صورت مغایرت بانکی چیست؟

صورت مغایرت بانکی چیست؟

تقریباً در همه ی شرکت ها افراد حسابدار و حسابداران ماهر برای این که از قابلیت دقیق تهیه صورت های مالی بهره مند شوند و بتوانند از عملکرد و رخداد های مالی شرکت گزارش های استاندارد و صحیح تهیه کنند ، باید در کنترل حساب ها دقت و فعالیت کافی داشته باشند . همانطور که بند فوق ذکر شد مبنای کارکرد حسابداران داشتن دقت ، تمرکز و فعالیت کافی می باشد ، پیرو همین عمل باید از تراز بودن حساب های شرکت اطمینان و توجه کافی داشته باشند. از مهم ترین حساب هایی که به صورت مستمر و همیشگی باید مانده ی آن مساوی و تراز باشد و با صورت حساب اخذ شده توسط بانک برابر باشد ، حساب بانک می باشد . از حساب بانک برای کنترل و ارزیابی صورت مغایرت بانکی استفاده می شود .

  • اما سؤالی که ممکن است اینجا برای مخاطبان ایجاد شود این است که ، چرا باید مانده حساب بانک و صورت حساب بانک (دفاتر) با هم برابر باشند ؟

پاسخ : تراز شدن مانده حساب بانک و صورت حساب بانک در عملیات حسابداری به معنای ورود و خروج های سیستم حسابداری با ورود و خروج های بانک می باشد. مؤثر ترین روش برای کنترل مانده این حساب ، جمع آوری و تهیه صورت مغایرت بانکی می ‌باشد‌. شرکت نرم افزاری آرپا در این مطلب از سایت قصد دارد ضمن آموزش صورت مغایرت بانکی ، نحوه تهیه و نکات مهم آن را خدمت مخاطبان عزیز ارائه دهد ، تا پایان با ما همراه باشید .

  • صورت مغایرت بانکی چیست ؟

همان گونه که از نامش مشخص است ، در حقیقت صورت مغایرت بانکی ، سندی است که مبلغ وجه نقد درج شده در بیلان ( ترازنامه ) شرکت مورد نظر را با وجه مربوطه در صورت حساب بانکی مطابقت می دهد . مورد انطباق قرار دادن این دو حساب به ما در اطمینان از صحت اطلاعات درج شده کمک شایانی می کند . و همچنین ما را از هر گونه تغییرات ایجاد شده در حسابداری مطلع می کند .

برای کسب اطمینان از درستی رویداد های نقدی یک شرکت یا مؤسسه ، صورت مغایرت بانکی در مدت زمان های منظم و یکسان محاسبه می‌ شود و انجام این محاسبات به ما در کشف هر گونه تقلب و دستکاری های مالی در این راستا کمک می کند . در این بیانیه سپرده ‌ها، برداشت‌ها و دیگر اقدامات انجام شده بر حساب بانکی برای یک دوره خاص معین شده است. صورت مغایرت به عنوان ابزاری مفید برای خنثی سازی هرگونه کلاهبرداری مالی کاربرد ویژه ای دارد .

در حالت استاندارد هر دفعه که گزارشی مبنی بر انجام تراکنش ها از بانک دریافت می ‌کنید میبایست حساب بانکی خود را کنترل و آن ها را تطابق دهید. انجام این عمل اکثراً در زمان خاتمه هر ماه، هفته و حتی در پایان هر روز به وسیله مشاغلی انجام می ‌شود که تعداد معاملات انجام شده زیادی دارند. مشاغل و حرفه هایی که از خدمات بانکی آنلاین استفاده می‌ کنند، می‌توانند صورت‌ های بانکی خود را برای بررسی و ارزیابی روند تطابق به صورت دقیق بارگیری کنند تا بتوانند از درستی روند محاسبه خود آگاهی یابند.

  • مراحل تهیه صورت مغایرت بانکی

برای تهیه صورت مغایرت بانکی در عملیات حسابداری، باید چندین مرحله را پشت سر گذاشت و پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اقلام و داده ها آن ها را ثبت مینماییم . نخستین اقدام جهت تهیه صورت مغایرت بانکی این است که هر کدام از اقلام ثبت شده در دفاتر شرکت و صورت حساب بانک را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم . و سپس کلیه ی اقلامی که در بدهکار دفاتر شرکت درج و ثبت شده‌اند میبایست با اقلامی که در بستانکار صورت حساب بانک درج و ثبت شده‌اند مقایسه شوند و بالعکس ، اقلامی که در بستانکار دفاتر شرکت درج و ثبت شده‌اند باید با اقلامی که در بدهکار صورتحساب بانک درج و ثبت شده‌اند مقایسه شوند .

  • مرحله اول تهیه صورت مغایرت

اکنون به توضیح و تشریح مراحل تهیه صورت مغایرت خواهیم پرداخت ، نخستین مرحله برای تهیه صورت مغایرت بانکی این است که تک تک موارد درج شده در دفاتر شرکت و صورت حساب بانک را بررسی و تحلیل نمائید. همه ی مواردی که در بدهکار دفاتر شرکت ثبت و درج شده‌اند میبایست با اقلامی که در بستانکار صورت حساب بانک ثبت شده‌اند مورد مقایسه قرار گیرند و بالعكس اقلام و مواردی که در بستانکار دفاتر شرکت ثبت شده‌اند میبایست با اقلام و مواردی که در بدهکار صورت حساب بانک ثبت شده‌اند مقایسه شوند .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

  • مرحله دوم تهیه صورت مغایرت اقلام باز

در گام دوم از عملیات تهیه صورت مغایرت بانکی، میبایست تک تک اقلامی که در مرحله اول مقایسه نشده‌اند معین شوند. این اقلام به اقلام باز معروف هستند و به چهار گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

