بدهی در حسابداری

بدهی در حسابداری چیست؟

بدهی در حسابداری

با افزایش یافتن جمعیت و گسترش یافتن مشاغل ، فرصت های شغلی جهت فعالیت و کسب درآمد با پیشرفت چشمگیری مواجه شدند . بنابراین جهت تسهیل در انجام عملیات ها از جمله مدیریت و کنترل بدهی ها و روند پرداخت آن ها ، به ابزاری نیاز داریم که تمام داده ها و اطلاعات را حفظ و آن ها را طبقه بندی کند .

این ابزار کارآمد و کاربردی نرم افزار حسابداری نام دارد ، با استفاده از این نرم افزار های حسابداری می توان از اتلاف وقت و جلوگیری از خطا و سردرگمی کسب و کار خود را ارتقا بخشید .

 

بدهی در حسابداری چیست؟

  • بدهی ها در حسابداری تعهداتی هستند که یک موسسه نسبت به اشخاص و مؤسسات حسابداری دیگر دارد و ناشی از معاملات و رویدادهای گذشته می باشند و باید با پرداخت وجه نقد و یا تحویل موجودی کالا یا ارائه خدمات یا انتقال سایر اقلام دارایی ها که ارزش پولی دارند ، تسویه گردند. به عبارتی کلیه تعهداتی که یک شرکت یا مؤسسه در قبال اشخاص مختلف بر عهده دارد ، به عنوان بدهی شناخته و ثبت می شوند .
  • بدهی ها در ترازنامه بر اساس تاريخ سر رسید طبقه بندی و گزارش می شوند ، زیرا مدیریت و صاحبان سرمایه (سهام) در شرکت با توجه به اطلاعات منظم و صحیح نسبت به سر رسید بدهی های خود ، در جهت پرداخت آن ها موجودی حساب خود را چک و در صورت کسر وجه آن را شارژ می کنند .
  • در صورت عدم توانایی یک شرکت در پرداخت بدهی ‌های خود طلبکاران آن شرکت حق مصادره اموال شرکت و مدیریت را دارند ، اغلب قوانین حسابداری دولتی موجود به طلبکاران اجازه می دهد که بدهکاران خود را ملزم به فروش دارایی ها کنند تا پول نقد کافی برای پرداخت بدهی‌های خود را داشته باشند .
  • اعدادی که در ترازنامه جهت محاسبه توازن عملیات یک شرکت وارد می شوند ، باید در پایان محاسبات حاصل عملیات تراز بودن دو طرف بدهکار و بستانکار را نشان دهند . بدهی ها ماهیت بستانکار دارند ،  با افزایش بستانکار و با کاهش بدهکار می شوند . بدهی ها مانند : حساب های پرداختنی،  پیش دریافت ها ، وام های پرداختنی،  مالیات پرداختنی و غیره .
  • بدهی ها در حسابداری به دو دسته طبقه بندی می شوند ،  بدهی های جاری و بدهی های غیر جاری .

بدهی های جاری :

  • بدهی های جاری تعهداتی هستند که انتظار می رود حداکثر طی یکسال آتی از محل دارایی های جاری یا ایجاد بدهی جاری دیگر تسویه یا بازپرداخت شوند . بدهی های جاری معمولاً به ترتیبی که تسویه خواهند شد در ترازنامه طبقه بندی می شوند .مانند : پرداختنی های تجاری و غیر تجاری ، مالیات پرداختنی ، تسهیلات مالی ، ذخایر ، پیش دریافت ها ، بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

بدهکار و بستانکار در حسابداری

پرداختنی های تجاری و غیر تجاری :

به ادعای اشخاصی غیر از مالک یا مالکان نسبت به دارایی های واحد تجاری بابت دریافت تسهیلات ، خريد نسیه مواد و کالا یا سایر دارایی ها ، یا خرید نسیه خدمات ، اطلاق می شود .برای مقاصد گزارشگری مالی ، پرداختنی های تجاری به جاری و غیر جاری طبقه بندی می شود .

