افزایش دیتاسنترها تاثیر مخربی بر محیط زیست ندارد

در دنیای فناوری، دیتاسنترها با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش می باشند. این موضوع باعث نگرانی فعالان محیط زیست شده است چون با افزایش دیتا سنترها مصرف برق نیز افزایش می یابد و درنتیجه آلودگی زیست محیطی نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به تحقیقاتی که در وبسیات Science منتشر شده است نشان می دهد که با افزایش دیتا سنترها محیط زیست در خطر نمی باشد. در حالی که میزان تولید محاسبات ابری از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به میزان ۶۰۰ درصد افزایش یافته است، اما میزان مصرف انرژی فقط ۶ درصد افزایش داشته است. دلیلش این است که شرکت های بزرگی مانند گوگل با طراحی جدید تراشه ها و راهکارهای هوشمندانه ورود جریان هوا جهت خنک سازی دیتا سنترها؛ راندمان را افزایش داده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲، مصرف برق مراکز داده(دیتاسنتر) به بیش از ۵۶ درصد افزایش یافته بود. اما دلیل کاهش مصرف انرژی بعد از سال ۲۰۱۰ چه بوده است؟ بر اساس این گزارش، در این مدت ششرکت های بزرگ فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت و آمازون تاسیسات بزرگ مراکز داده خود را با دیتا سنترهای کوچکتر تعویض کردند و در نتیجه میزان مصرف انرژی بسیار کاهش یافت.

این شرکت ها برای صرفه جویی در هزینه های خود انگیزه های زیادی دارند. طبق ادعای نایب رئیس شرکت گوگل، میزان پردازش داده های این شرکت به بیش از هفت برابر آنچه که در سال ۲۰۱۵ محاسبه می شده است رسیده، اما مصرف انرژی افزایش نداشته است. وی در ادامه گفت: گوگل با طراحی تراشه های جدید پردازشی با کارایی بالاتر و استفاده از یادگیری ماشین برای بهینه سازی خنک کننده های تاسیسات خود به این دستاورد مهم رسیده است.

شرکت هایی مانند اپل و گوگل اقداماتی از جمله توسعه مزارع سلول های خورشیدی که با استفاده از انرژی پاک تجدید پذیر انرژی مورد نیاز دیتا سنترهای خود را تامین می کنند. مراکز داده یا دیتاسنتر، تقریبا یک درصد از مصرف برق جهان را به خود اختصاص داده اند. این رقم معادل برق مصرفی ۱۷ میلیون خانوار در کشور امریکا می باشد. میزان افزایش مصرف انرژی دیتا سنترها با سرعت بسیار کمی در حال افزایش است و محققان انتظار دارند تا در سه یا چهار سال آینده تغییری نداشته باشد.

منبع engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up