آموزش حسابداری قضایی

حسابداری قضایی چیست؟

حسابداری قضایی چیست؟

حسابداری قضایی ، یکی از شاخه های مهم در مبحث و رشته حسابداری می باشد . شاید از این شاخه مهم اطلاعات چندان زیادی نداشته باشید ، اما ما در این مقاله از سایت تلاش نموده ایم تا نکاتی مهم و مختصر را در اختیار شما قرار دهیم . حسابداری قضایی متشکل از علوم حسابداری، ممیزی و تحقیقات است که در مورد روند مالی مشاغل و اشخاص بررسی های لازم را انجام می دهد . در حال حاضر ، در تمامی کشور ها و در سراسر جهان زمانی که اطلاعات و اخبار روز را مطالعه می کنید برای تان پیش آمده که به ماجراهایی در مورد جرائم مالی و اختلاس بر می خورید . به دلیل پیشرفته تر شدن امکانات الکترونیکی ، مجرمان و افراد سود جو با استفاده از داده های جدید و فضای دیجیتال به جرم و فساد روی آورده اند و به آسانی مرتکب این جنایات می شوند .

بر اساس آمار هایی که از کل جهان فراهم شده ، مقدار خسارت های تحمیل شده به شرکت ها بر اثر کلاه برداری ۳۳ درصد از سال های قبل افزایش پیدا کرده است . این مطلب به شما در مورد حسابداری قضایی نکاتی را متذکر می شود تا با وظایف و مهارت های حسابداران قضایی بهتر آشنا شوید ، این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تهیه شده است و تا پایان مطلب با ما همراه باشید .

  • حسابداری قضایی چیست ؟

واژه قضایی در اصطلاح به معنای ، مرتبط با امور دادگستری و یا نهاد های حل اختلاف یا مناسب برای مسائلی که در دادگاه های قانونی وجود دارند ، است . در حقیقت حسابداری قضایی به این معناست که با به کار گیری تخصص حسابداری در خصوص پرونده های  دادرسی و دعاوی قضایی ، تحقیقاتی که به کلاه برادری مربوط هستند ، پیگیری و بررسی مطالبات و مابقی اختلافات و مصادیق مرتبط با امور حقوقی است . حسابداری قضایی بر خلاف پزشکی قانونی می باشد ، از این جهت که پزشکی قانونی بیشتر بر روی آزمایشات DNA  و مباحث مسیر عبور گلوله متمرکز است ولی حسابداری قضایی غالباً با جرائم مالی و شرکتی مانند کلاه برداری سر و کار دارند .

  • آموزش حسابداری قانونی و قضایی چگونه است ؟

حسابداری قضایی در دادگاه به صورت یک شکایت قابل ارائه می باشد و محتوای آن در مورد خلاصه تغییرات مالی از زمان موجودی اولیه است . در نظر داشته باشید می توان این گونه بیان کرد که حسابداری قضایی هر معامله ای را پشتیبانی نمی کند . اما در صورتی که ابهاماتی بوجود بیاید ، این سوابق میبایست از قبل نگهداری شوند .

در شاخه حسابداری قضایی، داده ها و معلومات اساسی موجود در فهرست بیان می شود و تمامی وجوه دریافتی و کل بازپرداخت ها جمله توزیع به ذینفعان هم ذکر می شود. همچنین در حسابداری قضایی، فروش هر دارایی که در موجودی کالا گفته شده است را لیست می کند . اگر هر ملکی با بهای کمتر از ارزش محاسبه شده فروخته شود ، امکان دارد لازم باشد تا وجه تمایز ( تفاوت ) به شکل یک لیست ذکر شود. آموزش و تعلیم حسابداری قانونی ‌و قضایی نقش بسیار پر رنگی در امور مالی دادگاه ایفا می کند .

اگر فرد ذینفع فکر کند که حسابدار به صورت دقیق و درست فعالیت خود را انجام نداده و یا این که اشتباهی بوجود آمده ، قادر است نسبت به حساب پایانی یا نهایی اعتراض کند . در موردی دیگر اگر شخص حسابدار در تایم مقرر حسابداری نهایی را تنظیم نکند ، فرد ذینفع قادر است یک شکایت برای پیشنهاد حسابداری ماهر صادر و تنظیم کند .

  • ابزار آموزش حسابداری قانونی و قضایی

اطلاعات حسابداری درست و صحیح ، از معضلات و مشکلات ذینفعان به عنوان یکی از موارد مهم جلوگیری می کند . در صورتی که مسیر درست و  صحیح برای کمتر شدن و جلوگیری از مشکلات وراثت، دارا بودن برنامه ای اساسی در مورد املاک مستحکم در دست اجرا می باشد ، که می توان با کمک گرفتن از یک حسابدار قانونی و قضایی از رواج مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. برای حسابداری قانونی هم از ابزارها و ملزوماتی استفاده می شود که یکی از آن ابزار ها نرم افزار حسابداری حقوقی می باشد.

