صورت سود و زیان شرکت های تولیدی

صورت سود و زیان شرکت های تولیدی

سود و زیان شرکت های تولیدی

صورت سود و زیان

 هدف از تهیه صورت سود و زیان نشان دادن عملکرد مالی شرکت یا مؤسسه در یک دوره است. این صورت تصویری از عملکرد مالی یک کسب ‌و کار را ارائه می‌دهد. از طریق صورت سود و زیان و دیگر اسناد مالی مانند صورت جریان وجه نقد، ترازنامه و گزارش سالانه، می‌توانید سودآوری کسب‌ و کار و شرکت  را تعیین کنید.

برای تهیه گزارشات و صورت های سود و زیان باید از ابزار هایی استفاده کنید که سرعت عمل انجام فرآیند های مالی را بالا برده و در ذخیره اطلاعات به صورت خودکار کاربرد داشته باشد و آن ، نرم افزار حسابداری است . تمامی مشاغل پر کار و پیچیده به طور حتم از این ابزار مفید در انجام عملیات مالی خود استفاده می کنند .

صورت سود و زیان شرکت های تولیدی

صورت سود و زیان شرکت های تولیدی ، نشان دهنده میزان فروش و هزینه ها در بازه زمانی مشخصی است . با به کار گیری و استفاده از آن می توانید ، جریان نقدینگی ورودی و خروجی های کسب و کارتان را بررسی و دنبال کنید . تهیه صورت سود و زیان شرکت تولیدی تا زمانی که نکات کلیدی و مهم آن را فرا نگرفته باشید کار سخت و دشواری به نظر می رسد، اما به محض یادگیری اصول آن، دیگر به آن صورت سخت و پیچیده نخواهد بود.

  • اقلامی که در صورت سود و زیان شرکت تولیدی گزارش می شوند
  • فروش ناخالص

فروش ناخالص ، کل درآمد تعدیل نشده کسب و کار شما در طی یک بازه زمانی معینی است. این رقم شامل کلیه وجوه نقد ، کارت اعتباری ، کارت بدهی و اعتبار تجاری قبل از کسر تخفیف فروش و مبالغ تخفیف کالا و کمک هزینه است. فروش ناخالص اولین عنوان ثبت شده در صورت سود و زیان شرکت های تولیدی است ، که به دنبال آن همه تخفیفاتی که در فروش داده شده است نوشته و سپس از آن کسر می شود ‌.

  • فروش خالص

فروش خالص ، به طور معمول کل مبلغ درآمد گزارش شده توسط یک شرکت در صورت سود و زیان آن است ، به این معنا که همه اشکال فروش و کسورات مربوطه در یک مورد ترکیب می شوند. فروش ناخالص باید در یک ردیف جداگانه از خالص فروش نشان داده شود ، زیرا کسر قابل توجهی از فروش ناخالص وجود دارد. اگر این کسر در صورت مالی ذکر نشود و پنهان باشد ، در صورتحساب اطلاعات اصلی در مورد کیفیت معاملات فروش از دست می رود.

بهترین کار این است که فروش ناخالص را گزارش و درج کنید و بعد از آن همه تخفیفاتی که در فروش داده شده است و سپس شماره خالص فروش را ذکر کنید.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

سود و زیان چیست؟

بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کالای فروش رفته ، عبارت است از هزینه‌های مستقیم مربوط به تولید کالاهای فروخته شده توسط یک شرکت ، این مقدار شامل هزینه مواد مصرفی در تولید کالا و هزینه‌های مستقیم نیروی کار مورد استفاده در تولید آن می‌باشد.

در حقیقت بهای تمام شده کالای فروش رفته هزینه ایجاد محصولاتی است که یک شرکت به فروش می‌رساند ؛ بنابراین فقط ، هزینه‌هایی لحاظ می‌شوند که به صورت مستقیم به تولید محصولات مربوط هستند و در این فرایند، هزینه‌های غیرمستقیم – مثل هزینه‌های توزیع، فروش و بازاریابی – مدنظر قرار نمی‌گیرد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته ، در صورت سود و زیان نمایش داده می‌شود و برای محاسبه حاشیه سود ناخالص شرکت از درآمد کسر شود. هنگام فروش کالای ساخته شده، بهای تمام شده کالای فروش رفته، از حساب موجودی کالای ساخته شده به حساب بهای تمام شده کالای فروش رفته منتقل، تا در پایان دوره به خلاصه حساب سود و زیان انتقال یابد.

هزینه کالای فروخته شده

برای  تولید کنندگان نحوه محاسبه هزینه کالاهای فروخته شده (یا به عبارت دقیق تر قیمت کالاهای تولید شده) متفاوت از روش خرده فروشان و عمده فروشان است. دلیل این امر هم آن است که هزینه‌های یک تولید کننده شامل هزینه تهیه مواد اولیه (برای ایجاد محصول) و هزینه‌های تولید و ساخت آن محصول می باشند.

برای یک تولید کننده، هزینه کالاهای فروخته شده به دو دسته تقسیم می‌شوند: هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم.

