هزینه یابی استاندارد چیست؟

هزینه یابی استاندارد

آشنایی و مرور مفاهیم حسابداری صنعتی

در حسابداری صنعتی برای استفاده بهینه از منابع ، از روش های هزینه یابی برای محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات استفاده می‌ شوند. سیستم های هزینه یابی شامل سیستم هزینه یابی سفارش کار و سیستم هزینه یابی مرحله ای می باشد. همانطور که می‌ دانید روش های هزینه یابی که برای اجرای سیستم های هزینه یابی مورد استفاده قرار می گیرد شامل روش های هزینه یابی واقعی، هزینه یابی نرمال و هزینه یابی استاندارد است. شایان ذکر است که حسابداری صنعتی از مهم ترین و سخت ترین شاخه های رشته پر کاربرد حسابداری تلقی می شود که در مسائل زیر مورد استفاده قرار می گیرد : جمع آوری داده ها و اطلاعات مربوط به عوامل هزینه ، محاسبه بهای تمام شده خدمات تولیدات و محصولات ، تجزیه و تحلیل گزارشات و بررسی راه های تولید و در نهایت بیان روش های تقلیل بهای تمام شده تولیدات می باشد.
حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی سیستمی است که در خصوص حسابداری مالی و مدیریت ، بر اطلاعات و داده های مالی نظارت می‌کند. فرآیند تهیه صورت های مالی، برنامه‌ ریزی، کنترل و تصمیم گیری در مورد مجموعه اطلاعات و داده های مالی از فعالیت‌ هایی است که در حسابداری صنعتی انجام می ‌شود. باید توجه داشته باشید که حسابداری صنعتی یا بهای تمام شده علاوه بر داشتن آپشن های مهم و سخت و وقت گیر ، دارای مزایای بسیاری است از جمله استفاده از حسابداری صنعتی یا بهای تمام شده از جانب مدیران می توان به اعمال کنترل بر هزینه های مواد، دستمزد و هزینه های تولید، تصمیم گیری استاندارد و دقیق در جهت افزایش تولید، بهبود کیفیت تصمیم گیری مدیران اشاره نمود.

از دیگر مزایا و کاربردهای حسابداری صنعتی می توان به استفاده از  نرم افزار بهای تمام شده در شرکت های حمل و نقل، شرکت های هواپیمایی، شرکت های بیمه عمده فروشی ها، تمامی بانک ها، کارخانه ها و صنایع تولیدی، دانشگاه ها و بیمارستان ها اشاره نمود. حسابداری صنعتی با استناد بر گسترده تر شدن روز افزون صنایع مختلف اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در واقع کارخانجات و صنایع مختلف نیاز به حسابدار خبره و حرفه ای جهت پیگیری امورات مختلف مانند امور مالی، امور مالیاتی و موارد دیگر دارند و این مسئله برای صنایع بسیار حیاتی است. حسابداری صنعتی در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و مزایای مختلفی برای صاحبان شرکت ها دارد. حسابداری صنعتی در تحلیل و بررسی عملکرد مشاغل و همچنین به مدیریت و نظارت بر جریان وجه نقد هم کمک می‌کند ، همچنین در پیشبینی بودجه و سرمایه گذاری آینده شرکت نیز تاثیر گذاری به سزایی دارد و از کلاهبرداری و دزدی و سرقت هم جلوگیری می ‌کند.

● از انواع هزینه چه می دانید ؟

در بدو شروع هر کار یا امری و حتی در زمان طراحی بعضی از ایده ها و خلاقیت ها تا اجرای آن ها و حتی بعد از رسیدن به مرحله فروش، به دلیل وجود ویژگی های عینی در کسب و کار ، هزینه های متعدد و بعضا زیادی را برای یک کسب و کار رقم می زند. متداول ‌ترین و بیشترین هزینه‌ هایی که بر کاهش هزینه کایزن تمرکز دارند عبارت اند از:
هزینه‌ های طول زنجیره تامین و کاهش آن‌ها با همکاری تامین کنندگان مختلف طراحی مجدد محصول برای بهره وری بیشتر هزینه کاهش تولید ضایعات و هزینه ‌های قانونی برای ثبت اختراع، علامات تجاری و دیگر تشریفات کاهش هزینه های تولید با صرفه جویی مقیاس هزینه های استخدام و آموزش با انتخاب روش ‌های موثرتر برای استخدام هزینه‌ های بازاریابی، فروش و توزیع هزینه دفع یا دور ریخت محصول .

همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری و مالی

مزایای هزینه یابی استاندارد

● وظایف حسابداری صنعتی چیست ؟

به هر حال می توان بیان کرد که در حسابداری صنعتی منظور از طبقه بندی هزینه ها بر اساس ارتباط آن ها با تولید محصول است. آن چه در حسابداری صنعتی بسیار حائز اهمیت است مدیریت هزینه ها و کاهش آن تا سطح معقول با هدف افزایش سود شرکت است. به این معنا که شاخه ای از حسابداری که وظیفه جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، تلخیص و تسهیم عوامل هزینه، محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را به عهده دارد و در حقیقت همان حسابداری صنعتی یا به اصطلاح حسابداری بهای تمام شده است.
باید توجه داشته باشید که در ادامه مطالب آتی سایت آرپا ، در مورد این که آیا حسابداری صنعتی همان حسابداری بهای تمام شده است هم صحبت خواهیم کرد . مهم ترین وظایف حسابداری صنعتی ، کمک و مشارکت در ایجاد و طرح برنامه ها و بودجه ها ، گردآوری اطلاعات برای مدیریت در تصمیم گیری و قضاوت ها نسبت به انتخاب یک راه حل موجود ایجاد کردن راه ها و روش هایی است که اعمال کنترل را میسر می ‌کند و در صورت کم کردن هزینه ها و تعیین کردن ارزش موجودی به منظور هزینه یابی و قیمت گذاری آن و کنترل در فرصت های مناسب ، و همچنین تعیین هزینه ها و سود برای یک دوره حسابداری جوابگویی به حسابرسان سازمان و مراجع دولتی همکاری و ایجاد هماهنگی لازم با دایره حسابداری مالی سرپرستی کارکنان دوایر حسابداری مالی می باشد.

● هزینه یابی استاندارد چیست ؟

هزینه یابی استاندارد عبارت است از محاسبه بهای تمام شده یک واحد کالا بر مبنای مشخصات مواد اولیه ، دستمزد مستقیم و سربار تولید که بر مبنای استاندارد ها و قوانین معینی تعیین گردیده باشد. هزینه های استاندارد پیش از شروع فعالیت یک دوره مالی تعیین می شود و اطلاعات هزینه های استاندارد می تواند در کارت هزینه استاندارد ثبت و در نهایت با هزینه های واقعی مقایسه و تمامی موارد مغایر و انحرافات مشخص شوند. این نوع هزینه یابی در موسسات تولیدی و تجاری کاربرد بیشتری دارد.
در سیستم هزینه یابی استاندارد ، هزینه های استاندارد ایجاد می شوند. هزینه های استاندارد ، هزینه هایی هستند که  از قبل با دقت تعیین می گردند و هزینه های مورد انتظار برای تولید یک واحد محصول یا انجام خدمات می باشند. هزینه های استاندارد به طور معمول اغلب در شرکت های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه در شرکت های خدماتی نیز می توان از آنها استفاده کرد اما مجددا ذکر می‌کنیم که در هر دو سیستم هزینه یابی سفارش کار و مرحله ای می توان از هزینه های استاندارد استفاده نمود . اصولاً هزینه های استاندارد در ابتدای دوره مالی تعیین می گردد.

انواع هزینه در شرکت

● مزایای سیستم هزینه یابی استاندارد

سیستم هزینه یابی استاندارد از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که عبارت اند از :
نخستین ویژگی این سیستم ، این است که بودجه ها از استاندارد ها جمع آوری می شوند .هزینه های استاندارد، نقاط قوت و ضعف ها را مشخص می کند .هزینه های واقعی را می توان با هزینه یابی استاندارد برای ارزیابی عملکرد مقایسه کرد .تنظیم استاندارد ها لازم است بهترین منابع و روش های استفاده شده را در درون خود داشته باشد و در نتیجه منجر به افزایش کارایی می شود .هزینه یابی استاندارد به عنوان قسمتی از کنترل بازخورد عمل می کند .هزینه یابی استاندارد کمک می کند تا هزینه های تولید را به هر واحد تولیدی اختصاص دهید .فرآیند تنظیم ، بازنگری مجدد و نظارت بر استانداردها ، بازنگری روش ها ، مواد و تکنیک ها را ترغیب می کند تا به کاهش هزینه ها منجر شود .

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up