاوتی نمی کند و مسیر رو به جلو شما استخدام در یکی از شرکت های موجود است که نیاز به یک حسابدار دارد و حسابداری با شغل های دیگر مثل مهندسی کامپیوتر و یا مترجمی زبان نیست که آینده شغلی نامعلومی داشته باشند.

• دومین مزایا از مزایای مطلوب حسابداری پایداری ، وسیع بودن و برخورداری از ویژگی گسترش یافتن است،به این معنا که :
رشته حسابداری شغلی نیست که در مدت زمان بسیار اندکی در مکانی استخدام و مشغول به کار شوید و بعد از آن مدت اخراج شوید. از عمده مزایای این شغل که بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته ، این است که شما در یک بازه زمانی بسیار طولانی استخدام خواهید شد ، چون استخدام یک حسابدار جدید که با روند کاری شرکت آشنا شود و با دیگر حسابداران بتواند ارتباطی دوستانه و اجتماعی برقرار کند طولانی و دارای هزینه های بیشتری است. همچنین همه‌ی ارگان ها ، نهاد ها ، سازمان ها و یا شرکت ها در زمینه های متعدد به یک حسابدار یا یک تیم حسابداری کاربلد نیاز دارند. به همین علت با گسترش یک شرکت شغل و درآمد شما نیز ارتقاء می یابد و رشد می کند . آینده و دور نمای شغل حسابداری بسیار درخشان است و شرکت ها به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مسائلی همچون مالیات به یک حسابدار خبره نیازمند هستند و این نیاز با پیچیده شدن کسب و کارها و قوانین کشورها بیشتر و بیشتر می‌شود.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

کارهایی که حسابدار انجام می دهد

• از دیگر مزایای بسیار فراگیر که در این حوزه وجود دارد این است که ، قابلیت رشد شما زیاد است :

پس از فارغ‌التحصیلی و به پایان رسیدن دوره تحصیل ،شما باید به عنوان یک حسابدار ساده یا کمک حسابدار در موسسات مالی و یا شرکت ها مشغول به کار شوید اما به هیچ وجه نا امید نشوید چون پتانسیل رشد در کار شما بسیار زیاد است. در حین کار شما از حسابداران دیگر میتوانید تجربه های بسیار خوبی کسب کنید و سطح علمی عملی خود را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین مقالات بیشتری در مورد کار خودتان مطالعه کنید و از خواندن کتاب ها غافل نشوید . اگر واقعاً علاقمند به پیشرفت در کار خودتان هستید ، مطمئن باشید که رشد و ترقی چشمگیری خواهید کرد و می‌ توانید به یک حسابدار حرفه ای و ماهر تبدیل شوید.

• در نهایت تمام چیزی که افراد از یک شغل خوب می طلبند ، درآمد عالی است !

همانند تمامی افراد شما نیز به دنبال یک شغل برای تامین مخارج خود و خانواده تان هستید ؛ بنابراین درآمد یک شغل ، یکی از سازنده ترین و مهم ترین موضوعات کسی و کار ها است که باید بررسی شود. اکثر حسابدار ها در شرکت های خصوصی و دولتی استخدام می شوند و از مزایای بیمه ، اضافه کار و غیره برخوردار هستند. همچنین پتانسیل حسابداری برای دریافت پروژه های خارج از ساعت کاری و همچنین آموزش حسابداری به افراد علاقمند ، تدریس در مدارس و دانشگاه ها از مزیت های این شغل فوق العاده است که افزون بر ارتقاء جایگاه خودتان در سازمان قادر هستید با روش های مذکور درآمد خودتان را از راه های مختلف دیگر نیز افزایش دهید.
• می ‌توانید هر مکانی که بخواهید کار کنید :
با کسب علم و دانش مطالب تئوری حسابداری و داشتن استعداد و مهارت کافی ،اغلب شرکت های بزرگ و کوچک به شما نیاز خواهند داشت و این شما هستید که قدرت انتخاب کردن دارید ! که کجا میخواهید کار کنید ؟ در کلان شهری مثل تهران یا در یک روستای کوچک . در غرب ایران یا شرق فرقی نمیکند در همه جا شرکت های انبوهی وجود دارند که باید حسابدار خبره ای مثل شما داشته باشند. البته اگر مهارت لازم را داشته باشید !

• کسب و کار خودتان را استارت بزنید و در پی کارفرما شدن تلاش کنید :

از علاقمندی های همه افراد این است که کسب و کار و حرفه خودشان را راه اندازی کند و برای خودشان کار کند اما در بسیاری از مشاغل این مزیت وجود ندارد. به طور مثال یک خلبان نمیتواند ایرلاین خودش را تاسیس کند. اما یک حسابدار قادر است موسسه مالی/ حسابداری تاسیس کند و علاوه بر آن دیگر حسابداران را استخدام کند و یک مجموعه متشکل از حسابداران ماهر را راه اندازی کند و یا اینکه یک آموزشگاه حسابداری ایجاد کند. البته این به شما ، تلاش و اراده محکم تان بر میگردد ! که آیا روحیه کارآفرینی دارید یا خیر . به این دلیل که مدیریت و کار آفرین شدن بر خلاف استخدام یک روحیه قوی و ریسک پذیر میخواهد چون احتمال شکست در این کار خیلی بیشتر از استخدام است.