هزینه‌های مستقیم شرکت تولیدی شامل : هزینه‌های کالای موجود بر اساس موجودی اولیه و پایان یافته ، هزینه‌های مواد اولیه که شامل هزینه‌ی کار کالای در حال ساخت، و همچنین هزینه‌های مستقیم کارگر است.

هزینه های غیر مستقیم شرکت تولیدی شامل : هزینه‌های غیرمستقیم نیروی کار، سربار کارخانه، مواد و لوازم جانبی است. به دلیل وجود این هزینه‌های اضافی، هزینه کالاهای تولید شده در شرکت های تولیدی اکثرا در یک صورت جداگانه تنظیم می‌شود. اطلاعات این صورت هزینه‌ی جداگانه در ادامه وارد صورت سود و زیان اصلی شرکت تولیدی می‌شود.

سود ناخالص

سود ناخالص ، سودی است که یک شرکت پس از کسر هزینه‌های مربوط به تولید و فروش محصولات یا هزینه‌های ارائه خدمات به دست می‌آورد. سود ناخالص در صورت حساب درآمدهای شرکت نمایان می‌شود. به صورت کلی می‌توان با کم کردن هزینه‌های فروش کالا از درآمد، سود ناخالص را محاسبه کرد. توجه داشته باشید که در برخی موارد به سود ناخالص، سود فروش یا درآمد ناخالص هم گفته می‌شود.

سود ناخالص، بازدهی یک شرکت در استفاده از نیروی کار، تأمین تولید کالا یا خدمات را ارزیابی می‌کند. در واقع سود ناخالص، بیش از همه به اندازه‌گیری تاثیر هزینه‌های متغیر در محصول تولید شده می‌پردازد.

هزینه های عمومی و اداری

هزینه‌های عمومی ، اداری و مدیریتی، این ها هزینه‌های عملیاتی هستند و مستقیماً با فروش کالا ارتباطی ندارند. این هزینه ها شامل حقوق پرسنل، لوازم التحریر و سایر هزینه‌های عملیاتی لازم برای اداره‌ی یک کسب و کار می باشند. هزینه‌های عمومی و مدیریتی معمولاً جزء هزینه‌های “سربار” محسوب شده و در زمره هزینه‌های چون اجاره، آب و برق، تلفن، مسافرت و ملزومات شرکت قرار می گیرند.

محاسبه سود و زیان

سود عملیاتی

سود عملیاتی ، نشان ‌دهنده‌ باقی مانده‌ سود بعد از محاسبه‌ تمام هزینه‌های عملیاتی مربوط به واحد تجاری است. علاوه بر بهای تمام شده‌ کالای فروش رفته، هزینه‌های اداری، عمومی و هزینه‌هایی نظیر اجاره و بیمه، حمل‌ونقل و کرایه در محاسبه‌ سود عملیاتی در نظر گرفته می‌شوند. در حقیقت تمام هزینه‌هایی که برای حفظ فعالیت واحد تجاری ضروری هستند، باید در محاسبه‌ سود عملیاتی در نظر گرفته شوند. اختلاف بین درآمدهای عملیاتی و هزینه‌های عملیاتی را سود عملیاتی می گویند.

خالص سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی

سود و زیان ناشی از فعالیت های شرکت که مربوط به عملیات آن بوده ولی مرتبط با عملیات اصلی واحد تجاری نمی باشد ، تحت سر فصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی ثبت و در صورت سود و زیان طبقه بندی می گردد .

این سر فصل شامل مواردی از  قبیل کسری و اضافات انبار، فروش ضایعات ، زیان کاهش ارزش موجودی ها  و …می باشد .

سود خالص

سود خالص به باقیمانده مجموع درآمدها پس از کسر هزینه های عملیاتی، مالی و مالیات گفته می‌شود ، سود خالص در سطرهای پایانی صورت سود و زیان به‌ روشنی دیده می‌شود و معیار مهمی برای شناسایی شرکت‌های سودآور است. این عدد معمولا آخرین خط از صورت سود زیان است.

کلام آخر

تهیه صورت سود و زیان شرکت های تولیدی برای کسب و کارهای کوچک بسیار مهم و حیاتی است. صورت سود و زیان شامل مستنداتی از فروش محصولات تولیدی و هزینه‌های مصرف شده است. در صورت سود و زیان معمولا اطلاعات ارزشمند و مهمی از جمله هزینه کالاهای فروخته شده، حاشیه سود ناخالص، هزینه‌های مدیریت و فروش و همچنین سود خالص در اختیار مدیران و مالکان کسب و کار قرار می‌گیرد. نظارت منظم صورت سود و زیان شرکت تولیدی یکی از مهم ترین ابزارهایی است که صاحبان مشاغل کوچک می‌توانند از آن برای ارزیابی و ایجاد تغییرات در کسب و کار خود استفاده کنند .این مقاله توسط تیم محتوا نویس شرکت نرم افزاری آرپا تهیه شده است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up