۱_ اقلام باز بدهکار دفتر

این اقلام شامل مواردی است که فرد حسابدار شرکت آنان را در ستون بدهکار دفتر معین حساب بانک ثبت و درج کرده است اما به دلایلی تا زمان خاتمه ماه مورد نظر در ستون بستانکار صورت حساب بانک منعکس نشده است. از جمله این اقلام واریز هایی است که از شهرهای دیگر در وجه حساب بانکی شرکت حواله و مستندات آن به شرکت ارائه می شود ولی وجه نقد با تأخیر زمانی به بانک انتقال میابد. بعضی از این وجوه ، وجوه بین راهی یا مبالغ بین راهی گفته می شوند ‌. در زمان تهیه صورت مغایرت بانکی ، اقلام باز بدهکار دفتر به مانده بر اساس صورت حساب بانک اضافه می شود.

۲_ اقلام باز بستانکار دفتر

این اقلام مشمول عناوینی است که فرد حسابدار شرکت آنان را در ستون بستانکار دفتر معین حساب بانک ثبت و درج کرده است اما به دلایلی تا خاتمه ماه مورد نظر در ستون بدهکار صورت حساب بانک منعکس نشده است. قسمت بیشتر این عناوین شامل چک‌ هایی است که شرکت آن ها را صادر کرده ولی گیرندگان چک تا خاتمه ماه مورد نظر مبلغ آن ها را از بانک وصول نکرده‌ اند. به این قبیل چک ها چک های معوق گفته می شود. در زمان تهیه صورت مغایرت بانکی، اقلام باز بستانکار دفتر از مانده بر اساس صورت حساب بانک ، کسر می شود.

3_ اقلام باز بدهکار صورتحساب بانک

این موارد شامل مواردی هستند که در ستون بدهکار صورت حساب بانک ثبت شده اما شرکت آن ها را در ستون بستانکار دفتر معین حساب بانک درج و ثبت نکرده است. اقلام باز بدهکار صورت حساب بانک به طور معمول شامل هزینه‌ های بانکی و دیگر مواردی است که بانک آن ها را از حساب شرکت برداشت کرده ولی به علت بی اطلاعی شرکت و یا تأخیر در ارسال مستندات، تا خاتمه ماه مورد نظر در دفاتر شرکت ثبت نشده است. در زمان تهیه صورت مغایرت بانکی، اقلام باز بدهکار صورت حساب بانک از مانده بر اساس دفاتر شرکت کسر می شود.

۴_ اقلام باز بستانکار صورتحساب بانک

این اقلام شامل مواردی است که در ستون بستانکار صورت حساب بانک ثبت شده ولی شرکت آنان در ستون بدهکار شامل وجوهی است که به حساب دفتر معین حساب بانک ثبت نکرده است. اقلام باز بستانکار صورت حساب بانک معمولا بانکی شرکت واریز شده ولی شرکت از آن مطلع نبوده و یا مستندات آن تا پایان ماه به دست شرکت نرسیده، بنابراین در دفاتر شرکت ثبت نشده است. در زمان تهیه صورت مغایرت بانکی، اقلام باز بستانکار صورت حساب بانک به مانده بر اساس دفاتر شرکت، اضافه می شود.

۵_ اقلامی که در دفاتر شرکت یا بانک اشتباه ثبت شده‌اند

علاوه بر چهار مورد اقلام باز که در متن فوق به آن ها پرداختیم ، امکان دارد هنگام بررسی دفتر معین حساب بانک یا صورت حساب بانک به اقلامی برخوریم که حسابدار شرکت یا بانک آنان را اشتباه ثبت نموده ‌اند. بعضی از این اشتباهات عبارت اند از: ثبت رقم به شکل نادرست، ثبت وجوه بدهکار در بستانکار و بالعکس، ثبت مبلغ مربوط به یک حساب دیگر و غیره .

در زمان تهیه و جمع آوری صورت مغایرت بانکی، اگر مواردی را حسابدار شرکت اشتباهاً ثبت کرده باشد، بسته به مورد، از مانده بر اساس دفاتر شرکت کسر یا به آن اضافه می شود و اگر اشتباه از جانب بانک باشد، بسته به مورد، به مانده طبق صورت حساب بانک اضافه یا از آن کسر می شود.

بررسی صورت مغایرت بانکی
  • هدف از بررسی صورت مغایرت بانکی چیست ؟

  • در گام اول به شناسایی و بررسی اشتباهاتی که در سوابق حسابداری شرکت یا بانک وجود دارند ، کمک می‌ کند.
  • در گام دوم ، تهیه صورت حساب در هر ماه به نظارت مستقیم بر ورودی جریانات نقدی یک تجارت کمک شایانی می ‌کند.
  • تشخیص خطا هایی مانند پرداخت هزینه دو برابر، انجام پرداخت‌های عقب مانده، تشخیص هرگونه اشتباه در محاسبه و غیره.
  • به منظور پیگیری کردن و افزودن هزینه ‌ها و رخداد ‌های بانکی در صورت حساب خود، پیگیری حساب‌های پرداختنی و مطالبات مشاغل

لازم است توجه داشته باشید که ، صورت مغایرت بانکی دیگر از راه نرم ‌افزار حسابداری سنجیده و محاسبه می ‌شود زیرا؛ محاسبه از طریق این نرم‌افزار ‌ها خیلی آسان ‌تر و بدون هیچ گونه خطایی است. همچنین این نرم‌افزار ها به شما این قابلیت را می‌ دهند تا بتوانید شمار زیادی از معاملات را فقط به واسطه فشردن یک کلیک مطابقت دهید و دسته ‌بندی کنید .

نرم افزار حسابداری

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up