ثبت سفته در حسابداری

سفته در حسابداری

سفته در حسابداری

معمولاً جهت پرداخت مبالغ با ارقام بالا ، علاوه بر وجه نقد ( پول نقد ) از چک و سفته هم استفاده می کنند ، به عبارتی بهتر است در رویداد های مالی و حسابداری بزرگ از این اسناد مالی که شرایط جابجایی و انتقال راحت تری دارند استفاده شود. این اسناد تجاری قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که هر کسی در مورد آن ها اطلاعات کافی ندارد ، در این مقاله که توسط آرپا تولید کننده نرم افزار حسابداری و مالی تهیه شده است سعی می کنیم تا حد زیادی شما را با این مباحث آشنا کنیم ، با ما همراه باشید.

سفته چیست ؟

در پاسخ به عبارت سفته چیست، باید بگوییم که سفته هم مثل چک و برات یکی از انواع اسناد تجاری است. سفته در معاملات تجاری و بازرگانی کاربرد بسیار زیادی دارد و سندی است که تعهد می آفریند و صادر کننده آن باید وجه نوشته شده در این سند تجاری را پرداخت کند.

در واقع ریشه به وجود آمدن بیشتر اسناد تجاری به این علت است که جا به جا کردن پول برای انجام معاملات کاری سخت و پرخطر بوده و هنوز هم کاری پرخطر است. البته این روزها سفته در بیشتر موارد حکم ضمانت را دارد و در بیشتر موارد برای انجام معاملات از چک استفاده می شود.

نکته مهم در مورد سفته ، این است که این سند تجاری حسابداری هنوز هم بعد از مدت زمان زیادی که از وجود آن می گذرد جایگاهی شبیه به چک پیدا نکرده و حتی قوانین مربوط به سفته، نسبت به چک برای بسیاری از مردم ناشناخته است . اگر قصد دارید در مورد انواع چک بانکی و قوانین مربوط به آن، مانند سفته اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه کنید.

از منظری دیگر،  سفته ، یکی از اسناد تجاری است که به موجب آن امضا کننده‌ سفته تعهد می‌دهد تا در موعد مقرر یا عندالمطالبه، مبلغی را در وجه فرد یا موسسه حسابداری ذکر شده در سفته بپردازد. در زمان قدیم ، به دلیل خطر انتقال پول از جایی به جای دیگر، صاحبان کسب‌ وکار یا تجار از آن استفاده می‌کردند و در قبال آن کارمزدی به‌ صورت سفته، به ‌نام خود و در جایی دیگر به بانک می‌پرداختند .

نحوه تهیه سفته

در سالیان گذشته دکه های روزنامه فروشی نیز سفته می فروختند،اما سفته همانند چک از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار می باشد به همین دلیل فروش سفته کمی قوانین سفت و سخت تری گرفته است. برای دریافت سفته باید به بانک ملی مراجعه کنید، دیگر بانک ها اجازه فروش سفته را ندارند، با مراجعه به بانک نیز نمی توانید مقدار زیادی سفته خریداری کنید روزانه می توانید یک مبلغ محدودی سفته از بانک ملی دریافت کنید. برای دریافت سفته از شما کد ملی دریافت می شود. اما مشاهده می شود افراد سودجویی نیز در بازار اقدام به فروش سفته می کنند، که با مبلغ بیشتری نسبت به بانک به فروش می رسانند و ممکن است سفته جعلی را به فروش برسانند.

قانون سفته

 دارنده سفته باید سررسید سفته را مطالبه کند. اگر وجه سفته پرداخت شد که خب مشکلی نیست ، ولی در صورت عدم پرداخت ، دارنده سفته باید ظرف 10 روز از تاریخ سر رسید، سفته را واخواست یا (نکول) کند. واخواست ، اعتراض رسمی است به سفته ای که در سررسید آن پرداخت نشده و علیه صادر کننده سفته به عمل می آید.

از آن جا که این اعتراض باید رسماً به صادر کننده ابلاغ شود، واخواست در برگه های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده نوشته می شود، علاوه بر این بانک ها نیز واخواست نامه چاپی مخصوص دارند. در واخواست رونوشت کامل سفته نوشته می شود و دستور پرداخت وجه سفته که به وسیله دادگاه انجام میگیرد، آورده می شود.

سفته یا فته ، طلب سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی در موعد معین و یا هر وقت که حامل یا شخصی که سفته را در اختیار دارد، پولش را طلب کند بپردازد.

 واخواست نامه با استفاده از کاغذ کاربن در 3 نسخه مشابه یک نسخه اصل و 2 نسخه رونوشت تنظیم شده و به وسیله واخواست کننده امضا می شود. پس از چسباندن تمبر که مبلغ آن را دادگاه مشخص می کند به دستور دادگاه ، سفته به وسیله مأمور اجرا بر طبق مقررات مربوط به ابلاغ به صادر کننده سفته ابلاغ می شود.

