حسابداری صادرات و واردات

آموزش حسابداری صادرات و واردات

در مباحث حسابداری ، با واژه هایی همچون ، شرکت های بازرگانی ، واردات و صادرات کالا سر و کار دارید اما شاید تابحال پیش نیامده است که به صورت مفهومی و جزئی از معنای آن ها مطلع و به صورت دقیق از کاربرد هر عنوان آگاه شوید . در این مطلب از سایت قصد داریم تا شما را با مفهوم کلی شرکت های بازرگانی ، واردات و صادرات کالا آشنا کنیم ، تا پایان با ما همراه باشید.

خرید و فروش کالا ، خدمات ، محصولات متنوع از زمان های بسیار گذشته تاکنون ، دارای تغییرات و پیشرفت های زیادی می باشد و امروزه شرکت های بازرگانی بر اساس این تغییرات و قوانین جدید و بروز ایجاد شده اند ، اما این قوانین و بروز رسانی علم و دانش در کشورهای مختلف متفاوت می باشند، ولی هدف و اصول پایه ای همه ی آن ها مانند هم است. در واقع شرکت های بازرگانی شرکت هایی هستند که در بخش خرید و فروش کالا و یا خدمات برای کسب سود و درآمد فعالیت دارند . اما توجه داشته باشید که این شرکت ها زیر مجموعه ای از انواع شرکت ها در قانون تجارت به شمار می روند . در شرکت های بازرگانی ، حداقل دو یا چند نفر برای به دست آوردن درآمد و سود بیشتر تلاش می کنند. هر قدر که شرکت های بازرگانی بزرگ تر و گسترده تر باشند، به همان نسبت هم اشخاص بیشتری در آن فعالیت می کنند. برای مطالعه دقیق تر و افزایش اطلاعات خود در مبحث شرکت های بازرگانی ، مطلب حسابداری بازرگانی را مجدداً مطالعه کنید .

  • شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی قادر به ارتقا و گسترش زمینه فعالیت خود از یک منطقه تا کشورهای دیگر هستند. به همین علت صاحبان شرکت های بین المللی قابلیت چند ملیتی دارند و در زمينه خدمات، کالا، پشتیبانی و غیره مشغول فعالیت هستند‌. برای داشتن تجارتی عظیم و موفق در بین کشورهای جهان ، لازم است که که شرکت بازرگانی صادرات و واردات ثبت شده داشته باشید و در صورت به وجود آمدن خلل یا مانعی در این تجارت، سازمان های تجارت جهانی وارد عرصه می شوند. شرکت های بازرگانی بر مبنای نوع فعالیت به خدماتی و تجاری قابل تقسیم هستند. فعالیت شرکت های تجاری شامل ، خرید و فروش کالا می باشد .

  • واردات چیست ؟

در زبان عامیانه و تعریف ساده و روان ، عمل واردات به معنی جمع آوری کالا و محصولاتی است که در کشور هدف تولید و عرضه نمی شود و برای تهیه و دسترسی به کالا های مد نظر میبایست از کشور هایی که تولید کننده آن هستند ، وارد کنند. از مواردی که موجب افزایش اقدامات وارداتی می شود، محدودیت بعضی کشور ها در تولید بعضی از محصولات خاص است؛ زیرا در برخی موارد نیز برای مکان هایی، واردات برخی کالا ها از مناطق دیگر برایشان مقرون به صرفه تر از تولید کالا است. در انجام روند این فرایند اشخاص زیادی و همچنین شرکت ها جهت تسهیل تجارت و واردات و همچنین کسب سود، خدمات تخصصی انجام می دهند .

افزایش و گسترش رو به رشد و قابل توجه حجم واردات در کشور های مختلف و رشد اقتصادی بیشتر این مناطق نشان دهنده ی رابطه نزدیک تجارت و رشد اقتصادی است ، در نتیجه وجود میزان مناسب از واردات برای کشور های فعال در تجارت، می تواند نقش مثبتی بر روند رشد و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی آن ها داشته باشد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

صادرات چیست؟
  • مراحل انجام فعالیت های واردات

در ابتدا برای شروع و انجام عمل واردات کالا در گام اول بهتر است ، اطلاعات علمی خود را در این مسئله افزایش دهید؛ به این دلیل که انجام فعالیت های وارداتی و تجاری دارای یک سری موارد مهم و از حساسیت های خاصی برخوردار است که اگر به هر دلیلی بدون آگاهی در این زمینه این کار را آغاز کنید ؛ امکان دارد منابع مالی و سرمایه های انسانی خود را مستهلک کنید و در نهایت از نتیجه ای مطلوب بهره مند نشوید . مراحل انجام عمل واردات بعد از آگاهی از این مسئله ، به شرح زیر است :

۱_ بازاریابی، انتخاب و اطمینان از مقرون به صرفه بودن واردات کالای مورد نظر و افزایش آگاهی از تعرفه های گمرکی( توجه داشته باشید واردات هر کالایی در هر منطقه جغرافیایی، مقرون به صرفه نیست و لازم است از کاربرد و استفاده کالا در منطقه هدف اطمینان حاصل فرمائید)

2_ صادر کنندگان کالای منتخب ، جهت واردات آن به مرز های داخلی را جست و جو کنید ( منابعی که می توان کالای مورد نظر را از آنجا تهیه کرد را بشناسید)

3_ دریافت و ارزیابی نمونه ای از کالای مورد نظر و منتخب ( این مرحله لزومی ندارد اما در بعضی موارد بهتر است این مورد را انجام دهید)

4_ در این مرحله انتخاب خود را با استناد به منابع مالی، جهت واردات کالا، نهایی کنید.

