نبرد حقوقی کوالکام با آرم نشان می دهد که آرم به تراشه سازان مجوز تولید نمی دهد

مجوز arm

آرم و کوالکام در یک نبرد حقوقی پیچیده در دادگاه منطقه ای ایالات متحده بر سر صدور مجوز مالکیت معنوی از فناوری های اختصاصی گرفتار شده اند. اطلاعات اخیر در این پرونده نشان می دهد که ممکن است تغییرات اساسی در نحوه کار آرم با سازندگان تراشه در حال انجام باشد. سندی که توسط کوالکام در دادخواست ارائه شده است، نشان می دهد که آرم به طور چشمگیری مدل کسب و کار خود را تغییر می دهد به طوری که شرکای فعال در تولید سرورها و سایر رایانه ها را مجبور می کند تا مستقیماً از آرم مجوزها را دریافت کنند. به طور معمول، آرم مجوز طرح‌های مختلف بر پایه معماری مرتبط با خود را به سازندگان تراشه‌هایی مانند انودیا یا کوالکام  می‌ فروشد، که به نوبه خود تراشه‌هایی را تولید می‌کنند که سپس به شرکت‌هایی موسوم به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) فروخته می‌شوند که از این تراشه‌ها برای ساخت سرورها و سایر رایانه‌ها و دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در یک ادعای به روز شده کوالکام که در 26 اکتبر علنی شد، کوالکام استدلال می کند که آرم دیگر قصد ندارد مجوز طراحی های واحد پردازش مرکزی (CPU) خود را پس از سال 2024 به کوالکام و سایر شرکت های تراشه تحت قراردادهای مجوز فناوری (TLA) بدهد. در عوض، کوالکام ادعا می‌کند، آرم تنها به طیف وسیعی از سازندگان دستگاه‌ها مجوز می‌دهد. پرنده ای که کوالکام برای دادگاه ارسال کرده است 83 دارد در دادگاه ناحیه ایالات متحده در دلاور ثبت شد. آرم هنوز به طور رسمی به آخرین ادعای متقابل کوالکام پاسخ نداده است، اما  گفت که شکایت کوالکام «پر از اطلاعات نادرستی» است که آرم در هفته‌های آینده در یک پاسخ قانونی رسمی به آن رسیدگی خواهد کرد.

 کوالکام ادعا می کند که آرم به شرکای OEM کوالکام در مورد شرایط مجوز کوالکام دروغ می گوید.  ادعای متقابل نشان می دهد که آرم قصد ندارد GPU های خارجی، NPU یا ISP ها را در SoC های مبتنی بر آرم اجازه دهد. این بدان معناست که قرارداد مجوز سامسونگ با ای ام دی برای GPU یا مدیاتک با Imagination GPU دیگر پس از سال 2024 مجاز نخواهد بود.

کوالکام می گوید سیاست های جدید شرکت آرم خودخواهانه و غیرمسئولانه است . کوالکام استدلال می‌کند که آرم به بازار اعلام می کند که «بی‌ملاحظه و فرصت‌طلبانه عمل می‌کند و توسعه محصولات جدید و نوآورانه را به عنوان یک تاکتیک مذاکره تهدید می‌کند، نه به این دلیل که ادعای مجوز و علامت تجاری معتبری دارد.» علاوه بر این، ادعای متقابل ادعا می کند که Arm به دروغ به یک مشتری قدیمی کوالکام گفته است که «مگر اینکه مجوز مستقیم جدیدی از آرم را بپذیرند که براساس آن حق امتیاز فروش محصولات OEM را بپردازند، از سال 2025 نمی توانند تراشه های سازگار با آرم را دریافت کنند. آرم همچنین حداقل یکی از شرکای تجاری ما را تهدید کرده است که اگر با شرایط جدید همکاری نکند، آرم به جای آن مجوز رقبای بزرگ را صادر می کند.

جک گلد، تحلیلگر J. Gold Associates می‌گوید: «اگر آرم رویکرد جدیدی را که کوالکام در ادعای متقابل خود ادعا می‌کند دنبال کند، در درازمدت واقعاً با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد. مجوزهای فناوری که به شرکت تراشه‌هایی مانند کوالکام اجازه می‌دهد از مجوز اصلاح‌شده آرم استفاده کند، در قلب بسیاری از طراحی‌ها قرار دارد، نه فقط در مورد کوالکام. اگر آرم می‌گوید شما فقط می‌توانید از مجوز کامل و بدون تغییر ما در تراشه‌های خود استفاده کنید و تغییراتی ایجاد نکنید، هیچ یک از شرکت‌های تراشه مزیت رقابتی نخواهند داشت. بدیهی است که این یک موضع دیوانه کننده است…”.

منبع fierceelectronics

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up