البته ، باید توجه داشت که هیچ نوشته ای نمی تواند جایگزین واخواست نامه شود. نسخه اصلی واخواست نامه به واخواست کننده و نسخه سوم در دفتر واخواست دادگاه بایگانی می شود و مأمور ابلاغ نسخه دوم واخواست نامه را به ابلاغ شونده یا محل اقامت او می دهد.

برای استفاده از مسئولیت تضامنی پشت نویس ها، دارنده سفته باید ظرف یک سال از تاریخ واخواست ، دادخواست خود را به دادگاه تقدیم کند. اگر دارنده سفته به این وظیفه قانونی عمل نکند، دعوی او علیه پشت نویس ها پذیرفته نمی شود. دارنده سفته ای که واخواست شده و در موعد مقرر اقامه دعوی کرده ، می تواند از دادگاه بخواهد که اموال طرف دعوی را پیش از رسیدگی و صدور حکم به نفع او توقیف کند.

در این حالت پس از صدور حکم ، دارنده سفته در وصول طلبش از مال توقیف شده ، به دیگران تقدم دارد. دادگاه نیز به محض تقاضای دارنده سفته ، ممکن است معادل وجه آن از اموال طرف مقابل به عنوان تامین توقیف کند.

 در صورت اقامه دعوی علیه صادر کننده و پشت نویس در برگه دادخواست در مقابل ستون مربوط به خوانده می توان نام صادر کننده و پشت نویس یا پشت نویسان را ذکر کرد و در توضیح دادخواست در قسمت شرح دعوی از دادگاه محکومیت خوانده ردیف اول به عنوان صادر کننده و خوانده ردیف دوم به عنوان پشت نویس را به صورت تضامنی درخواست کرد.

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

سفته چیست؟

فرق چک با سفته چیست؟

سفته ، یک سند تجاری است که فرد با درج مبلغ و امضای آن، بدون نیاز به عقد هیچ قرارداد دیگر و وجود شاهدین یا حضور در دفتر ثبت اسناد رسمی، متعهد می‌شود که آن مبلغ را در تاریخ بیان شده به طلبکار خود بپردازد. دلیل استفاده از سفته هر چیزی می‌تواند باشد. یعنی قانون گذار علت صدور سفته را بررسی نمی کند. از این رو سفته را می‌توان بابت بدهی مالی، ضمانت کار یا موارد دیگر استفاده نمود. در حقیقت سفته نوعی قرارداد پرداخت است که در آن فقط مبلغ، زمان، و توضیح مختصری از نحوه جابجایی ذکر می گردد.

پرداخت چک برعهده بانک است ، یعنی دارنده چک با مراجعه به بانک می تواند مطالبه دریافت مبلغ را بنماید که البته با توجه به قوانین جدید باید با استعلام چک صیادی نیز آشنا باشد؛ اما پرداخت سفته برعهده صادر کننده آن می باشد. به عبارت دیگر گیرنده چک با مراجعه به خود صادر کننده باید از او درخواست وجه نقد نماید. وی نمی تواند با مراجعه به بانک درخواست کسر از موجودی کند. محل دریافت وجه نیز اغلب محل کار یا زندگی صادر کننده است.

چک و سفته هر دو از اسناد تجاری هستند که کارکرد شبیه به یکدیگر دارند. اما در قانون اجرای هریک تفاوت هایی وجود دارد. به طور مثال قانون وصول سفته، جنبه حقوقی و کیفری، وصول، تهیه سفته و غیره از موارد اختلاف بین چک و سفته می باشند .

در ادامه به بیان تعدادی از مهم ترین تفاوت های چک و سفته می‌پردازیم :

۱_مبلغ سفته محدود به مبلغ چاپ شده روی آن است، یعنی بیش از مبلغ معین برای هر سَفته قابل پذیرش نیست. اما مبلغ چک نامحدود می‌باشد.

۲_اخذ دسته چک رمزدار دارای مراحل قانونی و بانکی بوده و محدودیت و تشریفات خاص خود را دارد، اما خرید سفته آسان‌تر است.

۳_اغلب بانک ها چک مخصوص خود را صادر می نمایند اما سفته تنها توسط بانک ملی ایران منتشر می گردد.

۴_اطلاعات روی چک و سفته با یکدیگر متفاوت بوده که به آن خواهیم پرداخت. به عنوان مثال در سفته دو تاریخ، یکی برای تاریخ صدور و دیگری تاریخی برای پرداخت وجود دارد. اما چک فقط محلی برای تاریخ پرداخت دارد.

