سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدامند؟

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری چیست ؟

سرمایه گذاری ،عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد. بنابراین ، مستلزم مدیریت ثروت سرمایه گذاران است. این ثروت شامل مجموع درآمد فعلی و ارزش فعلی درآمدهای آتی است؛ بنابراین ارزش فعلی و مفهوم بهره مرکب می‌تواند نقش مهمی و تأثیر گذاری را در این فرایند داشته باشد.

هدف سرمایه گذاران معمولا، رشد و پیشرفت سرمایه خود و بهره مندی از منافع آن در آینده هست. آن ها معمولا ممکن است سرمایه خود را به مدت طولانی و طی سال‌ ها و دهه‌ ها نگه داشته و از سود دهی آن بهره ببرند. البته سرمایه گذاری در بخش‌ های مختلف دارای معنای مختلفی است.

در تعریف دیگری، سرمایه‌گذاری به این معنا است که افراد منابع مالی و پس‌انداز خود را در جایی به کار گیرند که بعد از مدتی هم اصل منابع را داشته باشند و هم به سود مشخص و معینی برسند.

سرمایه‌گذاری را نباید با بسیاری از فعالیت‌های دلالی یا موارد مشابه آن اشتباه گرفت. بسیاری از افرادی که به دنبال نوسان گیری از بازارهای مختلف ارز، خودرو، مسکن، طلا و سایر بازارها هستند، اساسا سرمایه‌ گذار نیستند.

از طرفی، نباید انواع سرمایه‌ گذاری را نیز با خرید یک کالا یا محصول یکی دانست. مگر آنکه خرید آن کالا به نحوی باشد که بعد از گذشت مدتی، شما بتوانید به سود خوبی برسید .

با این حال، سرمایه‌گذاری به هر نحوی که باشد، سرمایه‌گذار در آن به دنبال به دست آوردن سود است. در نهایت می‌توان سرمایه‌گذاری را هر فعالیت اقتصادی دانست که بابت آن افراد می‌توانند علاوه بر حفظ دارایی خود در برابر تورم و جهش قیمت‌ ها، به سود و منافع بیشتری دست پیدا کنند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که همیشه سرمایه گذاری با سود همراه نخواهد بود ممکن است سرمایه گذاری با ضرر‌هایی نیز همراه باشد اما به طور کلی و در اغلب موارد سرمایه گذاری‌ های بلند مدت، همیشه با کسب سود همراه بوده است .

انواع روش های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ، به دو دسته کلی کوتاه مدت و بلند مدت طبقه بندی می شود ، در ادامه به تشریح و تجزیه و تحلیل هر کدام می پردازیم.

سرمایه گذاری کوتاه مدت :

سرمایه گذاری های کوتاه مدت ، معمولاً عبارت ‌اند از سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار استقراضی، یا اوراق مالکیت که قابلیت سریع تبدیل به نقد را دارا باشند. این گونه سرمایه گذاری ها در تراز نامه تحت عنوان اوراق بهادار سریع المعامله و تحت یکی از دو روش اقل بهای تمام شده  و خالص ارزش فروش، یا خالص ارزش فروش (خالص ارزش جاری بازار) نگهداری می شوند. در روش خالص ارزش فروش، حاصل تعدیل به خالص ارزش فروش که سود یا زیان نگهداری می باشد، در صورت سود و زیان  گزارش می گردد. درصورت دارا نبود ویژگی رونق معاملاتی، سرمایه گذاری های جاری تحت عنوان سایر سرمایه گذاری های جاری به هر یک از دو روش فوق نگهداری می شوند.

سرمایه گذاری بلند مدت :

با توجه به تعاریف متعدد حسابداری در حوزه سرمایه گذاری بلند مدت ، سرمایه‌ گذاری بلند مدت به سرمایه‌ گذاری هایی اطلاق می‌شود که زمان نقد شوندگی بیشتری نسبت به سایر سرمایه‌ گذاری‌ها مانند پول نقد یا دارایی‌های مالی داشته باشد. در بازارهای امروز عمدتاً بازه زمانی برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت حداقل یک سال در نظر گرفته می‌شود و هدف از این نوع سرمایه‌ گذاری کسب درآمد و سود بیشتر بر روی اصل سرمایه است.

