مالیات بر عملکرد

مالیات بر عملکرد چیست؟

مالیات بر عملکرد چیست؟

پرداخت مالیات در چارچوب یک نظام مالیاتی منصف و مطلوب از جمله مصادیق بلوغ فرهنگی ملت و دولتی است که عزم خود را برای گام نهادن در مسیر رشد و تعالی جزم کرده است . امروزه تقریباً در همه جای دنیا، شهروندان جوامع مختلف می دانند که چرا مالیات پرداخت می کنند و پذیرفته اند که اگر در زندگی روزمره خود خدمتی دریافت می کنند ، باید هزینه اش را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم پرداخت کنند .

اهمیت مالیات

برای همه شرکت ها، دقت و توجه به نکات حسابداری بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا در صورت بی توجهی و اشتباه جرائم سنگینی را برای کارفرما (موسس شرکت ، مدیریت )  بر جای می گذارد. هر شرکتی بر اساس کاری که انجام می دهد و سود و زیانی که دریافت می کند، موظف به پرداخت مالیات به اداره امور مالیات می باشد. و مدیران باید با استفاده از یک نرم افزار حسابداری مناسب از روش محاسبه میزان مالیات اطلاعات کافی و مناسب را داشته باشند.

در حقیقت ، مالیات یکی از اساسی ترین مباحث در بین حسابداران و حسابرسان می باشد. حتی زمانی که حسابداران در یک گردهمایی یا جلسه‌ای دور هم جمع می شوند، اولین سؤالی که به ذهنشان می رسد و از یکدیگر می‌پرسند در زمینه میزان مالیات، اظهارنامه و اظهارنامه ارزش‌ افزوده سازمان هایی است که در آن‌ها مشغول به کار هستند.

حسابداران در این جلساتی که تشکیل می‌شود، اطلاعات گوناگون و مختلفی را با یکدیگر مبادله می کنند. و این یکی از راه‌ هایی است که از طریق پرسش و پاسخ می توان در زمینه کارهایی که در آن شرکت‌ها انجام می دهند، اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

مالیات چیست ؟

مالیات ، قسمتی از درآمد های دولت به شمار می رود که از مشمولان دریافت می شود. دولت با درآمد حاصل از مالیات های عمومی مخارج خود را تأمین کرده و تلاش می کند کمتر وابسته به درآمد ناشی از انرژی های تجدید نشدنی مانند نفت و گاز باشد چرا که این منابع روزی به اتمام می رسند و دولت ها باید بتوانند برنامه ریزی درستی در استفاده از آنها داشته باشند .

مالیات عملکرد شرکت ها ، همانطور که از نامش پیداست مالیاتی است که از نحوه عملکرد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و مؤسسات تجاری و دارای درآمد گرفته میشود. شرکت ها طبق قانون موظف هستند تمامی مراودات مالی خود را در دوره های مشخصی در دفاتر مالی و قانونی ثبت کرده و این مراودات مالی شامل  صورت سود و زیان حاصل از داد و ستد هم می باشد .

با مشخص شدن مقدار خالص و واقعی سود شرکت ها و کسر کلیه هزینه ها اعم از هزینه های تولید، دستمزد، مواد اولیه و بسیاری دیگر از آن به میزان تا ۲۵ درصد از سود آن را دریافت میشود که اصطلاحاً مالیات عملکرد نامیده میشود. بررسی و تعیین میزان این مالیات ها بر اساس اظهارنامه ارسال شده توسط مؤدیان صورت گرفته و سازمان مربوطه بر اساس اظهارنامه ارسال شده و اسناد و مدارک پیوست آن که قانوناً باید ارسال شود میزان این نوع مالیات ها را تعیین کرده و مؤدیان در تاریخ مشخصی موظف به پرداخت می ‌شوند.