و اما مبحث نرم افزار حسابداری؛ همانطور که در مطالب پیشین در خصوص آن مفصل توضیح داده ایم و به خاطر دارید در این مطلب از سایت هم تصمیم بر آن است که مروری کوتاه بر این مسئله کاری مهم داشته باشیم . نرم افزار حسابداری برای مشاغل کوچک و بزرگ به عنوان یک عامل پیشرفته و بروز ، رشد و ترقی های زیادی داشته است زیرا افراد بیشتری در مسیر کارآفرینی قرار می گیرند. صرفه جویی در زمان، دریافت گزارش های مالی کلیدی در اسرع وقت، همگام سازی داده های مالی، ارتقا دقت داده ها، دریافت صورت های مالی حرفه ای، ایجاد صورت های حقوق و دستمزد، تشکیل پرونده های مالیاتی و کاهش خطاهای حسابداری از مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری به شمار می رود. استفاده از نرم افزار حسابداری خطای انسانی را کاهش می دهد و به شما این قابلیت را می دهد و کمک می کند تا با داده دقیق و حرفه ای به متقاضیان پاسخ دهید. نرم افزار حسابداری قابلیت ثبت و دسته بندی تراکنش های مالی را دارد. می تواند در پرداخت قبوض، ارسال فاکتورهای مشتری، مدیریت حقوق و دستمزد و اجرای گزارش های استاندارد به شما به طور مستقیم کمک کنند.

وظایف کارفرما

● مسئولیت ها و وظایف کارفرما

در زمان به وجود آمدن هر گونه مشکل در حین کار و ایجاد هرگونه مشکل برای کارفرما یا شخص ثالث مسئولیت آن با کارفرما می‌باشد.
قراردادهای پورسانتی : تمامی قراردادهای پورسانتی، درصدی و غیره در صورتی که قرارداد به درستی نوشته شود مشمول قانون کار می ‌شوند. فقط در صورتی می ‌توانید شخص را از شمول قانون خارج کنید که به جزء به جزء موارد قرارداد آگاه بوده و در قرارداد از بندی استفاده کنید که بتواند فرد را از شمول قانون خارج کند.
نحوه محاسبه مزایای پایان سال این افراد به چه صورت می ‌باشد؟ متوسط 90روز آخر. به این شکل که میانگین 90روز آخر کارگر را مورد محاسبه قرار داده و حق و حقوق آن را دریافت می‌ کنند.شایان ذکر است که یکی از مهم ‌ترین مواردی که کارفرمایان برای پایبند کردن کارگر به بنگاه اقتصادی باید به آن توجه کنند، تأمین کردن روحیه شکست ناپذیری وی از طریق روحیه و انگیزه می باشد. مدیران موفق کسانی هستند که کار گروهی در شرکت و بنگاه اقتصادی خود داشته باشند.
رعایت تمرکز و دقت در اجرای کار: کارگر لازم است به جد در اجرای کارهای خود دقت داشته باشد هر نوع قصور که در آئین نامه ذکر شود که قصور انجام گرفته شود کارفرما می تواند کارگر مربوطه را از کار عزل کند.
رعایت آئین نامه انضباطی : یکی از مهم ترین موارد ورود به هر موسسه یا شرکتی تکمیل فرم درخواست آین نامه از سمت شرکت می‌باشد.
مراعات امانت : بر اساس ماده‌ی ۴۵ و46 قانون کار کارفرما تحت هیچ شرایطی حق کسر حقوق از کارگر خود را ندارد.عدم تعهد مالی و کاری کارگر در قبال تعهدات بنگاه اقتصادی کارفرما : کارگر در سود یا زیان شرکت هیچ دخالتی ندارد و در مقابل کارگر حق ندارد بدون هماهنگی کارفرما با کسی قرار داد عقد کند.

● مسئولیت ها و وظایف کارگر

تنها عاملی که به موجب آن یک رابطه کاری میان کارگر و کارفرما صورت می گیرد ، تنظیم قرارداد است . این قرار داد کاری با توجه به شرایط و تعهداتی که در آن درج می شود ، کارگر را در مقابل فعالیتی که انجام می دهد تضمین می کند . بر اساس قرار داد مکتوبه ، کارگر موظف است روزی ۸ ساعت بدون هر گونه غیبت و بی نظمی کار خود را انجام دهد و در مقابل آن حقوق و دستمزد دریافت کند . کارگر موظف است در همان قسمتی‌ که به او در قرارداد متذکر شده اند کار کند و خلاف قوانین و آئین نامه های شرکت عمل نکند .

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up