وجود یک نرم افزار حسابداری حقوقی در کسب و کار ، به روند اجرای درست و دقیق صورت حساب کمک می کند و همچنین برای شرکت های حقوقی دیدگاهی کامل و جامع در مورد جریان نقدی آن ها فراهم می کند. با این وجود ، در صورتی که شرکت ها روزانه با اطلاعات حساس مشتریان و افراد سر و کار دارند، استفاده کردن از یک نرم افزار حسابداری ویژه قانونی در این شرایط به آنان این امکان را می دهد تا با قوانینی که برای حفاظت از اطلاعات مشتریان خصوصی طراحی شده اند، تطابق داشته باشند. از این جهت آموزش نرم افزاری که به آن نیاز داریم ، یکی از مباحث مهم در دوره های آموزشی حسابداری قانونی است.

  • یک حسابدار قضایی باید چه مهارت‌ هایی داشته باشد ؟

افرادی که قصد دارند در رشته حسابداری قضایی فعالیت خود را ادامه دهند ، باید دارای حداقل مدرک کارشناسی حسابداری یا مدیریت مالی باشند . و اینکه در مورد مباحث و مسائل مرتبط با حقوق قضایی و کیفری اطلاعات کافی و قانع کننده داشته باشند. داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری به موقعیت شغلی بهتر و کسب درآمد بیشتر کمک می کند . بدانید که فعالیت در شاخه حسابداری قضایی نیازمند دریافت آموزش در حین کار می باشد و همچنین برای واجد شرایط بودن باید بین ۱ الی ۳ سال تجربه و سابقه کار در زمینه حسابداری عمومی داشته باشید .

در هر کشوری بنا به داشتن قوانین مختلف ، باید بر اساس قوانین و دستورالعمل های حقوقی و تجاری آن کشور عمل نمود ، علاوه بر مدارک تحصیلی داشتن گواهی نامه نیز الزامی است . به عنوان مثال ، در کشور ایالات متحده آزمونی به نام ، CFE  وجود دارد و داشتن این مدرک به علاقه مندان این حیطه کمک شایانی خواهد کرد . این مدرک شامل یک آزمون و 5000 ساعت کار عملی مرتبط با حوزه حسابداری قضایی است .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

آموزش حسابداری قانونی و قضایی
  • دو حوزه کلیدی حسابداری قضایی :

الف) بازرسی (کارگاهی )

ب) پشتیبان دادرسی

حسابرسی قضایی از راه بازنگری‌ و بررسی مستندات و مدارک مالی و غیر مالی در بخش های مربوط به دادرسی و بازرسی و هم از راه کمی سازی مسائل مربوط به رویداد های مالی منازعات حقوقی در حل و فصل و رفع تعارض ها و مشکلات مالی و منافع سوخت شده کمک می ‌کند. مراحل حسابرسی قضایی به صورت موارد زیر دسته ‌بندی می شوند :

  • مرحله اول : افشاء‌ کنندگان ادعا

اغلب افشاء تخلفات تقلب‌ های مالی از راه گزارشات تلفنی ، کارمندان ( کارکنان ) و مدیران، حسابرسان شرکت ها نظارتی و امنیتی و یا روش‌های دیگر صورت می‌ پذیرد .

  • مرحله دوم : بررسی و شناخت طرفین مدعی

در اصطلاحات موجود قضایی به طرفین ادعا، خواهان و خوانده یا خواندگان گفته می ‌شود. خواندگان یا خواهان افرادی هستند که ادعا دارند حق و حقوقی از آن ها ضایع شده یا تخلف بر علیه آن ها انجام شده و متضرر شده اند . خوانده یا خواندگان اشخاصی هستند که بر علیه آن ها ادعایی مبنی بر تخلف، فساد و جرائم مالی به عمل آمده است .

  • مرحله سوم : بررسی‌ کنندگان ادعا

بعد از افشاء یا ایراد اتهام ، فساد و تخلفات مالی وجود دارند که پیش از ارجاع به امورات قضایی معمولاً این اختلافات به متخصصان یا کارشناسان که می‌ توان به آنان بررسی‌ کنندگان ادعا یا تجزیه کنندگان اطلاعات اطلاق کرد ارجاع می‌ شوند. کارشناسان و افراد ماهر قادر هستند حسابداران رسمی، کارشناسان رسمی، نهاد نظارتی، افراد حسابرس داخلی یا هر فرد دیگری که مورد وثوق طرفین قرار گرفته باشد، صورت گیرد. در غیر این صورت اظهارنظر این افراد از منظر قانونی تایید نمی شود و در قوانین کشور مقامی برای آن ها ذکر نشده است. بر خلاف آنچه که می دانید در بعضی از کشورها جمعی به عنوان حسابداران دادگاهی در این مرحله ورود می کنند  و اظهارنظر آن ها اساس حل و فصل دعاوی قرار می ‌گیرد.

