حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت چیست؟

در مقالات پیشین به توضیح و بررسی انواع شاخه های حسابداری پرداختیم ، اکنون با تحلیل نکات مهم حسابداری مدیریت به اهمیت و کاربرد آن در کسب و کار ها و عملکرد سازمان های مختلف می پردازیم . قبل از مطالعه این بخش می توانید با مراجعه به مطلب حسابداری چیست مروری بر محتوای آن داشته باشید .

با توجه به نیاز های اطلاعاتی واحد های مختلف و استفاده کنندگان از علم حسابداری ، باعث شده تا داده های این رشته به یک مبحث و فرمول یکسان ختم نشود و دارای عناوین متفاوت و تخصصی باشد تا بتواند جوابگوی تمامی سازمان ها و استفاده کنندگان باشد و در صدد رفع نواقص محاسباتی و مالی شرکت ها برآید .

حسابداری مدیریت چیست ؟

معنا و مفهوم حسابداری مدیریت از منظر علمی ، به فرآیندی گفته می شود که در آن به شرح و بررسی، اندازه گیری و پردازش، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعات که مورد نیاز بخش مدیریت است ، پرداخته می شود تا از آن در جهت برنامه ریزی و پیشبرد یک کسب و کار یا یک حرفه استفاده شود حسابداری مدیریت نامیده می شود.

همچنین در شاخه حسابداری مدیریت ، به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اقدامات مختلف پرداخته می شود ، سرانجام این اطلاعات جمع آوری شده تفکیک و به واحد مدیریت شرکت ارائه می شود تا با نهایت تمرکز و دقت نسبت به تصمیم گیری های لازم اقدام شود . در حقیقت حسابداری مدیریت جزء مهم ‌ترین خدمات حسابداری به شمار می رود .

مفاهیم حسابداری مدیریت را بشناسید !

حسابداری مدیریت بنا به کاربرد های مهم و مختلفی که دارد ، برای افراد حسابدار و حسابرسان به عنوان یکی از ملزومات کار آنان شناخته می شود . در ادامه به تعدادی از مفاهیم و عناوین اساسی از حسابداری مدیریت می پردازیم و برای درک بهتر آن ها را تحلیل و تفسیر می نماییم.

از دیگر مفاهیم پر اهمیت در حیطه حسابداری مدیریتی ، داشتن اطلاعات کافی و تسلط کامل در تهیه و ارائه گزارش ‌ها است ، و معنای آن به این صورت است ، فردی که در شاخه و حوزه حسابداری مدیریت فعالیت می کند میبایست در ارائه گزارش ‌های صحیح و کامل با رعایت فن بیان قوی مهارت داشته باشد تا واحد مدیریت توانایی این را داشته باشد که به بهترین شکل از آن ها استفاده کند. اگر قصد دارید با مفاهیم و اطلاعات بیشتری در این خصوص آشنا شوید، مراجعه به افراد ماهر و توانمند و همچنین استفاده از نرم ‌افزار حسابداری و مالی کمک شایانی به شما خواهد کرد.

تفاوت حسابداری و مدیریت مالی در چیست ؟

در مجموع حسابداری ، گذشته نگر و مدیریت مالی آینده نگر است . شاخه حسابداری ابزاری کاربردی و کارآمد برای مدیریت مالی است تا در پیش بینی آینده قابلیت بهتری داشته باشد و در مورد آن برنامه ریزی کند. وجه تمایز مدیریت مالی و حسابداری در نحوه ارائه این دو است که یکی مبتنی بر گذشته و دیگری مبتنی بر آینده است ، میان رشته های مدیریت مالی و حسابداری تفاوت وجود دارد و برای فعالیت در هر کدام از آن ها نیاز به یکسری مهارت های متفاوت می باشد اما هر دو حول محور مدیریت دارایی ها می گردند و در بخش های سازمانی هم، در یک دسته طبقه بندی می شوند.

بازار کار رشته حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریت ، همانطور که می دانید یکی از رشته های پر طرفدار است . این رشته به دلیل داشتن پتانسیل بالای شغلی و موقعیت کاری زیاد و گسترده افراد هنرجو زیادی را به خود جذب می کند . در شرکت ها و برخی از سازمان ها به طور حتم نیازمند شخصی هستند که تسلط کافی بر مسائل و عملیات مالی به عنوان یک حسابدار داشته باشد ، بنابراین در صورت دارا بودن قابلیت های کافی و کسب دانش لازم در حسابداری مدیریت به هیچ وجه مشکلی در یافتن و جست و جوی کار متناسب با حرفه خود نخواهید داشت .