سرمایه‌گذاری بلند مدت برای افرادی مناسب است که قصد کسب درآمد مکمل درآمد اصلی خود، افزایش ثروت، در جریان نگه داشتن پول با هدف‌ های بلند مدت را دارند. انتخاب نوع سرمایه‌ گذاری بلند مدت می‌تواند براساس اهداف افراد، زمان مورد نظر، میزان سرمایه، شرایط اقتصادی و بازارهای فعال موجود متفاوت باشد. از این رو نقش سرمایه‌‍‌ گذار در این نوع سرمایه‌ گذاری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و همه چیز به تصمیم ‌های او بستگی دارد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

سرمایه گذاری در بورس

در یک نوع دسته‌بندی می‌توان سرمایه ‌گذاری را به چهار روش مختلف تقسیم کرد که عبارت‌‌اند از: سرمایه گذاری مالکیتی، سرمایه گذاری اعتباردهی، سرمایه گذاری معادل نقدی و سرمایه گذاری شرکتی.

سرمایه گذاری مالکیتی :

سرمایه گذاری مالکیتی ، در واقع نوعی از سرمایه گذاری می باشد که در آن فرد در ازای پرداخت مبلغی مالکیت بخشی از دارایی را بر عهده می گیرد. این نوع دارایی ممکن است سهام، ملک و …باشد. سرمایه‌گذاری مالکیتی یکی از قدیمی ترین و پر سود ترین روش های سرمایه گذاری است. در ادامه این مطلب با نمونه هایی از سرمایه گذاری مالکیتی شما را آشنا خواهیم کرد .

۱_ سهام :

خرید سهام شرکت‌ها در بازار بورس اوراق بهادار به منظور کسب درآمد و افزایش سرمایه یک سرمایه گذاری مالی محسوب می‌شود. ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس بسیار بالاست و کسانی که دانش آن را در این بازار را دارند می‌توانند با مدیریت ریسک در این بازار فعالیت کنند و بازدهی بیشتری نسبت به سایر دارایی‌ ها به دست آورند.

۲_ کسب و کار :

شروع و استارت یک کسب و کار یا به عبارتی دیگر کار آفرینی نوعی سرمایه گذاری می‌باشد که علاوه بر پول به یک بهش اقتصادی نیاز دارد. زیرا کار آفرینی یک سرمایه گذاری پر ریسک است که باید طبق اصول و مجموعه قواعد خاصی انجام شود و در صورت بروز هر گونه خطا منجر به شکست خواهد شد. اما در صورت موفق بودن آن سود بسیار زیادی نصیب سرمایه گذار خواهد کرد.

۳_ کالاها و اقلام گران قیمت :

خرید طلا، نقره، جواهرات و هر نوع کالای ارزشی که قابلیت خرید و فروش مجدد داشته باشد می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری واقعی محسوب می‌شود. در این نوع از سرمایه گذاری افراد به دلایل مختلفی اقدام به خرید این دارایی‌ها می‌کنند اما معمول ‌ترین آن‌ها این است که در آینده این نوع از دارایی‌ها را با قیمت بالاتر بفروشند.

از جانب دیگر ، فلزات گران ‌بها و کلکسیون‌ ها به دلایل مختلفی موارد خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند، اما قطعا در زمره‌ی سرمایه‌گذاری‌ها قرار می‌گیرند. درست مانند خانه، این احتمال وجود دارد که اقلام اشاره شده نیز از نظر فیزیکی آسیب ببینند، در نتیجه نیازمند مراقبت و هزینه‌ی نگهداری هستند که در آن صورت بدیهی است که از سود نهایی کم خواهد شد.

