دارایی در حسابداری

دارایی در حسابداری چیست؟

دارایی در حسابداری چیست؟

دارایی در مؤسسات و اغلب شرکت های بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا ارزش پولی آن برای صاحب مؤسسه مد نظر و پر رنگ می باشد . دارایی ها را مانند دیگر اجزای مرتبط به حسابداری در سیستم وارد می کنند و هر لحظه که نیاز به بازبینی و مشاهده مجدد باشد ، از طریق سیستم و نرم افزار حسابداری و مالی این کار صورت می گیرد.

دارایی در حسابداری چیست ؟

دارایی عبارت است از حقوق نسبت به منافع اقتصادی آتی یا سایر راه های دستیابی مشروع به آن منافع که در نتیجه معاملات یا سایر رویداد های گذشته به کنترل واحد تجاری درآمده است . همانطور که پیش تر هم گفته شد دارایی ها دارای ارزش پولی یا اقتصادی هستند که مالک آن ها صاحب شرکت یا مؤسسه می باشد .

دارایی ها در ترازنامه ثبت می شوند و ستون سمت راست ترازنامه مربوط به دارایی های شرکت و ستون سمت چپ مختص بدهی ها می باشد .

 

همچنین بخوانید: بدهی ها در حسابداری

 

به عبارتی دیگر ، دارایی به منابع اقتصادی متعلق به یک واحد اقتصادی که انتظار می‌رود در آينده منفعتی برای واحد اقتصادی ایجاد نماید . دارایی ماهیت بدهکار دارد و با افزایش یافتن مانده آن ، بدهکار و با کاهش یافتن مانده آن ، بستانکار می شود . در مبحث حسابداری دارایی ها به دسته های مختلفی طبقه بندی می‌شوند که شامل : ۱_ دارایی های ثابت ۲_ دارایی های جاری ۳_ دارایی های عملیاتی ۴_ دارایی های غیر عملیاتی  .

۱_ دارایی های ثابت :

دارایی های ثابت ،  به دارایی ‌هایی گفته می‌شود که انتظار می‌رود در مدت زمان بیشتر از یک سال مورد استفاده قرار بگیرند و جریانات نقدی آن‌ها بیشتر از یک سال باشد. مانند: زمین ، ساختمان، تجهیزات، اثاثه ، تأسیسات، علائم تجاری و ثبت اختراع .

دارایی های جاری به دو دسته مشهود و نا مشهود طبقه بندی می شوند ، در ادامه به توضیح دارایی های ثابت مشهود و غیر مشهود می پردازیم .

دارایی ثابت مشهود :

به دارایی‎های گفته می‌شود که موجودیت عینی و فیزیکی داشته باشند دارایی مشهود گفته می شود در واقع دارایی هایی  مثل  زمین ، ساختمان ، ماشین آلات و غیره که بتوان آن ها را به صورت عینی مشاهده کرد.

دارایی نا مشهود :

دارایی‌ های نا مشهود، دارایی‌هایی هستند که ذات و ماهیت آنها فیزیکی نمی باشد ، دارایی‌های نا مشهود (از جمله برند، مالکیت فکری، ایده‌ها، روش کسب و کار) در مقابل دارایی‌های پولی و فیزیکی (مانند ملک، وسایل نقلیه، تجهیزات و پول نقد) قرار می‌گیرند.  دارایی های ثابت مشهود به سه دسته   استهلاک پذیر، استهلاک ناپذیر  و نقصان پذیر طبقه بندی می‎شوند . برای افزایش دانش حسابداری و درک عمیق تر مطالب فوق به توضیحات زیر توجه کنید .

دارایی های استهلاک پذیر :

دارایی های استهلاک پذیر دسته ای از دارایی های مشهود هستند که در طول مدت زمان سپری شده عمر مفید خود ،  دچار استهلاک می شوند ( مستهلک شده) و عمر مفید اقتصادی شان به پایان می رسد.

دارایی های استهلاک ناپذیر :

دارایی های استهلاک ناپذیر دسته ای از دارایی های مشهود هستند که با گذشت زمان دچار استهلاک نمی شوند و در زبان عامیانه دارای عمر نامحدود هستند ، مانند زمین .

دارایی های نقصان پذیر :

دارایی های نقصان پذیر دسته ای از دارایی های مشهود می باشند که قابلیت استخراج دارند و بر اثر استخراج تهی می شوند. این دارایی ها بعد از استخراج به موجودی مواد یا کالا تبدیل می شوند. مانند معادن، جنگل ها و… .  این دسته از دارایی های مشهود در ترازنامه با نام معادن و ذخایر آورده می شوند.