پرداختنی هایی که از فعالیت های اصلی واحد تجاری ناشی می شود ، به عنوان پرداختنی های تجاری و بقیه تحت عنوان پرداختنی های غیر تجاری طبقه بندی می گردد . نمونه هایی از پرداختنی های غیر تجاری عبارت اند از : مالیات های تکلیفی،  بیمه پرداختنی ، حقوق پرداختنی .

مالیات پرداختنی :

تعهدات مربوط به مالیات عملکرد مؤسسه،  با توجه به اینکه ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه پرداخت می شود ، جزء بدهی های جاری طبقه بندی می گردد . لازم به ذکر است که صرفاً بدهی مؤسسه به اداره امور مالیاتی بابت عملکرد سالانه ، به دلیل اهمیت آن ، جزء سر فصل مالیات پرداختنی گزارش می شود و بقیه بدهی های مالیاتی مؤسسه تحت سر فصل پرداختنی های تجاری و غیر تجاری گزارش می شوند ‌.

تسهیلات مالی:

آن‌ بخش از تسهیلات مالی که باید ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه یا طی یک چرخه عملیاتی ، هر کدام طولانی تر است ، پرداخت شود ، جزء بدهی های جاری طبقه بندی می شود .

  • ذخایر :

نوعی بدهی است که زمان تسویه و یا تعیین مبلغ آن ، همراه با ابهام قابل توجه است .

  • پیش دریافت ها :

پیش دریافت ها مبالغی است که قبل از ارائه خدمت یا تحویل کالا ، از مشتری وصول می شود و بیانگر تعهد شرکت جهت انتقال منافع اقتصادی در آينده است ، مانند پیش دریافت درآمد و پیش دریافت فروش کالا .

  • بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش :

آن دسته از بدهی ها که به طور مستقیم در ارتباط با دارایی های نگهداری شده برای فروش ایجاد شده اند در سر فصل بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش ، طبقه بندی می گردد .

همه چیز در مورد بدهی

بدهی های غیر جاری :

بدهی های غیر جاری تعهداتی هستند که انتظار نمی رود طی یکسال از محل دارایی های جاری یا ایجاد بدهی جاری دیگر تسویه یا باز پرداخت شوند . تسهیلات مالی بلند مدت ، پرداختنی های بلند مدت ، ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان نمونه هایی از بدهی های غیر جاری هستند.

  • تسهیلات مالی بلند مدت :

تسهیلات مالی از مهم ترین بدهی های واحد تجاری محسوب می شود . این بدهی بر جریان های نقدی آتی واحد تجاری تأثیر دارد . از این رو افشای اطلاعات مرتبط با آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است ‌.

  • پرداختنی های بلند مدت :

آن‌ بخش از حساب های پرداختنی یک مؤسسه که سررسید آن در دوره جاری یا آتی نمی باشد ، جزء پرداختنی های بلند مدت طبقه بندی می شود .

  • ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان :

مانده مربوط به مزایای پایان خدمت کارکنان در حسابی تحت عنوان ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان نگهداری می‌شود. این مانده در پایان هر دوره مالی ، در ترازنامه جزء بدهی های غیر جاری گزارش می گردد .

مفهوم بدهکار و بستانکار در حسابداری

وجود عوامل بدهکار و بستانکار در حسابداری به عنوان دو مقیاس اصلی به وجود آمدن یک معامله مد نظر گرفته می شوند . اگر تصور کنیم بدهکار کسی است که باید پولی را بپردازد و بستانکار نیز شخصی است که باید مبلغی را پس بگیرد ،  می توان گفت که رویکرد هایی مانند دارایی ، پیش پرداخت و هزینه ها با توجه به تعریف ماهیتی بدهکاری دارند (چرا که اگر به چشم یک انسان به آن ها نگاه شود به ما بدهکار هستند ) و انواع پیش دریافت ها ، درآمد و حقوق صاحبان سهام نیز ( به دلیل اینکه مبلغی را به ما می دهند ) ماهیت بستانکاری دارند  .

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up