شناسایی تصاویر دستکاری شده با هوش مصنوعی

شناسایی تصاویر دستکاری شده با هوش مصنوعی

نرم افزار ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop) در سال ۱۹۹۰ منتشر شد که یک قدم بزرگ در خلاقیت بود. از آن به بعد، فتوشاپ تاثیر بسیار زیدی در خلاقیت و فرهنگ بصری ما داشته است. اما این روزها به وسیله ی نرم افزار فتوشاپ شاهد تصاویر جعلی بسیاری هستیم که در برخی موارد مشکلات بسیار بزرگی ایجاد می کند. محققان ادوبی به همراه محققان دانشگاه UC Vrekeley یک ابزاری را توسعه داده اند که با کمک فناوری هوش مصنوعی قادر به شناسایی تصاویر ویرایش شده با فتوشاپ است. نرم افزار فتوشاپ قابلیت بسیار جالبی دارد به نام Face Aware Liguify که قادر است به صورت خودکار خصوصیاتی مانند صورت، چشم، دهان و مو را تشخیص دهد و به راحتی آن ها را ویرایش کند. همکاری ادوبی و UC Berkeley جهت شناسایی تغییرات ایحاد شده از طریق یک شبکه عصبی بازگشتی را آموزش داده اند.

اما تحقیقات متخصصان ادوبی و محققان دانشگاه UC Berkeley به کمک هوش مصنوعی نتیجه ی چشم گیری را در توسعه ی این ابزار داشته است، ابزار مشترک آن ها قادر است تا ۹۹ درصد موارد موفق به شناسایی تصاویر جعلی شده است در حالی که چشم انسان قادر است تا ۵۳ درصد موارد تغییر یافته را شناسایی کند. همچنین این ابزار قادر است تا حدودی تصاویر تغییر داده شده را به حالت اصلی خود بازگردانی کند. این روزها انتشار اخبار جعلی همراه با ایجاد تغییرات در تصاویر و ویدوئوها به اوج خود رسیده است. با این حال شرکت ادوبی با همکاری محققان این دانشگاه که تسلط بسیار خوبی روی هوش مصنوعی دارند امیدوار هستند با توسعه ی این ابزار بتوانند اعتماد را به دنیای دیجیتال برگردانند. بر اساس اعلام ادوبی، افراد عادی هم قادر هستند به وسیله ی این ابزار به راحتی تصاویر دستکاری شده را شناسایی کنند.

شرکت ادوبی تمرکز ویژه ای روی پروژه ی شناسایی تصاویر دستکاری شده کرده است و محققان ادوبی اعلام کرده اند که تکنولوژی شناسایی تصاویر و ویدئوهای دستکاری شده در اول راه قرار دارد.

منبع adobe

ادوبی, فتوشاپ, هوش مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up