حسابداری بیمه چیست؟

بیمه حسابداری

حسابداری و مباحث مربوط به آن قواعدی هستند که در آغاز هر کاری باید به آن ها توجه داشته باشید ، زیرا تمام عواملی که منجر به موفقیت ، رشد و مسیر درست یک بیزنس می شود در مجموعه قوانین حسابداری نهفته شده است .  در حال حاضر تقریباً همه از چگونگی کارکرد سیستم حسابداری تا حدودی آگاه هستند و می دانند ، علم حسابداری ابزاری است که پس از جمع آوری اطلاعات و اسناد و مدارک مثبته به بررسی و تجزیه و تحلیل هر کدام از آن ها به تفکیک می پردازد . دقت حسابداری بسیار بالاست ، از این رو کسانی که وارد این حوزه مالی ، مدیریتی می شوند میبایست از صبر و حوصله نسبتاً بالایی برخوردار باشند .

همانطور که مطلع هستید و در مقالات پیشین سایت هم متذکر شده ایم ، در حقیقت حسابداری به اندازه گیری دقیق داده های مالی و گزارشات ، طبقه بندی اسناد و مدارک و تلخیص فرآیند ها و رویداد های مالی یک مجموعه یا شرکت می پردازد . البته شایان ذکر است که کاربرد حسابداری تنها در خصوص موارد ذکر شده متون فوق نیست ، زیرا حسابداری دارای طیف گسترده ای از قوانین ، فرمول ها و دستورالعمل های مالی است . موضوع بیمه هم از این قوانین مستثنی نیست و از جمله مباحث مهم و حائز اهمیت در حسابداری تلقی می شود ، به طوری که امروزه در هر کسب و کاری اولین سوال مراجعه کننده از کارفرما مبحث بیمه است . در واقع بیمه تعهدی مطمئن است که افراد در برابر پرداخت وجوه تعیین شده معینی به شرکت ‌های بیمه، می‌توانند تعهد این شرکت ‌ها را در قبال مجموعه دارایی های خود به دست آورند. به عنوان مثال اگر ضرر و زیان مالی که ناشی از ورشکستگی شدن و غیره متوجه این افراد شود، شرکت ‌های بیمه مربوطه بر اساس قانون موظف به پرداخت خسارت و زیان وارد شده به افراد تحت تکفل خود هستند .

با ایجاد طرح مهم بیمه در اغلب مراکز فعالیتی ، شرکتی و شناخته شدن در میان‌ افراد جامعه ، جایگاه بیمه رشد کلانی را تجربه کرد و به یک موضوع محبوب و همه گیر در مشاغل تبدیل شد . و از آن پس ، با افزایش یافتن شعب بیمه های خصوصی در کشور ، پیچیدگی مسئله بیمه برای کارفرمایان و نمایندگان آن ها نیز بیش تر شد. بنابراین مالکان هر کسب و کاری لازم است توجه داشته باشند که حسابداری بیمه چیست و همچنین به قوانین بیمه در حسابداری و مباحث مالی نیز تا حدودی آگاه باشند. این مطلب از سایت آرپاکو به شما کمک خواهد کرد تا با تعریف بیمه در حسابداری آشنا شوید و نکاتی درباره حسابداری بیمه که به کارتان خواهد آمد را بیاموزید.

  • حسابداری بیمه چیست ؟

    حسابداری انواع مختلفی از مباحث را پوشش می دهد و برای هر کدام ثبت ها و تعاریف مخصوص به خود را دارد . حسابداری بیمه هم یکی از آن زیر شاخه های علمی حسابداری است که فرد یا مجموعه بیمه شده را در قبال پرداخت وجه نقد معینی برای مدت زمان مشخصی تحت پوشش بیمه ای خود در می آورد . حسابداری بیمه در حقیقت ، به امور حسابداری شرکت ‌های بیمه و مسائل مالی طرف حساب بیمه شده می ‌پردازد. این بخش از حسابداری با وجود کاربرد های فراوان ، به تمامی امور مالی بیمه‌ گر و بیمه ‌گذار رسیدگی می‌کند، هزینه‌ها را در زمان درست برآورد و درآمد شرکت ‌های بیمه را بررسی و مدیریت می ‌کند. بیمه همانند مسائل دیگری که در حوزه حسابداری وجود دارند ، دارای یکسری قواعد ، ثبت ها و اقدامات مختص به خود می باشد .

