جواز کسب چیست؟

جواز تاسیس یا پروانه کسب و کار

جواز کسب

مشاغل و فعالیت هایی که در زمره واحد های صنفی محسوب می شوند ، به دلیل دارا بودن ارزش والا و ویژه ای که در جامعه و ستون های اقتصاد کشور از آن خود کرده اند ، در گام اول پیشنهادی بسیار مطلوب برای جذب و اشتغال قشر جوان و مستعد کار در کشور به شمار می رود. با این وجود ، هیئت دولت و وزیران اجرایی این امور ، برای ایجاد و تثبیت نظم و در ادامه جلوگیری از تلاطم و هرج و مرج و ضرر اشخاص، قوانین و دستورالعمل هایی را برای افتتاح یک واحد صنفی در نظر گرفته اند. بر اساس استناد به مجموعه قوانین وضع شده در این خصوص اگر در شرایطی شما قصد ایجاد یک واحد صنفی دارید، پیش از سپردن هر مسئولیتی در این باره، میبایست نسبت به دریافت پروانه کسب یا جواز کسب اقدام نمائید. در واقع ، پروانه کسب به عنوان یک مجوز در میان عموم افراد شناخته می شود و کاربرد دارد ، به این دلیل که به افراد در انجام فعالیت های کاری خود به عنوان یک واحد صنفی اجازه صادر می کند و مالک را از حقوق قانونی به عنوان صاحب یک کسب و کار بهره مند می‌ سازد.

امروزه به دلیل وجود مشاغل زیاد و پر تنوع و همچنین اشتغال بیشتر افراد ، اشتیاق اشخاص برای کار آفرینی و شروع کسب و‌ کار خانگی بسیار ترند شده ‌است. اللخصوص با روی آوری به عصر پر امکانات اینترنت و تکنولوژی و وجود شبکه‌ های اجتماعی ( تعاملات افراد در بستر مجازی ) به حذف محدودیت ‌های جبر جغرافیایی کمک شایانی کرده است و فروش محصولات و کالا ها و همچنین ارائه خدمات از شکل سنتی و قدیمی خود خارج شده به روش های مدرن و جدید تغییر یافته است. با توجه به این که تمامی نیاز های شما در رابطه با مسئله فروش و ایجاد شغل برطرف شده است و هر چیزی را به راحتی می توانید در ایده های ذهنی خود پیاده کنید ، با این شرایط ایده های نو بسیار راحت شناسایی و ثبت می شوند ، اما در کنار این موارد مذکور ، اجرای قوانین به طور دقیق و پایبند بودن به اصول جامعه برای موفقیت در این مسیر الزامی است. بنابراین نخستین گام برای شروع یک فعالیت و یا کسب و ‌کار جدید به صورت قانونی، اقدام برای دریافت پروانه کسب یا همان جواز کسب است. اخذ و داشتن این جواز، به عنوان اولین گام برای شروع کار جدید به چند مرحله ساده ختم می ‌شود .

به عبارتی دیگر جواز کسب ، جواز تأسیس و یا پروانه کسب ، پروانه ای است که به وسیله آن می توانید کسب و کاری راه اندازی کنید. برای راه اندازی کسب و کار و تأسیس مغازه تعمیرات موبایل، فروشگاه لوازم خانگی، هایپر مارکت یا هر مغازه دیگری که به منظور قانونی کردن فعالیت، باید نسبت به گرفتن جواز کسب از طریق ثبت نام پروانه کسب اقدام کنید.

  • جواز کسب یا پروانه کسب به چه معناست ؟

با در نظر گرفتن متن مقدمه دریافتید که ، پروانه کسب یا جواز کسب به مجوزی گفته می شود که باید برای ایجاد یک واحد صنفی و انجام هر گونه فعالیت در آن داشته باشید . اشخاص باید مطلع باشند ، برای این که بتوانند به شکل قانونی و رسمی وارد فضای کسب‌ و کار شوند ، لازم است از همان ابتدای شروع کار، برای اخذ جواز کسب به صورت قانونی اقدام کنید. پروانه کسب از جانب مراجع قانونی صادر می‌ شود و به همین دلیل در زمره مهم‌ ترین اسناد و مدارک تجاری مورد نیاز برای هر کسب و ‌کاری تلقی می شود .

پروانه کسب دریافت شده به نام شخص دریافت کننده یا واحد صنفی صادر می ‌شود که به صورت موقت و دائم است. مجوز کسب موقت تنها فقط به مدت زمان یک سال اعتبار دارد و دیگر قابل تمدید نیست. در پایان هر سال و به شرط فعال بودن واحد صنفی، میبایست برای دریافت جواز کسب دائم اقدامات لازم انجام شود. اما پروانه کسب دائمی به مدت زمان پنج سال معتبر  است که فرد یا واحد صنفی ملزم است قبل از انقضای اعتبار پروانه کسب دائم برای تمدید مهلت آن اقدام کند. همان گونه که ذکر شد، پروانه کسب به نام خود فرد یا واحد صنفی مربوطه صادر می‌ شود که .

همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری و مالی

مدارک دریافت جواز کسب
  • برای دریافت جواز کسب چه شرایط و مدارکی لازم است ؟

۱_ برای دریافت قانونی جواز کسب ، طرف حساب متقاضی باید حتما تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، در صورتی که فرد جزو اتباع خارج و یا بیگانه باشد باید از وزارت کار و امور اجتماعی جواز کار معتبر داشته باشد و از وزارت کشور جواز اقامت معتبر را دریافت کند.