5_ در برقراری ارتباط با صادر کننده خارجی ماهر باشید .

6_ انجام مقدمات و اعمال گمرکی و اخذ مجوز های لازم برای دریافت کالا از گمرک( در این گام خوب است شخصی این عملیات را مدیریت و جلو ببرد که با قوانین و مقررات گمرکی، آشنایی کافی داشته باشد)

7_ در دسترس داشتن کارت بازرگانی از موارد مهم و ملزومات انجام و به ثمر رسیدن فعالیت های وارداتی است.

8_ پس از هماهنگ شدن مراحل ذکر شده در متون فوق باید هزینه های واردات را معین و نسبت به پرداخت آن ها اقدام کنید.

9_ فرد تولید کننده از صحت تصمیم شما برای واردات کالا اطمینان حاصل کرده و کالا ی مد نظر را برای صادرات حاضر می کند؛ البته توجه داشته باشید که لازم است چگونگی حمل و نقل بار را نیز با تولید کننده هماهنگ کنید .( انواع حمل : حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی یا حمل و نقل دریایی)

10_ بعد از کسب اطمینان از دریافت کالا از جانب گمرک در مرز داخلی، باید نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام فرمایید.(در این گام باید فرد کارشناس، مقدار و کیفیت کالا را تایید کند)

11_ مراحل پایانی فرایند واردات کالا به صورت تحویل اظهارنامه ی ترخیص، پرداخت مالیات و عوارض، ارائه مدارک مورد نیاز، تسویه هزینه های مربوطه و گمرکی و تحویل کالا از گمرک می باشد .

  • صادرات چیست ؟

انجام عمل صادرات در فعالیت های بازرگانی به معنای ، انتقال کالا یا ارسال آن از مکان مبدا به مکان مقصد است. بر اساس تعریف سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران منظور از صادرات ، خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور مبدأ همراه با رعایت قوانین و دستورالعمل های موجود است.

واژه صادرات در لغت ، به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از مکانی به مکان دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور است. صادرات عبارت است از تعامل و فعالیت با بازارهای مطمئن و حرفه ای های بازار در آن سوی مرزها. عمل صادرات ، نقطه شروع ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر است و همچنین صادرات برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری و بوجود آوردن تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید.

  • مراحل صادرات کالا

انجام صادرات و صادر کردن کالا ، نیازمند گذراندن مراحل و اخذ مجوزهای متعدد و متفاوتی است. به صورت کلی، قسمتی از این مراحل برای همه‌ی کالا ها و خدمات صادراتی مساوی هستند. بعضی از خدمات و کالاهای صادراتی نیز دارای شروط و مراحل مخصوص و ویژه ای هستند و به ماهیت و نوع آنان بستگی دارد.

مراحل صادرات کالا
  • مراحل صادرات کالا

۱_ فراهم کردن موارد اولیه و بنیادی مورد نیاز (مانند وب سایت اینترنتی، عضویت در شبکه‌ های اجتماعی ، کاتالوگ و بروشور محصول و کارت ویزیت دیجیتالی انگلیسی ، توجه داشته باشید که تمامی این موارد باید به چند زبان متفاوت باشند)

۲_ دریافت مجوزهای لازم برای صادرات کالا (اخذ مجوز استاندارد، اخذ استانداردهای قانونی و مجوزهای مورد نیاز داخلی برای صدور مجوز صادرات مثل کارت بازرگانی، فراهم کردن آنالیز قابل قبول  و تست ریپورت‌ های لازم جهت معرفی و پرزنت محصول در سطوح جهانی و بین المللی)

۳_ انجام تحقیق و جست و جو در بازار های صادراتی جهت تشخیص و شناسایی بازار و کشور هدف

۴_ تجزیه و تحلیل و بررسی مبلغ نهایی فروش، قدرت خرید مشتری، بررسی و آنالیز رقبا و شرایط  کالای قابل عرضه به بازار هدف مشخص شده .

۵_ قابلیت تأمین و هم سطح سازی کیفیت کالای مورد نظر متناسب با بازار کشور هدف

۶_ ایجاد مزیت بهره وری محصول جهت رقابت با رقبا در بازار جهانی کشور هدف

۷_ ثبت و درج برند جهانی

۸_ انجام بازاریابی در کشور مخاطب هدف

۹_ بررسی و کشف زیر ساخت‌ های انتقال و جابه جایی ارز

۱۰_ تهیه و جمع آوری اسناد مربوطه (حمل کالا، تشریفات گمرکی و خروج کالا از مرزهای کشور تولید کننده)

۱۱_ تهیه نرم افزار حسابداری صادرات و واردات برای مدیریت کسب و کار

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up