۴_ املاک و مستغلات :

خرید خانه، آپارتمان، زمین و… به منظور کسب درآمد افزایش سرمایه یا رسیدن به سود می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری واقعی محسوب شود. این درآمد می‌تواند از اجاره آن ملک یا فروش به قیمتی بالاتر از نرخ خرید انجام شود. سرمایه‌ گذاری در املاک از زمان های بسیار قدیم در بین مردم رواج داشته و جزء قدیمی ترین روش های سرمایه گذاری می باشد ، در این روش وقتی یک نفر اقدام به خرید خانه یا آپارتمان می‌کند و یا اقدام به تعمیر یا اجاره آن می‌کند در واقع نوعی سرمایه گذاری کرده است.

خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیاز شما به سرپناه را برآورده می‌کند و هرچند که ممکن است ارزش آن در طول زمان افزایش پیدا کند، اما نباید آن را با انتظار سود دهی خریداری کنید.

سرمایه گذاری اعتبار دهی :

سرمایه‌گذاری اعتبار دهی به شما اجازه می‌دهد که مانند یک بانک عمل کنید. این نوع سرمایه‌گذاری ‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ های مالکیتی خطر کمتری دارند و در نتیجه سود آنها نیز کمتر است. اوراق قرضه ای که برای یک شرکت صادر می‌شود مقدار پول مشخصی را برای یک دوره‌ی مشخص به شما می‌دهد، در حالی که ممکن است در طول این مدت ارزش سهام آن شرکت دو یا سه برابر شود یا ممکن است ارزش سهام به‌ شدت سقوط کند و شرکت ورشکسته شود. در هر دو صورت کسی که اوراق قرضه را در اختیار دارد پول خود را دریافت می‌کند.

۱_ اوراق بهادار :

اوراق بهادار ، دسته‌ی گسترده ‌ای از سرمایه ‌گذاری‌ است که از اوراق خزانه داری و وام های بین‌المللی تا اوراق قرضه‌ی بنگاه‌ های کوچک و تبادل افول اعتبار را شامل می‌شوند. خطر و بازگشت سرمایه‌ی اوراق قرضه‌ی مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد اما به‌طور کلی سرمایه ‌گذاری اعتباردهی در مقایسه با سرمایه ‌گذاری‌های مالکیتی خطر کمتری خواهد داشت و سود کمتری نیز به همراه می آورد .

۲_ حساب پس انداز :

حتی اگر هیچ چیزی جز یک حساب پس‌انداز عادی ندارید، می‌توانید خود را یک سرمایه‌گذار بدانید. در واقع شما به بانک پول قرض داده‌اید که ممکن است به‌ صورت وام به دیگران داده شود. بازگشت سرمایه‌ی این مورد بسیار ناچیز است اما خطر آن نیز بسیار کم است چرا که شرکت‌های بیمه از بانک حمایت می‌کنند. میزان بازگشت سرمایه‌‌ای که در این روش وجود دارد بسیار کم است اما نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری از خطر کمتری برخوردار است.

انواع روش های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری معادل نقدی :

این نوع سرمایه‌گذاری درست مانند پول نقد است، یعنی به‌سادگی می‌توان آن را تبدیل به پول نقد کرد.

۱_ صندوق های سرمایه گذاری :

بازگشت سرمایه در صندوق سرمایه‌ گذاری بازار پول بسیار کم است (چیزی در حدود ۱ تا ۲ درصد) اما خطر آن نیز بسیار کم خواهد بود. اگرچه ارزش سهام این صندوق اخیراً با افت بسیاری مواجه شد، اما این اتفاق آنچنان نادر است که می‌توان از آن چشم ‌پوشی کرد. صندوق های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های دیگر راحت تر به پول تبدیل می‌شوند، یعنی درست مانند حساب خودتان می‌توانید از صندوق سرمایه‌گذاری چک بنویسید و آن را نقد کنید.