مالیات بر عملکرد چگونه محاسبه می شود ؟

زمانی که صورتحساب سود و زیان شرکت تنظیم گردید باید به میزان ۲۵% رقم سود خالص شرکت به عنوان مالیات عملکرد محاسبه و ثبت شود. در پایان دوره مالی، ابتدا کلیه درآمدها و هزینه ها به حساب خلاصه سود و زیان بسته می شوند. اگر مانده حساب خلاصه سود و زیان به صورت بستانکار باشد به معنی سود است و از این بابت باید ثبت حسابداری ذیل انجام شود:

خلاصه سود و زیان (بدهکار) ، تقسیم سود ( بستانکار)

اولین اقدامی که در خصوص حساب موقت و واسطه تقسیم سود باید انجام شود، محاسبه و پرداخت مالیات است. بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مالیات عملکرد به میزان ۲۵% سود خالص است که پس از محاسبه باید به صورت زیر ثبت شود:

تقسیم سود (بدهکار) ، مالیات پرداختنی (بستانکار )

لازم به ذکر است که مبلغ فوق باید در اظهارنامه مالیاتی مربوطه درج شده و همزمان مبلغ آن نیز به حساب سازمان  امور مالیاتی واریز گردد. در این خصوص، معمولا شرکت ها اقدام به صدور یک فقره چک به تاریخ ۳۱/۰۴/..۱۴ می نمایند و تحویل اداره مالیاتی شهرستان مربوطه می دهند. در خصوص چک مربوطه باید حساب اسناد پرداختنی بستانکار گردد. نکته مهم این است که با توجه به قطعی نشدن مالیات، پرداختی مزبور باید به عنوان پیش پرداخت مالیات و به شرح ذیل ثبت شود:

پیش پرداخت مالیات (بدهکار ) ، اسناد پرداختنی (بستانکار)

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

مالیات بر عملکرد شرکت ها

پیش پرداخت مالیات بر عملکرد چگونه است؟

یکی از نکات بسیار مهم در سیستم حسابداری مالیات تکلیفی می باشد که طبق قانون باید توسط کارفرمایان اجرا شود لیست تکلیفی ماهانه به حوزه مالیاتی گزارش شود.

فرایند انجام این کار کمی وقت گیر است به همین دلیل سازمان مالیاتی کشور سامانه آنلاین ارسال مالیات تکلیفی را با عنوان سامانه مالیات تکلیفی ، راه اندازی کرده است.

به منظور جلوگیری از هدر رفتن زمان مؤدیان مالیاتی جلوگیری از رفت آمده زیاد در ادارات کل امور مالیاتی کشور و همچنین جلوگیری از ازدحام افراد در ثبت لیست مالیات تکلیفی این سامانه مالیات تکلیفی راه اندازی شده است . که مؤدیان می‌توانند با ثبت نام در این سامانه مالیات تکلیفی نام کاربری و رمز عبور را دریافت کنند. اما این سامانه برای بقیه مؤدیان دریافت لیست پیمانکاران مانند گذشته به صورت دستی بوده و فقط ثبت قبوض در اداره امور مالیاتی انجام می شود.

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد

به عبارتی دیگر منظور از مالیات تکلیفی به آن قسمت از مالیات بر درآمد اشخاص گفته می‌شود که تکلیف کسر و پرداخت آن بر اساس قوانین مصوبه بر عهده پرداخت کنندگان وجوه می‌باشد ، به عنوان مثال به مقدار مالیاتی که کارفرما قبل از پرداخت پاداش کار کارمندان یا پیمانکار آن را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می نماید گفته می‌شود و منظور از مالیات بر عملکرد این است که پس از تنظیم صورت های مالی و مشخص شدن سود و زیان به میزان 25% از سود خالص شرکت به عنوان مالیات بر درآمد کسر گردیده و به حساب سازمان مالیاتی پرداخت  گردد . بنابراین در مالیات تکلیفی اگر شما دریافت کننده خدمات باشید مکلف هستید که در ارتباط با اشخاص ثالث اعم از کارمندان، پرسنل، کارگران و پیمانکاران از شخص کسب کننده درآمد مالیات را کسر و به سازمان مالیاتی واریز کنید اما در مالیات بر عملکرد ، شرکت مذبور، خود ملزم به پرداخت مالیات بر اساس میزان تعیین شده به حساب سازمان مالیاتی می‌‌‌ ‌باشد.

در مجموع میتوان گفت در مالیات تکلیفی انجام امور کسر و پرداخت آن به سازمان مالیاتی بر عهده کارفرما می باشد اما در مالیات بر عملکرد ، خود کارفرما موظف به کسر و پرداخت مالیات به سازمان مالیاتی می باشد.