۵_وصول چک در تاریخ سررسید باید در محل بانک صورت گیرد، اما مکان برای وصول سفته می‌تواند به انتخاب طرفین باشد.

۶_دسترسی به اطلاعات صادر کننده چک نظیر هویت، نشانی، شماره تماس و… ساده تر از سَفته و از طریق استعلام چک است.

۷_صدور چک جنبه کیفری داشته اما صدور سَفته جنبه حقوقی دارد. یعنی صدور چک بی محل جرم محسوب می‌شود اما عدم پرداخت سفته جرم نیست. عدم پرداخت چک و سفته، هر دو می‌تواند به صدور حکم جلب منجر شود، اما برای صدور کننده سفته، سوء پیشینه کیفری ندارد.

۸_دریافت سفته از شعبه بانک مشمول هزینه و مالیات مجزا می‌باشد، هرچه مبلغ سفته بیشتر باشد، هزینه خرید سفته نیز بیشتر است.

۹_برای مطالبه چک بی محل در دادگاه و اقامه دعوا، نیاز به گواهی عدم پرداخت از بانک می‌باشد، در حالیکه واخواست سفته بدون دریافت هیچ گواهی از بانک امکان پذیر است.

۱۰_اعتراض به عدم پرداخت سفته مشمول هزینه دو درصد از مبلغ سَفته می‌باشد. اما برگشت چک بدون هزینه است. (بیشتر بخوانید: استعلام چک برگشتی)

۱۱_طبق قوانین بانکی در صورتی که فرد چک بی محل داشته باشد دسته چک جدید در هیچ بانکی برای ایشان صادر نمی‌گردد. اما عدم پرداخت سفته نمی‌تواند باعث این شود که بانک به او سَفته جدید ندهد.

۱۲_امضای سفته قابل انکار است، یعنی اگر فرد ادعا کند که امضای روی سفته مال او نیست نیازی به ارائه دلیل و مستندات برای ادعای خود ندارد. اما صادر کننده چک برای انکار امضا نیاز به ارائه دلایل موجه دارد.

چک بهتر است یا سفته ؟

۱_چک جنبه کیفری دارد ولی سفته حقوقی است. به این معنا که صدور چک بلامحل در شرایطی جرم است ولی عدم پرداخت سفته در سررسید آن ، مطلقاً جرم نیست. البته طرح دعوای سفته در دادگاه حقوقی در نهایت منجر به حکم جلب صادر کننده سفته می شود ولی این حکم جلب و بازداشت بدهکار، سوء پیشینه کیفری برای او محسوب نمی شود و آثار حکم کیفری چک را ندارد. بنابراین چک از این جهت که ممکن است دارنده ان را زودتر به نتیجه مطلوب برساند ، بهتر است.

۲_ چک بدون اخذ گواهی عدم پرداخت از بانک (بدون برگشت زدن) ، قابل طرح دعوا و مطالبه در دادگاه نیست و حتماً باید گواهی عدم پرداخت چک هم ضمیمه دادخواست باشد ولی سفته بدون واخواست کردن آن (بدون برگشت زدن) نیز در دادگاه قابل مطالبه است. اخذ گواهی عدم پرداخت چک ، کار سختی نیست.

۳_صدور گواهی عدم پرداخت چک ، رایگان انجام می شود ، یعنی بانک برای صدور گواهی عدم پرداخت چک ، هزینه ای نمی گیرد ولی واخواست سفته (اعتراض عدم پرداخت سفته) هزینه دارد و 2 درصد مبلغ سفته را باید بابت واخواست سفته بپردازید پس از این جهت نیز چک ، بهتر از سفته است.

سفته و نحوه صدور آن

همانطور که توضیح دادیم باید سفته را خرید،  در نحوه صدور سفته نیز باید یکسری موارد رعایت شود، تا سفته در مقام سند تجاری باقی بماند. در توضیحات حقوقی در مورد قوانین سفته معمولا عنوان می شود، که اگر نکات صحیح در صدور سفته رعایت نشود سفته دیگر حکم یک سند تجاری را ندارد و تنها یک سند عادی در نظر گرفته می شود. در این صورت دیگر مزایای اسناد تجاری شامل آن سفته نخواهد بود. در ادامه به مراحل صحیح صدور یک سفته اشاره می کنیم.

1 – شرایط سفته چیست؟

  • نوشتن مبلغ مشخص

علاوه بر محدودیتی که در مورد مبلغ سفته وجود دارد باید مبلغ مورد نظر که قطعاً کمتر یا برابر با سقف سفته است در سفته درج شود. مبلغ سفته باید به حروف نوشته شود تا از سو استفاده از سفته جلوگیری شود.

