کاربرد اکسل در حسابداری

اکسل در حسابداری

اکسل چیست؟
  • تعریف حسابداری به زبان ساده

برای اینکه با هر مبحثی آشنا شوید ، در ابتدا لازم است که یک مفهوم کلی از آن را بدانید . رشته مهم حسابداری هم از این قاعده مستثنی نیست و با استناد به اهمیت آن در جامعه کنونی و مشاغل و کسب و کار ، آشنایی با حسابداری و تعریف دقیق آن اللخصوص برای مالکان شرکت ها و مشاغل و اشخاصی که تمایل دارند در این حوزه تحصیل کرده و مشغول به کار شوند، لازم است. برای حسابداری تعاریف متعدد زیادی وجود دارد که می توان بیان کرد . اما مهم ترین نکته در تعریف حسابداری ضرورت در نظر گرفتن سمت شغلی حسابدار برای تمامی مشاغل است. چون امروزه بدون علم و دانش اصولی و حرفه ای حسابداری ، امکان موفقیت کسب و کار و رشد هرچه بیشتر در حوزه فعالیت غیرممکن است .

  • ویژگی ‌هایی که یک حسابدار باید داشته باشد

اگر قصد دارید به یک حسابدار ماهر تبدیل شوید ، باید یکسری نکات را مد نظر قرار دهید از جمله داشتن استعداد و علاقه به محاسبات که در حسابداری از اهمیت والایی برخوردار است . همچنین یکی از شروط لازم برای کار و فعالیت در حوزه حسابداری قوی بودن فن محاسباتی شما می باشد . در نتیجه برای آن قشری که از ریاضی درک بالایی ندارند و اغلب از آن فراری هستند مناسب نمی باشد زیرا شما در کار حسابداری با اعداد و ارقام هنگفتی سر و کار دارید . بدانید که فقط داشتن استعداد و علاقه به ریاضیات نیست که از شروط لازم برای حسابدار شدن است ، علاوه بر آن فرد تحصیل کرده حسابدار لازم است نسبت به موارد و اصول نگارشی هم تسلط کامل داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که به این نکته که افراد حسابدار ماهر و کاربلد به طور معمول در هنگام انجام کار حسابداری و کار با سیستم ، ساعات طولانی زیادی را بر روی یک صندلی و پشت میز سپری می کنند و فردی که قصد دارد در رشته حسابداری ادامه تحصیل دهد و به یک حسابدار ماهر و زبده تبدیل شود ، میبایست اولاً فردی صبور و شکیبا باشد ثانیاً تحمل این کار را هم داشته باشد. شایان ذکر است ، حسابداری فعالیتی است که می‌ تواند برای شما مشغله ‌های ذهنی و فکری زیادی ایجاد کند . به طور معمول کسانی که حسابدار یک شرکت ، سازمان یا مؤسسه ای هستند، حتی در تعطیلات رسمی و اعیاد هم نمی‌ توانند بی‌خیال امور مالی و حسابداری شرکت خود شوند. البته مقصود این نیست که این حرفه از علوم فنی را کار سختی جلوه دهیم فقط قصد داشتیم که شما را در مورد واقعیت های موجود در این رشته بیش‌ تر آگاه کنیم . لازم به ذکر است که افرادی هستند که آن قدر به این رشته علاقه دارند که به هیچ وجه احساس مشقت در این کار نمی‌ کنند و این شغل برای آن‌ ها خیلی هم شیرین و دلچسب است.