صندوق سرمایه گذاری، ترکیبی از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که می‌توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که افراد، سرمایه های خود را جمع می‌کنند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند.

سرمایه گذاری شراکتی :

سرمایه‌گذاری شراکتی ، نیز یکی از روش‌های سرمایه گذاری میباشد که در آن وظیفه تأمین بودجه پروژه بر عهده سرمایه ‌گذار می‌باشد و در ازای آن درصدی از سهام پروژه را به خود اختصاص می‌دهد. تفاوت این روش سرمایه گذاری با سرمایه‌ گذاری مالکیتی در این است که در این روش، تنها تا ۴۵ درصد از سهام به سرمایه‌ گذار تخصیص داده خواهد شد و مالک پروژه، کار آفرین و گروه راه‌اندازی آن هستند .

۱_ سرمایه گذاری واقعی :

سرمایه گذاری واقعی ، به نوعی از سرمایه گذاری گفته می‌شود که در آن فرد با صرف ارزشی (پول، سرمایه) در زمان فعلی نوعی دارایی واقعی به دست می‌آورد، موضوع این نوع سرمایه گذاری دارایی واقعی است برای نمونه می‌توان به خرید ملک یا آپارتمان اشاره کرد.

۲_  سرمایه گذاری مالی :

سرمایه گذاری مالی ، به نوعی سرمایه گذاری گفته می‌شود که در آن فرد با صرف کردن ارزشی (پول، سرمایه) دارایی مالی به دست می‌آورد. برای نمونه می‌توان به سرمایه گذاری در اوراق بهادار اشاره کرد. که در آن فرد در ازای پرداخت پول سهام دار می‌شود و سود به دست می‌آورد. در این صورت زمانی که از اصطلاح سرمایه گذاری مالی استفاده می‌شود در حقیقت منظور سرمایه گذاری در دارایی‌های مالی همچون سهام اوراق مشارکت و سپرده‌ های بانکی است.

مزایای شرکت های سرمایه گذاری

بی‌شک یکی از انتخاب‌ های مهم هر سرمایه‌ گذار، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌ گذاری است. این بازار با توجه به ریسک پذیری فرد، میزان سرمایه و دانش و مهارت فرد، متفاوت است. در میان بازارهای موازی موجود، یکی از انتخاب‌های جذاب ●برای سرمایه‌گذاری، بورس است. ورود به بازار طلا و ارز با توجه به ماهیت پر ریسک و مبهم آن و نوسانات بالا، برای همه افراد جذابیت ندارد. بازار مسکن نیز به ‌واسطه مشکلات نقد شوندگی و دیر بازده بودن، در گزینه‌ های اول مزایای سرمایه گذاری در بورس قرار نمی‌گیرد.

کسب سود :

یکی از اولین مزایای شرکت های سرمایه گذاری ، مهم ‌ترین هدف افراد از ورود به بازار بورس کسب سود است. سود موردنظر از دو محل می‌تواند حاصل شود. هر گاه سهمی با افزایش قیمت همراه شود، سهامداران از محل اختلاف قیمت خرید و قیمت جدید سود کسب می‌کنند. نوع دیگری از سود، سود نقدی است که در صورت نگهداری سهم تا برگزاری مجمع سالانه به سهامداران تعلق می‌گیرد. مجموع این دو بازده، بازده کل سهم را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که بازار سهام، توام با ریسک است و نمی‌توان تغییرات قیمت را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد، میزان بازده موردنظر به طور دقیق، قابل محاسبه نیست. از آنجایی که بازار بورس پتانسیل بسیاری برای کسب سود دارد و برای بسیاری از افراد جذاب است.

 

در سرمایه گذاری تمامی بازارها را در نظر داشته باشید و با اطلاعات کافی وارد سرمایه گذاری شوید، بازار بورس بسیار پر ریسک میباشد و توصیه می شود بدون دانش بورس وارد این بازار نشوید. این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تهیه شده است و امیدواریم برای خوانندگان مفید واقع شود.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up