ربات دیزی آیفون های قدیمی را بازیافت می کند

بازیافت آیفون با ربات دیزی

بر اساس گزارش وب سایت رویترز، اپل در تلاش است تا با استفاده از یک ربات الکترونیکی در یکی از انبارهای خود در شهر تگزاس مواد با ارزش را از آیفون های قدیمی بازیافت کند  تا مجددا از آن ها در چرخه ی تولید استفاده شود. اپل با استفاده از ربات خود مواد فلزی موجود در گوشی های آیفون از کار افتاده را بازیابی می کند و به چرخه ی تولید آیفون های جدید بر می گرداند. اپل اعلام کرد که با استفاده از این ربات در بازیافت مواد با ارزش و فلزات از گوشی های از کار افتاده، دیگر نیازی به تامین مواد فلزی از از معادن نخواهد بود و از استخراج بی رویه جلوگیری خواهد شد. لیزا جکسون، رئیس محیط زیست و سیاست اجتماعی این شرکت گفت: ما به دنبال این هستیم تا مصرف مواد معدنی را به حداقل برسانیم، ما برای تولید آیفون های جدید خود و با توجه به بالا رفتن تولید نیاز به معدن جدید داریم، ولی با استفاده از ربات بازیافت «دیزی» از استخراج مواد معدنی بی نیاز می شویم. ربات دیزی اپل می تواند تا ۱۴ مواد معدنی از جمله لیتیوم را از می تواند استخراج و بازیافت کند.

اپل اعلام کرد که در آینده موادی از جمله قلع، کبالت و مواد معدنی کمیابی را از آیفون های قدیمی خود بازیافت خواهد کرد. پس از استخراج و تصفیه، مواد معدنی به بازیافت کنندگان فرستاده می شود. ربات دیزی می تواند ۲۰۰ آیفون را در ساعت بازیافت کند.

مراحل بازیافت ربات دیزی در چند مرحله است، این ربات ابتدا باتری گوشی های آیفون را خارج می کند سپس سایر قطعات را از آیفون جدا و تفکیک می کند. اپل در نظر دارد فناوری دیزی را با دیگر شرکت ها از جمله شرکت های استخراج معدن به اشتراک بگذارد. اما شرکت های فعال در زمینه استخراج و تامین فلزات در مورد ربات دیزی شک و تردیدهایی دارند. بیشتر شرکت های فناوری معتقدند که ربات دیزی باید بیشتر روی محصولاتی که می توانند تعمیر شوند تمرکز کند، نه فقط بازیافت مواد معدنی.کایل وینز مدیر اجرایی شرکت iFixit بزرگترین شرکت تعمیرات لوازم الکترونیکی گفت: ربات هایی مانند دیزی می تواند آینده ی شغلی معدنکاران را به خطر بی اندازد و بازیافت دیگر فلزها از آیفون های قدیمی این شرکت امکان پذیر نیست.

منبع reuters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up