به عبارتی دیگر تمامی فعالیت‌ های حسابداری که به بیمه مربوط می‌ شود، در شرکت ‌های مربوط کار سخت و دشواری  نیست و یک حسابدار با تسلط بر علم حسابداری و قوانین بیمه این توانایی را دارد که امور حسابداری شرکت ‌های بیمه را تمام و کمال انجام دهد. به این مسئله استناد کافی داشته باشید،  از کار هایی که یک حسابدار بیمه لازم است حتماً در آن علم و پیشینه لازم را اخذ کند،  مسلط بودن به نرم‌ افزار های حسابداری مربوطه که در خصوص انواع و اقسام بیمه است.

  • حق بیمه چیست ؟

    اداره بیمه تامین اجتماعی دو نوع بیمه را در اختیار افراد قرار می دهد که شامل بیمه اجباری و اختیاری می باشد. بیمه اجباری شامل افراد کارفرما و کارگر و بیمه اختیاری همانطور که از نامش پیداست و نام دیگر خویش فرما نیز است مشمول افرادی است که بیمه اجباری نیستند و کارفرمایی ندارند، برای خود کار می ‌کنند و خود را بیمه کرده اند. افرادی که تحت پوشش بیمه از نوع اختیاری و یا ( بیمه خود ) هستند با پرداخت ۲۶ درصد از کل درآمد خود از مزایای آتی این سازمان همچون دریافت حقوق بازنشستگی و دریافت حقوق قبل و بعد از فوت از جانب بستگان درجه یک و برخورداری از بیمه از کار افتادگی و غیره بهره مند می شوند .
    در هر ارگان و سازمانی کارفرما ملزم است کارمندان و کارگران مجموعه عملیاتی خود را در زمان فعالیتشان، بیمه کند.  چگونگی خدمات بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که در ازای استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی، فرد بیمه‌ شده ( تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی) باید در مدت زمانی که به کار فعالیت دارد ، مبالغی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کند و همچنین مبلغی که کارفرما به منظور برخورداری کارگر از مزایای بیمه به سازمان تامین اجتماعی کشور پرداخت می نماید، حق بیمه گفته می شود. حق بیمه تامین اجتماعی هر سال یکبار از جانب وزارت کار معین می‌ شود.

همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری

حق بیمه چیست؟
  • حسابهای لازم برای ثبت اسناد حسابداری بیمه چیست ؟

    تا این لحظه شما با مفهوم بیمه و حق بیمه در حسابداری آشنا شده اید ،اما در این قسمت هدفمان تمرکز بر روی ثبت اسناد حسابداری بیمه و مفاهیم مربوط به آن است. اما پیش از آن که عناوین جدید را مطالعه کنید باید با حساب ‌های مورد نیاز برای ثبت اسناد حسابداری بیمه آشنا شویم و این حساب‌ ها در دفتر های حسابداری و یا نرم افزار حسابداری ثبت و سپس درج نهایی شوند. این حساب‌ها عبارت است از :
    تمامی پیش‌پرداخت ‌ها به حساب معین نیازمند هستند تا در گروه بستانکاران یک حساب به عنوان بیمه آورده شوند. سپس باید در دفاتر مربوط به حسابداری یا نرم افزارهای حسابداری حساب مالیات بر ارزش افزوده که معادل ۹ درصد است تعریف شود ، باید درصد مالیات تکلیفی را از حساب بستانکاران کم کنید.همچنین میبایست استناد کافی را در این خصوص داشته باشید که در زمان انقضا ، ثبت هزینه را فراموش نشود .

  • چه هزینه هایی مشمول بیمه نمی شود ؟

    از مبالغ پرداختی ، مواردی مشمول بیمه نمی شوند که عبارت اند از حقوق و دستمزد ، کارمزد، مزد و یا هر گروه مزایایی که به صورت نقدی و غیر نقدی باشد، در برابر کار و فعالیتی که انجام می دهد، به فردی که بیمه شده است پرداخت می شود. این موارد را به عنوان حق بیمه کارگر به رسمیت می شناسند. اما بعضی از هزینه ها، مشمول بیمه نمی شوند. این هزینه ها شامل موارد زیر می شوند :

۱) پاداش نهضت سواد آموزی و عیدی دادن از وظایف کار فرما می باشد و بیمه به هیچ عنوان وظیفه ای در برابر پرداخت آن ندارد.

۲) حق همسر را باید کارگر پرداخت کند و بیمه هزینه مربوط به آن را تقبل نمی کند

۳) باز خرید ایام مرخصی، اگر فرد کارگری ، خود اقدام به باز خرید دوران مرخصی خود کند، کار فرما باید مبلغ آن را پرداخت کند و بیمه مسئولیتی در برابر آن ندارد.