  • وظایف محول شده به حسابداران مدیریت چگونه است ؟

اکثر وظایفی که در گرایش‌ های حسابداری وجود دارد با استناد به اندازه و نوع فعالیت شرکت مشخص می ‌شود. همان طور که مستحضر هستید ، حسابداری رشته‌ ای بسیار گسترده با دایره ای وسیعی از عناوین و دانش تخصصی است، اما سرانجام زمینه فعالیت شرکت دانش فنی لازم حسابدار را مشخص می‌ نماید .

نتیجه می گیریم که در شرکت‌ ها و سازمان های کوچک و متوسط، امکان دارد همه ی کارهای مربدط به حسابداری مانند ثبت رویداد ‌های مالی شرکت، احتساب درست و دقیق حقوق کارکنان و کارگران، ثبت درآمد ها و هزینه ‌ها و نیز تدوین صورت ‌های مالی مانند صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان‌ های نقدی و اظهارنامه مالیاتی بر عهده کسی باشد که تحت عنوان حسابداری مدیریت به کار اشتغال داشته باشد. اما در شرکت ‌های بزرگ اقدامات ذکر شده مربوط به قسمت حسابداری است که حسابداری مدیریت مسئولیت نظارت بر فعالیت ها و رویکرد های واحد حسابداری را بر عهده دارد.

به عنوان یکی از وظایف اصلی حسابدار مدیریت، تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات و داده‌ های دریافت شده از بخش حسابداری، پیش ‌بینی بودجه لازم برای اجرایی کردن برنامه‌ و ایده ها، اندازه گیری روند پیشرفت شرکت و سرانجام تصمیم گیری عملیاتی را انجام می ‌دهد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

تفاوت حسابداری

کاربرد های حسابداری مدیریت

 

کاربردهای حسابداری مدیریت بسیار زیاد هستند که در این مقاله به تعدادی از موارد آن می پردازیم :

تصمیم گیری درست

بررسی ها و نتایج مالی میبایست در موعد مقرر و در شرایط های مشخص و زمان بندی شده به مجموعه شرکت به خصوص مدیریت تسلیم شود. با این وجود تیم مدیریت قادر است با استفاده از این اطلاعات تصمیمات بجا و دقیقی بگیرد. برای کمک به این تصمیم گیری لازم است از نمودار های مختلف، تجزیه و تحلیل و بررسی ورودی های مالی و پیش بینی های مخصوص استفاده شود تا در موقعیت های مختلف به مدیریت کمک کند .

شناسایی مشکلات و ارائه راه کارهای مدیریتی

تمامی گزارشات و اطلاعاتی که از این راه کسب می شود ، توانایی این را دارد که کمک مؤثری در شناخت مشکلات کسب و کار، ارائه داده و یک نتیجه استراتژیک و کارآمد برای آن کمک ها باشد. بهره مندی از این اطلاعات محدودیت ها و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

کمک به برنامه ریزی صحیح با حسابداری مدیریت

با استفاده از اطلاعات و بررسی های امور مالی، حسابداری مدیریتی قادر است تا کمک قابل توجهی را نزد مدیریت و مسئول کسب و کار قرار دهد . عدم برخورداری از اطلاعات کافی تیم مدیریتی، امکان دارد در برنامه ‌ریزی اشتباه یا اختلالی رخ دهد که سرانجام منجر به ضرر و زیان خواهد شد .

سود آوری و پیش بینی ها برای آینده

واحد حسابداری مدیریت قابلیت این را دارد تا در مواقع ضروری پیش بینی بحران های مالی و تأثیرات آن ها بر کسب و کار را بپردازد. حتی با بهره مندی از دانش و اطلاعات حسابداری مدیریت،  می‌توان سود حاصل از فعالیت های تجاری اعم از ارائه یک خدمت و یا یک کالا را پیش بینی کرد و برای تیم مدیریت و تولید این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سرانجام آگاه باشید که، حسابداری مدیریت مزایا و کاربرد های زیادی دارد. می توان از آن در اطلاعات تهیه شده در ارزیابی سهام و تجزیه و تحلیل آن و همچنین در بودجه بندی سرمایه و مابقی موضوعات دیگر استفاده کرد.