مرحله چهارم : وضعیت رسیدگی یا صدور دادخواست

بعد از این که بررسی ادعا به دست کارشناسان، اگر تخلف صورت گرفته تایید شد، در شرایط حل و فصل موضوع با رضایت طرفین، بررسی قانونی مخصوصی صورت نمی ‌گیرد. در اینجا امکان دارد که تخلف یا تقلب از منظر قانونی جرم به شمار می رود و مقامات قضایی پیگیری ویژه خود را اعمال کنند. در حالت دوم موضوع با صدور دادخواست به سازمان قضایی ارجاع می‌ شود.

● یک حسابدار قضایی باید چه مهارت‌ هایی داشته باشد ؟

مرحله پنجم : بررسی ادعا توسط شعبه قضایی

در این بخش ، در بدو شروع مطالعه کنندگان مطابق دادخواست صدور شده و به وسیله بازپرس توجیه شده که در صورت نبود اعتراض مبالغ ادعا، موضوع برای صدور حکم پایانی به دادگاه رجوع می ‌شوند. در شرایطی که خوانده یا خواندگان به بیانات بازپرس اعتراض نمایند و موضوع مورد ادعا در قالب یک مقوله تخلفات مالی دسته ‌بندی شود بازپرس درخواست رسیدگی کارشناسی داده، و پرونده به روند کارشناسی رسمی وارد خواهد شد.

مرحله ششم : مراحل کارشناسی رسمی

بعد از مشخص نمودن کارشناس بر اساس قانون تعیین کارشناس رسمی به وسیله امور قضایی، پرونده مربوطه به کارشناس رسمی رجعت داده می ‌شود. اولین هیأت منتخب کارشناسی هیأت تک نفره است. بعد از بیانات محترم کارشناسی یک نفر در صورت اعتراض نداشتن خواهان یا خوانده، پرونده را برای صدور حکم به دادگاه رجعت می‌ دهد . در شرایطی که اعتراض هر کدام از دو طرف عامل پرونده به هیأت ‌های سه نفره، پنج نفره، هفت نفره و سایر هیأت ‌ها ارجاع می‌ شود .

مرحله هفتم : تنظیم و صدور کیفر خواست به دست بازرسان قضایی و رسیدگی دادگاه در شرایطی که گزارش کارشناسی در هر کدام از هیأت ‌ های کارشناسی کیفر خواست توسط بازپرس قضایی تأیید و تنظیم شده و به دادگاه رجعت داده می شود و به وسیله دادیار پرونده اسناد و هویت و به ویژه اظهارنظر هیأت کارشناسی بررسی و بازبینی و برای صدور حکم به قاضی پرونده ارجاع می ‌شود.

تحلیل روند ارجاع دعاوی مالی به مراجع قانونی بیان کننده این است که حسابرسی قضایی نقش به سزایی در کمک به حکمیت و قضاوت و شناسایی با دقت منابع مالی از سوخت شده را ایفا می‌ کند. حسابرسی قضایی با به کار گیری از روش‌ های حسابرسی و کار آگاهی، اسناد و مدارک مثبتی برای ارائه اظهارنظر خود بوجود آورده و از راه بررسی‌ های حسابرس در موضوع دعاوی طرفین دعوا اظهار نظر خواهد کرد.

با استناد به اهمیت و تأثیر گزارش کارشناسی (حسابرسی قضایی) در احقاق حق و حقوق هر کدام از دو طرف ، کارشناسی رسمی باید دارای تخصص و تجربه کافی و کامل در خصوص امور مالی و حسابرسی و همچنین قانونی بوده تا اظهارنظر و بیانات آنان عاری از هر گونه اشتباه و خطا و مستند به اسناد و مدارک قابل اطمینان و قطعی باشد.

با توجه به این که حسابرسی قضایی نوعی فعالیت واکنشی در ازای تقلب و فساد به شمار می‌ رود ولی در عین حال وجود مجموعه های کارشناسی قوی مالی می ‌تواند یک مورد اساسی در جلوگیری از اتفاقاتی مانند ،تقلب و فساد مالی که یکی از معضلات امروزی کل کشورها است، محسوب شود. در عین حال قانون گذاران باید توجه مخصوصی به اهمیت و جایگاه حسابرسی دادگاهی داشته و تمهیدات تصویب قوانین مربوطه را فراهم کنند.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up