بر اساس این دسته بندی به اهمیت طول عمر مفید اقتصادی، استفاده در روال عادی عملیات و منابع آتی قابل اندازه گیری در دارایی های ثابت مشهود پی می بریم.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

دارایی های ثابت

۲_ دارایی های جاری :

 دارایی های جاری ، به دارایی‌هایی گفته می‌شود که انتظار می‌رود در مدت زمان یک سال مصرف شوند یا از نقد شوندگی بسیاری برخوردار هستند و جریانات نقدی آنها طی یک سال ایجاد خواهد شد. مانند: وجه نقد (پول نقد) ، حساب های دریافتنی، پیش پرداخت ها ، موجودی مواد و کالا .

وجه نقد :

جاری ترین دارایی وجه نقد می باشد. هر زمان که نیاز باشد به دارایی دیگر تبدیل شده و یا برای تسویه بدهی‌ ها استفاده می‌شود.

حساب های دریافتنی :

انتظار می‌رود در یک مدت زمان کوتاه یعنی کمتر از یک سال مالی مطالبات شرکت دریافت شود.

پیش پرداخت ها :

با گذشت زمان پیش پرداخت هزینه‌ها تبدیل به هزینه شده و منقضی  یا مصرف می‌شود.

موجودی مواد و کالا :

انتظار می‌رود در کوتاه ترین زمان ممکن به فروش برسد.

۳_ دارایی های عملیاتی :

دارایی های عملیاتی به آن دسته از دارایی ها گفته می شود که در جریان عملیات های جاری یک شرکت به دست می آیند به عبارت دیگر دارایی عملیاتی لازمه جریان تولید می باشد و درآمد حاصل از آن ثبت می شود .

۴_ دارایی های غیر عملیاتی :

دارایی های غیر عملیاتی در معاملات تجاری روزانه کاربردی ندارند و نقش خود را در برطرف کردن نیازهای آینده ایفا می کنند. به طور مثال املاک و مستغلاتی که برای ارزش آن ها توسط شرکت خریداری شده اند نمونه ای از دارایی های غیر عملیاتی هستند.

ویژگی های مهم دارایی ها

  • منبع : بر اساس تعریف دارایی ، دارایی ها منابعی هستند که در آینده برای شرکت منفعت اقتصادی دارند.
  • ارزش اقتصادی : دارایی ها دارای ارزش اقتصادی هستند ، به عبارتی دیگر دارایی ها قابلیت مبادله شدن دارند و میتوانند خرید و فروش شوند.
  • مالکیت : دارایی ها مالکیت دارند به این معنا که می توانند به وجه نقد و یا معادل آن تبدیل شوند.
دارایی خالص شرکت

برای اینکه یک دارایی ، دارایی تلقی شود باید دارای شرایط زیر باشد

  • بر اثر یک رویداد مالی در زمان گذشته به مالکیت و تحت کنترل شرکت درآمده باشد.
  • بهای تمام شده آن به گونه ای اتکاپذیر و معقول ، قابل اندازه‌گیری به وجه نقد باشد.
  • دارای منافع آتی برای واحد تجاری باشد.
  • از راه قانونی و مشروع به مالکیت واحد تجاری درآمده باشد.

تشخیص دارایی ها و دارایی های خالص

معنی کل دارایی ها در معادله ی حسابداری تحت عنوان کل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام درج می شود . در حقیقت دارایی خالص یک اصطلاحی برای بیان تفاوت میان کل دارایی و بدهی یک سازمان یا شرکت است . در نتیجه می توان گفت که دارایی های خالص و حقوق صاحبان سهام تقریباً یکسان می باشند یعنی هر دو نشان دهنده ی تفاوت بین کل دارایی ها و بدهی ها هستند.

تفاوت دارایی های مشهود و نامشهود

  دارایی های نامشهود به این معنی است که به شکل عینی قابل مشاهده و لمس نیست. دارایی نامشهود نوعی از دارایی‎های غیر جاری است  که در عملیات جاری واحد تجاری  کاربرد دارند از جمله مواردی مانند :  حق اختراع،  حق چاپ، سر قفلی و مواردی از این قبیل . این دارایی ها به نوعی فاقد ماهیت عینی و پولی هستند و به منظور استفاده در تولید یا عرضه کالاها یا خدمات، اجرا به دیگران یا برای مقاصد اداری توسط واحد تجاری نگهداری می شوند به این دلیل که این نوع دارایی ها عینی نیستند و مواردی مثل حق چاپ را شامل می شود در نتیجه اندازه گیری منابع اقتصادی آتی و مشخص کردن عمر مفید این نوع دارایی ها کار سخت و دشواری است.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up