ادبیات سنتی و جدید حسابداری مدیریت

ادبیات سنتی حسابداری مدیریت ، از اندازه ‌گیری رویکرد ها بر اساس رویداد های مالی و دارایی‌ های مشهود طرفداری می ‌کند به همین علت دیگر توانایی رسیدگی به نیاز های استفاده کنندگان راجب تغییر سریع  ماهیت تجاری امروزی را ندارد. موارد تأثیر گذار مانند، فشار رقبای داخلی و جهانی ، تقاضا برای محصولات با کیفیت و قابل ‌اطمینان از جانب مردم و مشتریان ، انتظارات بالای سهام داران و بهره مندی از فناوری‌ های تولید پیشرفته را می‌ توان به عنوان یکی از دلایل اصلی سازمان ‌ها ، در راستای پیاده‌ سازی سیستم ‌های اندازه‌ گیری عملکرد مناسب تلقی نمود مانند خدمات قابل ارائه در حسابداری .

تأکیدات مفید ادبیات نوین حسابداری مدیریت بر استفاده و بهره مندی از معیارهای غیر مالی به ‌عنوان وسیله ای برای غلبه بر مواردی که ناکار آمد هستند ، منسوب به معیار های مالی است و در حقیقت اعتقاد دارد که معیارهای غیر مالی باید در کنار معیار های مالی مورد استفاده قرار بگیرند . کارت ارزیابی متوازن به عنوان ابزاری نوین در رشته حسابداری مدیریت ، است ، این سیستم سیستمی استراتژیک است که دارایی‌های مشهود و نامشهود شرکت را به یکدیگر وصل می کند و هدف آن ارزش ‌گذاری دارایی ‌های نامشهود نیست ، بلکه تلاش می کند این دارایی‌ها را با واحد های غیر پولی اندازه ‌گیری و ثبت کند . کارت ارزیابی متوازن نحوه بسیج دارایی ‌های نامشهود و ترکیب آن‌ها با دارایی ‌های مشهود را صادر می‌ کند که این امر می ‌تواند باعث ایجاد ارزش برای مشتریان و کسب دستاورد های مالی برتر برای شرکت گردد.

کاربردهای حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

سازمان حسابداران رسمی در کشور آمریکا در متون معتبر خود ذکر می کند که حسابداری مدیریتی در مباحث عملکرد به سه گونه متفاوت فعالیت می کنند ، که عبارت اند از : مدیریت کردن ریسک های موجود ، مدیریت فعالیت ها و مدیریت راهبردی . شایان ذکر است که زمینه هایی که حسابداری مدیریت در آن ها فعالیت دارد ، دارای نتایج اساسی و مهمی است . پس بدانید که واحد مدیریت ریسک با جمع آوری داده ها و مسائل مهم مالی و ارائه گزارش هایی به واحد مدیریت ، مقدار ریسک هر پروژه را به نوبه خود مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد .

ارزیابی دقیق و مدیریت کردن صحیح موارد ریسک آور به مالکان و مدیران شرکت ها و مشاغل این امکان را می دهد که تصمیم هایی در راستای تحقق اهداف تجارت اخذ کنند. از واحد های دیگری که حسابداری مدیریتی در آن به جست و جو و فعالیت مشغول است ، می پردازد و آن مدیریت عملکرد است. در حقیقت افراد و حسابداران مدیریتی در حوزه مدیریت کارکرد مشاغل مختلف و رویکرد تصمیم گیری ها نقش به سزایی ایفا می کند. در خصوص مدیریت راهبردی که از سایر زمینه هایی است که حسابداران مدیریتی در آن تخصص دارند، ارائه ی برنامه هایی برای مدیریت بهتر و دقیق تر شرکت ها و سازمان های مختلف است. حسابداران مدیریتی با تحصیل در رشته حسابداری مدیریت، دانش و مهارت لازم برای انجام وظایف گفته شده را کسب می کنند.

این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تولیدکننده نرم افزارهای مالی اداری بازرگانی و فروشگاهی می باشد.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up