۲ – تاریخ صدور سفته چیست؟

طبق قانون اسناد تجاری تاریخ صدور سفته نیز باید در آن ذکر شود، در غیر این صورت سند ارزش تجاری نخواهد داشت. تاریخ مورد نظر باید روز و ماه و سال را در بر داشته باشد و به حروف هم نوشته شود.

فرق سفته با چک

۳ – نام گیرنده در سفته

یکی دیگر از شرایط سفته، نوشتن نام گیرنده در سند است. به عبارتی نام گیرنده که به عنوان طلبکار تعهد مورد نظر شناخته می شود، در سفته نوشته شود. همانطور که توضیح دادیم اگر نامی در سفته ذکر نشود، هویت سفته در وجه حامل خواهد بود. برای امنیت بیشتر بهتر است حتما نامی در سفته نوشته شود.

۴ – مهم‌ترین قانون سفته، تاریخ پرداخت سفته

تاریخ پرداخت سفته را می توان مهم‌ ترين بخش از آن دانست. در صورتی که تاریخ پرداخت در سفته نوشته نشود، سفته در زمان حال قابل وصول و ادعا خواهد بود و شخص دارنده هر زمان می تواند برای دریافت مبلغ آن اقدام کند. بهتر است تاریخ پرداخت نیز شامل اعداد روز و ماه و سال (به عدد و حروف) باشد.

5 – امضا یا مهر صادر کننده سفته، کجای سفته باید امضا شود؟

با درج مهر یا امضای صادر کننده سفته، تعهد وی در قبال این سند تجاری آغاز می شود. نکته مهم در مورد امضا یا مهر سفته این است که این مورد و همه مواردی که پیشتر گفتیم باید توسط صادر کننده در سفته ذکر شود.

  • برخی سوالاتی که شاید برای شما هم پیش بیاید

سفته را از کجا تهیه کنیم :

سفته را میتوان از بانک و یا دکه های روزنامه فروشی تهیه کرد‌ . اما ممکن است در دکه ها با مبالغی بالاتر از قیمت اصلی تهیه کرد و یا ممکن است جعلی باشد و شماره خزانه داری آن صحیح نباشد. اما در صورتی که سفته از بانک تهیه شود از هر نظر مورد اطمینان است.

اجرا گذاشتن سفته به چه صورت است؟

در قانون سفته برای اجرای سفته 2 راه وجود دارد اول اینکه سفته از اسناد لازم الاجرا می‌باشد. در صورتی که صادر کننده آن وجه را وصول نکند می‌توان به اداره ثبت مراجعه و تقاضای توقیف اموال را کرد و طلب خود را وصول کرد. راه دیگر این است که از طریق مراجع قضایی اقدام کرد. دارنده سفته از صادر کننده آن، شکایت میکند، اگر صادر کننده اموالی داشته باشد آن را توقیف می کنند و در صورت نداشتن اموال شخص را بازداشت و محکوم می کنند .

آیا سفته زندان دارد ( قانون سفته ) ؟

اگر صادر کننده در سفته قید نکرده باشد که صدور سفته بابت ضمانت است، باید آن را پرداخت نماید. اگر دارنده آن از طریق مراجع قانونی اقدام به گرفتن وجه آن کند اموال وی توقیف می شود و به اندازه مبلغ سفته به دارنده پرداخت می شود. ولی اگر شخص اموالی نداشته باشد حکم جلب وی صادر می شود و به زندان می رود. اگر توان پرداخت آن را بصورت یک جا نداشته باشد می ‌تواند آن را به صورت اقساط پرداخت نماید.

مدارک لازم برای گرفتن سفته از بانک چیست :

برای گرفتن سفته از بانک مدارک شناسایی لازم نیست فقط باید وجه آن را پرداخت کرد و به افراد بالای 18 سال سفته داده می شود .

  • کلام آخر

انجام امور مالی و حسابداری به سادگی ظاهر آن‌ها نیست. در ظاهر چنین است که بین طرفین معامله مبلغی به صورت نقدی یا غیر نقدی جا به جا می‌شود و این افرد از وضعیت معامله خود آگاه هستند.

اما واقعیت بسیار پیچیده تر است. با وجودی که معامله ‌ها بر اساس اعتماد طرفین شکل می-گیرند، برای آن که شک و شبهه‌ای باقی نماند و این که مدارک و اسناد معتبری برای فرآیندهای بعدی در اختیار باشند، همه چیز باید ثبت شود.

در بین امور حسابداری، نقل و انتقالات سفته یکی از رایج ‌ترین‌ها است. به این منظور قوانین مشخصی برای آن وجود دارد. آن چه اهمیت دارد این است که به هر دلیلی که سفته ارائه و دریافت می‌شود، باید در اسناد حسابداری یا نرم افزار مالی  ثبت آن‌ها صورت بگیرد.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up