۴) هزینه سفر و ماموریت های کاری به عهده کار فرما است، همچنین در شرایطی که کارگر در طول سفر به بیماری مبتلا شود می تواند از حق بیمه کارگری خود استفاده کند

۵) سنوات پایان خدمت و خسارت اخراج نیز بر عهده شخص کار فرما می باشد.

۶) تضمین

حسابهای لازم برای ثبت اسناد حسابداری بیمه
  • اصول و مفاهیم حسابداری شرکت های بیمه و بنگاه های اقتصادی

با مرور مجدد متن مقدمه در می‌یابیم که حسابداری هنر جمع آوری اطلاعات مربوط به رویداد ها و عملیات های مالی بوده که بعد از تجزیه و تحلیل و بررسی و اندازه گیری و پردازش این اطلاعات در قالب صورت های مالی و گزارشات اساسی دیگر در اختیار قضاوت کنندگان قرار می گیرد. گزارشات اساسی حسابداری در شرکت های پرداخت خسارات و همه شرکت ها و ارگان های اقتصادی دیگر شامل ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع ، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت های توضیحی هستند. این گزارشات مذکور در سیستم حسابداری اساس تصمیمات مدیران و اهداف مدیریتی و مالی قرار می گیرد و دلیل آن هم این است که داده های اطلاعاتی حسابداری دارای مزایایی است که آن ها را از سایر اطلاعات در واحد های دیگر واحد تجاری متمایز می کند . اطلاعات حسابداری تابع یکسری ویژگی های کیفی هستند که فقط مخصوص به خودشان می باشد .
اصلی ترین ویژگی های کیفی در اطلاعات حسابداری بنگاه های اقتصادی شامل : قابلیت اتکاء ، مربوط بودن ، قابلیت مقایسه و قابل فهم بودن است .هر کدام از این  ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری در حقیقت نشان دهنده اعتبار و قابلیت گزارش های مالی بوده و وجود آن ها ضروری می باشد ‌. در ادامه  بدانید که قابلیت اتکا به این معناست که اطلاعات مالی و حسابداری بدون خطا و تمایلات جانبدارانه گزارش شده و میل و اراده مالکان و تصمیم گیرندگان در هیچیک از آن ها لحاظ نشده است،  به این دلیل که اگر این گزارشات با سلیقه و میل و اراده خود مدیران تغییر کند خیلی زیاد از لحاظ کیفی و اعتبار آسیب خواهد دید .

  • بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد ؟

    بیمه تأمین اجتماعی دارای زیر مجموعه های فراوانی است که هر کدام آپشن های مخصوص به خود را دارد . بیمه بیکاری ؛ از انواع دیگری از بیمه این سازمان است که مربوط به زمانی است که شخص کار معین و یا فعالیتی ندارد و این بیمه زمانی اجرایی می ‌شود که کارگر نزد سازمان تأمین اجتماعی سابقهٔ بیمه داشته و به‌ صورت سهوی بیکار شده باشد، اما اگر تخلفی کرده باشد و یا به دلیل محکومیت قضایی یا تعدیل نیرو و یا عوامل مختلف دیگر … کار خود را از دست دهد نمی ‌تواند از این بیمه بهره‌مند شود. از ۲۳ درصد حق بیمه ای که کارفرما پرداخت می کند، ۳ درصد آن برای بیمه بیکاری است. یک تفاوت بیمه اجباری و اختیاری در این است که بیمه بیکاری تنها به اشخاصی که دارای بیمه اجباری باشند تعلق می‌ گیرد و در صورتی که فرد بیمه اختیاری داشته باشد به هیچ وجه نمی‌ تواند از بیمه بیکاری بهره‌مند شود، زیرا این بیمه شدگان دارای کارفرما نیستند به همین دلیل غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز شامل حال آن ها نمی‌ شود.
    مقدار وجه پرداختی معینی که بیمه بیکاری را پوشش می دهد ، ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد فرد بیمه‌ شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است. قابل ذکر است که سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مشمولان قانون تامین اجتماعی که پیشینه بیمه پردازی داشته باشند، بیمه بیکاری پرداخته می ‌شود. برای دریافت بیمه بیکاری باید به شرایطی مثل مشمول قانون کار و تامین اجتماعی بودن و تبعه خارجی نبودن و بازنشسته یا از کار افتاده نبودن توجه کنید. و اینکه باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارا باشید و در آخر برای دریافت بیمه بیکاری باید به صورت غیر ارادی بیکار شده باشید.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up