  • اکسل چیست ؟

یکی از مهم ترین ابزار هایی که در علم حسابداری ، مدیریت اعداد ، ارقام و همچنین تحلیل اطلاعات نقش پر رنگی دارد ، نرم افزار کاربردی اکسل می باشد . اکسل از گروه نرم افزاری آفیس است که در میان آن ها به عنوان قدرت مند ترین و مهم ترین نرم‌ افزار محاسباتی در علم حسابداری می باشد . اگر بخواهیم از کاربرد های اکسل بگوییم هیچ وقت به پایان آن نخواهیم رسید زیرا در کلام گنجایشی‌ ندارد و بی نهایت است ، و این قابلیت به دلیل گسترده و وسیع بودن قابلیت هایش‌ است که از آن به عنوان مکمل ضروری در کنار مهارت ها و توانایی های یک حسابدار یاد می شود . این نرم افزار جامع و حائز اهمیت شامل یک صفحه بسیار گسترده است ، که داده های اطلاعاتی در آن به صورت عددی و حروف تقسیم بندی ، تفکیک و مرتب شده اند . همان‌طور که مطلع هستید ما به عنوان یک عامل ورودی ، اطلاعات شرکت یا سازمان مورد نظر را در اکسل جهت احتساب دقیق وارد می کنیم و سپس مقادیر محاسبه شده را دریافت می‌ کنیم . در این میان لازم است بدانید که علاوه بر مدیریت و ساماندهی داده های اطلاعاتی ، برای نگهداری و پردازش داده ها و همچنین در مواردی برای ترسیم نمودار هم استفاده می شود.

به عبارتی دیگر ، نرم افزار محاسباتی اکسل به علت دارا بودن قابلیت های فراوان و محیطی ساده اما در عین حال منعطف ، افزون بر اینکه در رشته های حسابداری ، مدیریت مالی ، مدیریت بازرگانی ، امور بانکی و … می تواند مورد استفاده قرار گیرد ، در تهیه و فراهم کردن تمامی گزارشات مالی ، یکی از نرم افزار های مهم برای افراد حسابدار و مدیران شرکت ها به شمار می آید . شما هنرجو و دانشجوی گرامی که در آینده ای نه چندان دور قصد شاغل شدن و انجام فعالیت در رشته پر رونق حسابداری را دارید ، در ابتدا یاد گیری محیط اکسل را در برنامه های آتی خود قرار دهید ، زیرا یک پیش زمینه و مقدمه ای از نرم افزار های محاسباتی حسابداری می باشد .

هم اکنون در ادارات و مؤسسات مالی از اکسل برای انواع خدمات مالی و ریاضی استفاده می شود که لزوم کاربری استاندارد و به موقع از این نرم افزار به کارمندان کمک می کند تا عملکرد و پیشینه خوب خود را در محل کار و فعالیت نشان دهند و به افرادی با دقت بالا و دارای توانایی تجزیه و تحلیل سریع مبدل شوند . اما با این اوصاف باز هم معدود حسابدارانی وجود دارند که به این نرم افزار ساده تسلط کامل ندارند و لازم است در محیطی امن و مطمئن نسبت به آموزش صحیح اقدام کنند تا بتوانند علاوه بر یافتن شغل خوب ، آینده مالی خود را نیز تضمین کنند . از جمله قابلیت های محبوب و ویژه اکسل به محاسبه ضرب و تقسیم ، توانایی خروج سر برگ ، سند و رسم انواع نمودار های مختلف ، محاسبات آماری پیچیده وVBA توان اشاره کرد .

در ارتباط با متن فوق و قابلیت های ویژه اکسل در مورد قابلیت VBA  توضیحی مختصر جهت رفع ابهام خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه خواهیم کرد ، با استناد بر موارد ذکر شده نرم افزار حسابداری اکسل از یک کتابخانه ای غنی از توابع مالی و محاسباتی استفاده می کند و به فرد این امکان را می دهد که به سهولت کار های مربوط به حسابداری را انجام داده و داده های مهم را به صورت سیستمی پیاده‌ سازی کنند ، که این عمل همان قابلیت برنامه نویسی VBA است . همچنین توجه داشته باشید که می توانید افزون بر انجام محاسبات از طریق توابع از پیش آماده شده ، هر جا که نیاز بود خودتان وارد عمل شده و قطعه کد مورد نظر را پیاده‌ سازی کنید .

همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری و مالی

اکسل در حسابداری
  • انواع کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری

  • لیست کردن تمامی فرآیند ها و رویداد های مالی به صورت فایل ‌های جدا از هم
  • دسته ‌بندی و همسان نمودن داده ‌ها با عبارت های دلخواه
  • تهیه و تنظیم انواع گزارشات مالی از جمله ترازنامه، سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد
  • تهیه و تنظیم جداولی مانند لیست حقوق و دستمزد و استهلاک و غیره
  • استفاده از توابع اکسل که فرمول‌ های مهمی به صورت پیش فرض در آن ها شرح داده شده است
  • کنترل انبار و شمارش موجودی کالا
  • تنظیم صورت مغایرت های بانکی
  • تنظیم کاربرگ ‌های مهم حسابرسی
  • انجام محاسبات شخصی از جمله محاسبه‌ ماهیانه‌ شارژ شرکت، ساختمان اداری و غیره
  • ایجاد نرم‌ افزارهای متنوع بسیار برای گزارش گیری
  • ایجاد فایل های مدیریتی و گزارش‌ های تحلیلی و مقایسه‌ای مانند پیگیری فروش به صورت ماهانه برای هر مشتری
  • محاسبه‌ هزینه‌ ها و چگونگی‌ تخصیص آن‌ها
  • گزارش وضعیت رشد و موفقیت پروژه ، منابع و غیره
  • ایجاد نمودارها و گراف ها بر مبنای داده‌ ها
آموزش حسابداری در اکسل
  • چرا باید از نرم افزار اکسل استفاده کنیم ؟

شاید برای شما این سوال مطرح شود که چرا اکسل؟ در پاسخ به سوال شما می توان گفت که نرم افزار اکسل به دلیل داشتن محیطی ساده و همین طور امکاناتی مفید، می تواند به بهترین شکل ممکن امور محاسباتی را انجام دهد. نرم افزار اکسل از کتابخانه ای غنی از توابع مالی و محاسباتی استفاده می کند و به کاربر این امکان را می دهد تا به سادگی امور مربوط به حسابداری را انجام داده و امور مربوطه را به صورت سیستمی پیاده سازی کنند.

نرم افزار اکسل دارای محیطی ساده اما قدرتمند می باشد که قابلیت برنامه نویسی به زبان VBA را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد تا کاربر بتواند علاوه بر انجام محاسبات از طریق توابع آماده، هر جا که نیاز بود خود دست به کار شده و قطعه کد مربوطه را پیاده سازی کند.

  • ضرورت یادگیری حسابداری در اکسل

در حال حاضر داشتن علم و دانش کافی در ارتباط با محیط اکسل و نحوه حسابرسی توسط آن برای افراد حسابدار بسیار لازم و حائز اهمیت در نظر گرفته می ‌شود. با این وجود همه ی حسابداران برای آن که بتوانند در شرکتی استخدام شوند و یا بتوانند به کسب درآمد و امرار معاش اقدام کنند، میبایست با این نرم افزار آشنایی کافی و کامل داشته باشند. همچنین هر چند وقت یک بار اطلاعات و موارد ذهنی خود را آپدیت کنند تا بتوانند از تمامی قابلیت‌ های نرم افزار اکسل بهره ‌مند شوند. اکسل این قابلیت را در اختیار همه ی اشخاص قرار داده است که بتوانند به راحتی به حسابرسی انواع شرکت‌ های مختلف بپردازند. از این رو در صورتی که از علم بهره مندی از این برنامه محروم باشید، کار برای ‌تان تا حدودی مشکل و سخت خواهد شد. به همین علت توصیه ما به شما این است که حتما از دوره ها و فیلم هایی که آموزش صفر تا صد اکسل در حسابداری را آموزش می دهند، استفاده کنیم تا اطلاعات خود را در امور حسابداری افزایش دهید.

به طور کلی امور مالی و حسابرسی هر شرکت به عنوان مرکز شرکت در نظر گرفته می‌ شود. از طرف دیگر نرم افزار اکسل ابزار بسیار مفید و مهمی برای انجام امور مالی در نظر گرفته می‌ شود. متخصصان امور مالی و حسابداری می‌ توانند از طریق کاربرد اکسل در حسابداری به تهیه انواع گزارشات، تجزیه تحلیل داده‌ ها و همچنین جمع آوری استراتژی ‌های مالی اقدام کنند.

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up