2_ شخص میبایست مدارکی از جمله سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا عادی و مبایعه نامه را ارائه دهد. قرارداد های منعقد شده میان شخص متقاضی با ادارات و سازمان های دولتی، نهاد ها، شهرداری ها و شرکت های خدماتی تعاونی عام و خاص که تحت پوشش سازمان های دولتی و نهاد ها می باشند نیز در زمره مدارکی هستند که متقاضی برای اخذ جواز کسب باید ارائه دهد. تبصره قانونی : در خصوص متن فوق تبصره ای وجود دارد که بر اساس آن میبایست از اشخاصی که دارای اجاره نامه عادی هستند یک تعهد نامه محضری دریافت شود که در آن به موضوع پذیرش تعهدات حقوقی اشاره شده است .

3_ شخص متقاضی میبایست گواهی پایان خدمت نظام وظیفه داشته باشد در غیر این صورت باید حتما یک گواهی مبنی بر معافیت دائم دارا باشد. شایان ذکر است که ارائه گواهی که بیانگر معافیت تحصیلی یا پزشکی باشد در صورتی که متقاضی گواهی پایان خدمت نداشته باشد ضروری است. و همچنین آن دسته از اشخاصی که دارای دفترچه آماده به خدمت هستند باید در مدت اعتباری که دارند هیچگونه مهر غیبتی برایشان ثبت نشده باشد . و نکته مهم دیگر این است که ، خانم ها در سن 18 سالگی مجاز به اخذ جواز کسب می باشند.

4_ شخص متقاضی جواز کسب ، باید گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشد.

5_ متقاضی باید آخرین مدرک تحصیلی خود را جهت بررسی های لازم ارائه دهد، در غیر این صورت باید حتما گواهی تحصیلات ابتدائی داشته باشد و آن را ارائه دهد.

6_ برای دریافت قانونی جواز کسب شخص متقاضی باید گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دریافت کند و آن را به مسئولین ارائه دهد.

۷_ دریافت گواهی نامه ای که نشان دهنده انجام عمل تجاری، اداری و کارگاهی محل واحد صنفی است ، البته در بعضی از شرایط شهرداری جواز کسب را برای شخص صادر می کند. تبصره قانونی مهم در این رابطه: اشخاصی که اجاره نامه های اسناد عادی را دارا هستند قادرند با ارائه یک مدرک که بیانگر داشتن و تشکیل پرونده در شهرداری می باشد شرایط را برای خود بسیار آسان تر کنند.

تمدید پروانه کسب
  • سایت ثبت نام اینترنتی پروانه کسب

هر اقدامی که در راستای اخذ پروانه کسب یا جواز کسب صورت گیرد باید بر اساس مواد قانونی وضع شده در کشور باشد . در این خصوص ماده 54 قانون نظام اصناف کشور، مصوبه سال 1382، هیات عالی نظارت، دارای دبیرخانه‌ ای مستقر و مستقل در وزارت بازرگانی‌ می باشد که بازوی اجرایی هیات عالی نظارت تلقی می شود. این دبیرخانه عالی، وظیفه مدیریت و رسیدگی به امور، تهیه و تدوین مکتوبات لازم برای تصویب هیات و ارائه ‌پیشنهادات مختلف را بر عهده دارد .

بر اساس بند 14 آیین‌ نامه اجرایی تشکیلات اداری و امور مالی و چگونگی نظارت بر دبیرخانه هیات عالی ، مصوبه 1393هجری شمسی، دبیرخانه هیات، افزون بر مجموعه وظایف ذکر شده ، موظف به ایجاد زیر ساخت های لازم، برای تاسیس مراکز صنفی کارکنان ، کارگران و کارفرمایان، تنظیم و صدور پروانه کسب به صورت سیستمی و افزایش کیفیت ارائه خدمات اداری به‏ صورت مکانیزه و خودجوش می باشد. با تکیه بر این آیین نامه، تحلیل و بررسی گزارشات کارشناسی مربوطه ، در مورد پرونده ‏ها و مسائل قابل طرح در هیات، کنترل عملکرد اتاق اصناف ایران، نظارت و ارزیابی اقدامات شرکت های صنفی و کمیسیون های نظارت و ابلاغ مصوبات هیات به کمیسیون‌ ها و شرکت های صنفی نیز از مجموعه وظایف این دبیر خانه می باشد.

  • آیا می توان پروانه کسب را تمدید کرد و یا آن را به افراد دیگر انتقال داد ؟

مخاطبان گرامی سایت توجه داشته باشید که در یک تاریخ معین ، نزدیک به مدت زمان پایان یافتن مدت جواز خود باید نسبت به تمدید مجدد آن اقدام کنید. برای تمدید مدت زمان جواز کسب در ابتدا باید جواز کسب قبلی خود را همراه با ۶ قطعه عکس تحویل دهید. همچنین لازم است نسبت به پرداخت مالیات و دارایی دو سال گذشته اقدامات لازم را انجام داده باشید و مدارک آن را نیز ارائه دهید. علاوه بر آن همراه داشتن مدارک هویتی و تصویر قبض تلفن نیز به منظور تمدید جواز کسب ضروری می ‌باشد. لازم به ذکر است که در صورت وجود هر نوع تغییر در مدارک هویتی باید تصویر مدارک خود را ارائه دهید.

اگر در شرایطی قصد انتقال پروانه خود به شخص دیگری را دارید، باید این موضوع را به صورت کتبی به اتحادیه خود اطلاع دهید و فردی که قرار است پروانه به اسم او صادر گردد را در آن معرفی کنید. در صورتی که فرد از شرایط کافی برخوردار بود ، جواز کسب پیشین باطل شده و با مشخصات اسم فرد جدید جواز کسب صادر می‌گردد. پس به طور کلی در میابیم که این امکان وجود دارد که شخص پروانه جواز کسب خود را به دیگری انتقال دهد.

 

این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تهیه شده است و امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم را کسب کنید.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up