پردازنده کرین ۹۸۰ هواوی از CPU هشت هسته ای و GPU سفارشی بهره مند می شود

در سال گذشته شرکت چینی هواوی پردازنده خود با نام ( کرین ۹۷۰ ) را در رویداد IFA بصورت کاملا رسمی معرفی کرد ، به نظر می رسد هواوی تراشه جدید خود را در سال جاری در بلین معرفی خواهد کرد . پردازنده کرین ۹۸۰ در حال نزدیک شدن به زمان معرفی می شود ، بر همین اساس اطلاعا ت و شایعاتی نیز در رابطه با پردازنده جدید هواوی در فضای مجازی منتشر شده است . بر اساس شایعات منتشر شده از منابع چینی ، پردازنده کرین ۹۸۰ از چهار هسته قدرمتند Cortex-a77 با فرکانس پردازشی ۲٫۸ گیگاهرتز خواهد بود .اما پردازش های سبک در این پردازنده به عهده چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 خواهد بود ، بر همین اساس این پردازنده در مصرف انرژی عملکرد مطلوبی خواهد داشت .

پردازنده کرن ۹۸۰ توسط شرکت TSMC بر پایه ی معماری لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته خواهد شد . شایعات دیگری از این پردازنده منتشر شده است که حکایت از این دارند که پردازنده کرین ۹۸۰ از جدیدترین ماژول فناوری هوش مصنوعی (AI) به کار رفته است . بر همین اساس ، انتظار می رود پردازنده قدرتمند هواوی در پردازش های هوش مصنوعی نرم تز از گذشته عمل کند و همچنین تعداد محاسبات را در هر وات به ۵ تریلیون وات برساند .

در اطلاعات منتشر شده نشان می دهد شرکت هواوی ساخت پردازنده گرافیکی GPU این تراشه را بصورت سفارشی به شرکت زیر مجموعه خود یعنی Hisilicon سپرده است . گفته می شود پردازش گرافیکی اختصاصی در کرین ۹۸۰ با  ۱٫۵ برابر سریعتر نسبت به پردازنده گرافیکی آردنو ۶۳۰ که در پردازنده اسنپ دراگون ۸۴۵ خواهد بود .

اولین گوشی های هوشمندی که مجهز به تراشه کرین ۹۸۰ خواهند بود ، هواوی پی ۲۰ و هواوی پی ۲۰ پرو خواهند بود و در سه ماه پایانی سال جاری وارد بازار خواهند شد .پنچمارک Antutu بر روی دستگاهی که مجهز به پردازنده ۹۸۰ کرین شده اند عملکرد چشمگیری داشته است .

منبع gsmarena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up