تفاوت مالیات ارزش افزوده با مالیات بر عملکرد

یکی از تفاوت های این دو مالیات در مورد بازه زمانی است. یعنی اگر مؤدی مالیاتی اظهارنامه مالیات عملکرد در زمان مقرر ارائه ندهد، ممیز مالیاتی قادر است از متمم مالیاتی استفاده کند.

عبارت بالا این معنا و مفهوم  را می رساند که از زمان ارائه اظهارنامه تا پنج سال حق بررسی شواهد و مدارک جدید را دارد و قادر است براساس مدارک جدید مالیات جدید را به همراه جرائمی که بابت کتمان درآمد تعلق میگیرد را از مؤدی بگیرد و بعد از سپری شدن پنج سال مالیات متعلقه مربوط به شواهد جدید غیر قابل مطالبه خواهد بود.

اما در قوانین مالیات بر ارزش افزوده به این صورت محدودیت زمانی وجود ندارد. مؤدی مالیاتی، مکلف است تا حدوداً ده سال مدارک را نگهداری کرده و در مواقع درخواست ممیز آنها را ارائه دهد .

اظهارنامه مالیات بر عملکرد

  در اظهار نامه مالیات عملکرد شرکت باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ دارایی ها، بدهی ها، درآمدها، هزینه، سرمایه، درآمد مشمول مالیات و …

۲_ در اظهارنامه مالیاتی عملکرد، اطلاعات هویتی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید مشخص شود.

۳_ اظهارنامه مالیاتی بر اساس نوع فعالیت شرکت و حجم فعالیت ها از طرف سازمان مور مالیاتی به اشخاص حقوقی اعلام می­شود تا مبنای محاسبه معین و مشخص باشد.

۴_ از اظهارنامه مالیاتی برای اعلام مبلغ سود و زیان عملکرد شرکت در یک دوره مالی مشخص استفاده می شود.

  • چه اشخاصی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند؟

۱_ کلیه شخصیت ‌های حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.

۲_ کلیه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند .

۳_ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.

۴_ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.

۵_ کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران، درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

  • چه اشخاصی ملزم به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی نیستند؟
  • شهرداری ها و سازمان‌های زیر مجموعه در ۳۱ استان کشور
  • کلیه سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند
  • کلیه موسسات و وزارت خانه ‌ها
  • کارگران، صیادان، عشایر، شرکت‌های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان
مالیات بر عملکرد چند درصد است

مقررات اظهارنامه مالیات بر عملکرد

اشخاص حقیقی در خصوص مالیات بر درآمد  خود بر اساس قانون مالیات های مستقیم مکلف شده اند که اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق قانون مالیات های مستقیم دارای نرخ جداگانه می باشد به شرح زیر است:

۱_ تا میزان پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ ۱۵%

۲_ نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه به نرخ ۲۰%

۳_ نسبت به مازاد یک میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه به نرخ ۲۵%

مزایای و معایب ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد

مزایا :

علی رغم اینکه تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد یک امر تخصصی و زمان بر می باشد، ولی ارسال اظهارنامه در موعد مقرر باعث می شود که مؤدی ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی) از مزایای قانون مالیات های مستقیم منجمله تسهیلات و بخشودگی ها، معافیت ها و … مقرر در قانون استفاده نمایند.

معایب:

چنانچه مؤدی یا نماینده او نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد در تاریخ مقرر اقدام نکند مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلقه خواهد بود و همچنین از تسهیلات، بخشودگی ها و معافیت های مقرر در قانون محروم خواهند شد.

  • کلام آخر

همانطور که پیش تر گفته شد، به دلیل اینکه مبحث مالیات برای شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، و کوچکترین اشتباه و احمال کاری باعث عواقب جبران ناپذیری برای شرکت ها به وجود می آورد و متحمل هزینه ها و جریمه های سنگینی می شود، پس حتما به دنبال حسابداری باشید که در این زمینه تخصص و مهارت کافی را داشته باشد و بتواند تمامی کارها را با دقت، به درستی و مطابق قانون انجام دهد و از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد.این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تهیه و منتشر شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up